הדרה פיננסית

המוסדות הפיננסיים צריכים להבין שפנייה לקהל הנשי היא צעד אסטרטגי

אישה / צילום: שאטרסטוק
אישה / צילום: שאטרסטוק

הכסף ששוכב בחשבונות העובר ושב בבנקים הוא מטמון מנצנץ וגלוי, שהגופים הפיננסיים לא מצליחים לפצח. הם לא מבינים למה הציבור לא עושה משהו עם הכסף, שכל בר דעת מבין, שהוא היה יכול היה לעבוד הרבה יותר טוב אם היה מושקע בשוק ההון, לדוגמה. אחד הקהלים שמשקיע פחות ובכלל מעורב פחות בניהול הפיננסים שלו הוא נשים. מחקרים מראים כי נשים פעילות פחות (המספרים נעים בסביבות 50%) מגברים בניהול הכספים שלהן.

הסיבות להימנעות של הנשים נעוצות בהיבטים תרבותיים וחברתיים, שהובילו לכך שנשים בממוצע פחות בקיאות ומכירות את השפה הפיננסית מגברים. אבל יש עוד סיבה, שמופיעה בכל המחקרים העוסקים בתחום - נשים חשות שהמוסדות הפיננסיים מדירים אותן - לא מדברים אליהן. הן מדווחות שבמפגש עם נציגי הגופים הפיננסיים הן מרגישות התנשאות, שלעתים מייצרת אצלן תחושת בושה המונעת המשך שאלות ובירור ומקבעת את תחושת חוסר המסוגלות.

יותר נשים יושבות בתפקידים בכירים במערכת הפיננסית - הן במגזר הפרטי והן כרגולטוריות - ואפשר להניח, שהמערכת תושפע מהניהול הנשי. במוקדם או במאוחר היא תהפוך ליותר מאוזנת מגדרית. וגם נשות דור המילניום מבשרות שינוי. מחקרים ומפגשים איתן מלמדים שהן מודעות יותר, חוסכות ומשקיעות יותר מגברים בגילן.

אבל זה לא משנה את העובדה, שנכון להיום השפה היא גברית והמוצרים הפיננסיים מותאמים לציבור משקיעים גברי - וכל אלה מרחיקים או לפחות לא מקרבים את ציבור הנשים אל שוק ההון. וזאת בעיה, לא רק עבור הנשים אלא עבור המערכת הפיננסית והמשק בכלל. כי אם העולם הפיננסי יהיה מותאם ונגיש יותר לנשים, הן יתחילו להיות מעורבות בניהול הכסף המשפחתי והכסף האישי וכסף מנוהל הוא כסף שעושה כסף ומניע את גלגלי הכלכלה. וזאת לא מחשבה מופרכת כי בכל שאר הפעולות הצרכניות במשק הבית, נשים מעורבות בכ-90% מההחלטות.

בשביל לשנות את המצב צריכים להתקיים תהליכים חברתיים, תרבותיים עמוקים במוסדות הפיננסיים. חלקם כבר מבינים את חשיבות הפנייה לקהל יעד נשי. בשנה האחרונה אנחנו רואים יותר ויותר פנים נשיות על מודעות של גופים פיננסיים ופרסומות, שפונות ישירות לנשים בקריאה להיכנס לסניף, לדבר עם יועץ ההשקעות ועוד. וזה מצוין. זה צעד ראשון בעיקר ברמה התודעתית. אבל זה רק קצה הקרחון. בשביל להגיע לנשים, המערכת הפיננסית צריכה להפסיק לחשוב בצורה סטראוטיפית ולהבין לעומק את החסמים, הצרכים ודפוסי ההשקעה של הקהל הנשי ולפתח מוצרים פיננסיים ייחודיים לנשים. זה יקרה רק כשתתגבש ההבנה כי פנייה לקהל הנשי היא לא משהו שעושים כלאחר יד, בשביל להיות פוליטיקלי קורקט, אלא צעד אסטרטגי שמשפיע לחיוב על השורה התחתונה.

■ הכותבת היא מייסדת שותפה של חברת הייעוץ HERizon.