אייר אינדיה נכנסת לישראל: טיסה ישירה לדלהי מעל סעודיה

אייר אינדיה תתחיל להפעיל קו טיסות מישראל להודו דרך ערב הסעודית ■ הטיסות תפעלנה בתדירות של 3 פעמים בשבוע בימים ראשון, שלישי וחמישי ■ אל-על: "אפשרו תחרות הוגנת ופתחו את הטיסות מעל ערב הסעודית גם לחברות התעופה הישראליות" ■ איגוד הטייסים: "חייבת להיות תחרות הוגנת"

אייר אינדיאה / צילום: שאטרסטוק
אייר אינדיאה / צילום: שאטרסטוק

בשורות טובות לטסים להודו: אייר אינדיה תתחיל להפעיל טיסות ישירות מישראל במסלול שיעבור דרך ערב הסעודית. הטיסה בקו תל-אביב-דלהי תימשך רק 6 שעות לאור הקיצור במסלול.

למעשה, משרד התיירות מפעיל לחצים על אייר אינדיה מזה שנתיים וחצי. המשרד זיהה פוטנציאל לתיירות נכנסת של הקהל ההודי והחל להפעיל לחצים על אייר אינדיה לפתוח קו ישיר מדלהי, במקביל לפעילויות שנקט בסין ובארה"ב. החברה ההודית מיאנה לעשות זאת לאור המסלול העוקף הנדרש בדרך.

כעת הבעיה הזו נפתרה, ולפי אייר אינדיה היא תתחיל להפעיל את הטסיות בו כבר ב-20 למארס, כלומר לפסח הקרוב. גורמים בענף הביעו ספקנות באם החברה ההודית תצליח לפתוח את הקו בלוח זמנים צפוף כזה, אולם באייר אינדיה נחושים.

הטיסות תפעלנה בתדירות של 3 פעמים בשבוע בימים ראשון, שלישי וחמישי. החברה תקבל מענק של 750 אלף לשנה ממשרד התיירות - מענק שהמשרד מעניק לחברות תעופה שפותחות קווים מיעדים חדשים כשהם מוטי תיירות כהגדרת המשרד. אל-על מפעילה כיום טיסות ישירות להודו אולם בקו תל-אביב-מומבאי, וארקיע מתעתדת להפעיל טיסות ישירות לגואה, כך שהתחרות מתעוררת והצרכנים ירוויחו מזה.

מעבר לבשורה על הטיסה הישירה והקצרה להודו, מדובר בנושא גדול בהרבה: פתיחת מסלול בטיסות מישראל דרך ערב הסעודית תדרבן חברות תעופה נוספות להגיע לכאן. משרד התיירות מנסה לפתוח קווים בטיסות ישירות מהפיליפינים (משם אפשר להביא תיירות צליינית) עם פיליפינס איירליינס וטיסות ישירות לאוסטרליה עם החברה האוסטרלית קוואנטס, טיסות שעד כה לא יכולות לצאת אל הפועל בגלל אורך המסלול. מסלול מקוצר כזה יפתח הזדמנות לכל חברת תעופה ממדינות שממוקמות דרומית להונג-קונג להפעיל טיסות לישראל, כשהתמריץ בדמות מענק של מאות אלפי שקלים יילקח בחשבון.

נציגי אייר אינדיה התארחו בישראל לפני כשנה והצהירו על כוונתם לפתוח את הקו. כבר אז הם הסבירו כי פתיחת הקו תיעשה רק בהינתן האפשרות למסלול המקוצר כאמור. גורמי הביטחון בישראלים היו מעורבים בהליך לטובת מתן אישורים טכניים וביטחוניים. הטיסה הקצרה תאפשר לחברת ההודית גם להציע מחירים תחרותיים ולנוסעים יש למה לחכות.

אל-על: לאפשר תחרות הוגנת ופתחו את הטיסות מעל ערב הסעודית גם לחברות התעופה הישראליות

"אפשרו תחרות הוגנת ופתחו את הטיסות מעל ערב הסעודית גם לחברות התעופה הישראליות" - את הדברים אמר מיקי שטרסבורגר, מנכ"ל סאן דור וסמנכ"ל הסחר הנכנס של אל-על, בתגובה להודעה הדרמטית לפיה ניתן אישור רשמי להפעיל טיסות ישירות מישראל מעל ערב הסעודית לחברת התעופה אייר אינדיה.

לדבריו, "אל-על ואזרחי מדינת ישראל מברכים על הסכמת ערב הסעודית לאפשר טיסות הלוך וחזור להודו מעל שמי המדינה. מדובר בקיצור משמעותי לזמני הטיסות, קיצור שיובילו לחיסכון בעלויות ההפעלה ובהתאם לכך במחירי הכרטיסים לקהל הנוסעים. אנחנו מקווים ומאמינים שהסכמה זו תהיה תקפה לחברות התעופה הישראליות באשר הן, ולא רק לחברות התעופה הזרות".

שטרסבורגר מוסיף כי בהיבט הביטחוני אין כל הבדל עבור הנוסעים הישראלים שכבר היום טסים מעל שמי ערב הסעודית עם חברות תעופה זרות (בטיסות קונקשן כך למשל עם טורקיש איירליינס או עם רויאל ג'ורדניאן). לדבריו, "אנחנו מאמינים בתחרות הוגנת שמיטיבה עם הלקוחות, ושבעיקר תישמר השוויוניות לפיה אנחנו פועלים ועובדים, במטרה שלאל-על וחברות הישראליות האחרות תינתן אפשרות דומה".

האם אישור כזה הוא בבחינת קלף משנה משחק עבור אל-על?

"אפשרות לקצר את זמני הטיסה בלמעלה משעתיים לכל כיוון היא בבחינת 'גיים צ'נג'ר' גם עבורנו", מסכם.

מיקי שטרסבורגר / צילום: יונתן בלום
 מיקי שטרסבורגר / צילום: יונתן בלום

איגוד הטייסים: "חייבת להיות תחרות הוגנת"

"יש לנו הבנה שמישהו לא חשב על סופה העגום של התעופה הישראלית עם מתן האישור לאייר אינדיה לטוס מעל שמי ערב הסעודית" - כך אומר ל"גלובס" קברניט יוסי שוב, יו"ר ועד איגוד הטייסים.

שוב מדגיש כי הטייסים של החברות הישראליות "מברכים על כל צעד שיעזור לשמים הפתוחים להוזלה של הכרטיסים וליחסים הבילטראליים והמדיניים של ישראל. עם זאת, מדובר במסמר בארון הקבורה של החברות הישראליות. זה מתחיל עם 3 טיסות להודו היום וימשיך עוד כמה שבועות עם 15 טיסות שבועיות להודו ויגיע למאות טיסות למזרח הרחוק".

לדבריו, "יש בישראל אלפי עובדים שחיים ומתפרנסים מענף התעופה, צוותי אוויר, טכנאים, משגרים, מאבטחים ואנשי צוות שמועסקים בכל חברות התעופה הישראליות. אני פונה לממשלת ישראל ולמקבלי ההחלטות שיעשו חשיבה מהתחלה כיצד מייצרים תחרות הוגנת וברוכה כשנותנים סיכוי שווה לתעופה הישראלית. אני משוכנע ובטוח שממשלת ישראל לא רוצה להרוג את התעופה הישראלית שחשובה מאוד - היא היחידה שממשיכה לפעול בעתות משבר, היחידה שטסה גם כשיש איומים של טילים על המדינה, והיא מפרנסת אלפי משפחות".

האם המשמעות היא שהטייסים הישראליים, אם יאושר להם, יטוסו מעל שמי ערב הסעודית?

"ממשלת ישראל, שמאפשרת לנוסעים ישראלים לטוס מעל ערב הסעודית, יכולה להגיע להסכמים נכונים שגם המטוסים יטוסו שם".

רבים מהטייסים הם טייסי מילואים בצה"ל. האם טיסה מעל ערב הסעודית מייצרת לכם בעיה ביטחונית?

"זה לא מייצר בעיה ביטחונית מול צה"ל. אין לנו בעיה לטוס מעל כל מקום שממשלת ישראל תגיע להסכמים שאפשר לטוס מעליו. אם מאות נוסעים ישראלים, שכמעט כולם שירתו בצבא, קיבלו מממשלת ישראל אישור לטוס מעל ערב הסעודית בשקט ובבטחה - אין שום בעיה גם לטייס ולצוות לעשות את זה".

באשר לקיצור הנתיב, שוב מסביר כי מדובר בשינוי דרמטי, שבמקרה של טיסה להודו עומד על שעתיים לכל כיוון ו-4 שעות בסך-הכול. "המסלול שלנו היום משול לנסיעה מדינזגוף סנטר לרחוב ארלוזורוב בתל-אביב דרך כביש 6. זה משמעותי, ויש לכך משמעויות כספיות עצומות בכל הרבדים: דלק, תוכנית שנתית, צוותים ועוד".

האם ריאלית יכול להיות מצב המדינה תאפשר לחברות הישראליות לטוס במסלול הזה, כשהנושא הביטחוני מחייב את החברות הישראליות לכללים אחרים ונוקשים ביחס לחברות האחרות? האם הממשלה לא תנפנף בסוגיה הביטחונית כמעצור להשוואת התנאים, כפי שדורשת אל-על וכעת גם ועד הטייסים?

"אם יישבו ויחשבו על כל המשמעויות, אני בטוח שימצאו את הפתרון לזה", אומר שוב. "אם לא, אני מצפה שיתנו גיבוי או פיצוי לחברות הישראלית. אני משוכנע שזה לא יהיה מתוך רוע-לב של הממשלה אלא מחוסר מחשבה והבנה שמדובר בהחלטה שמטרתה חיובית. איפשהו בדרך, בתהליך קבלת ההחלטות חסרה שימת הלב הקריטית להשלכות על החברות הישראליות".