יש מי שמברכים על התנודתיות בשוק: יותר עמלות לבנקים

השווקים המשעממים ששררו במהלך רוב 2017 הורידו את הכנסות המסחר של הבנקים לרמות שפל היסטוריות ■ עם זאת, ישנם כמה סימנים שהקיפאון במסחר מתחיל להפשיר

סוחרים בבורסה /צילום: רויטרס, Mark Blinch
סוחרים בבורסה /צילום: רויטרס, Mark Blinch

הבנקים האשימו עד כה את השווקים השקטים בביצועים הפושרים של פעילות המסחר שלהם. השבוע הם מריעים לשובן של התנודות החדות בשוקי ההון, עם תקווה לשיפור חד בהכנסה שלהם מעמלות המסחר, שצנחה בשנה שעברה.

"כל מה שמחזיר את התנודתיות יהיה טוב", אמר פיטר צ'יר, אסטרטג מקרו בחברת אקדמי סקיוריטיז מניו-יורק. "אולי נוכל לראות חזרה לרבעונים טובים יותר לבנקים, מפעילות המסחר שלהם באג"ח, במט"ח ובגידור ריבית".

שווקים משעממים במהלך רוב שנת 2017 הורידו את הכנסות המסחר של הבנקים לרמות שפל היסטוריות כאשר הלקוחות לא ראו סיבה לשנות את השקעותיהם, או לקנות נגזרים לגידור סיכונים בשווקים העולים ועולים. כעת, עם הירידה במניות על רקע הציפיות לעלייה בתשואות האג"ח ואינפלציה גבוהה יותר, אותם הבנקים, האנליסטים והמשקיעים רואים עתיד ורוד יותר.

מחזורי המסחר באג"ח האוצר האמריקאי הקצרות ביותר רשמו בינואר את הממוצע החודשי הגבוה ביותר מאז אוקטובר 2008, לפי נתוני איגוד תעשיית ניירות הערך Sifma. מחזורי המסחר באג"ח קונצרניות עלו בינואר ל-29 מיליארד דולר ביום מ-18 מיליארד דולר בדצמבר, ומחזורי המסחר במניות רשמו שיא של שבעה חודשים.

עם ציפיות להעלאות של הריבית, הסוחרים מדווחים על גידול בביקוש למכשירי גידור שמגוננים על משקיעים מפני האפקט של תנודות בריבית.

עם זאת, אחד הסיכונים של שולחנות המסחר הוא שהם יתרגלו יותר מדי לדבר טוב. תנודתיות מוגזמת, בייחוד כשמחירי הנכסים יורדים, עלולה להפיג את התיאבון של משקיעים למסחר בכלל, אבל לפי שעה ההתמקדות היא על להישאר עסוקים.

מוקדם מדי להעריך אם התנודתיות החדשה תתמוך בהכנסות גבוהות יותר בטווח הארוך, אומרים בנקאים ואנליסטים. בשנים האחרונות, תנודות גדולות בשווקים, כמו אחרי הצבעת הברקזיט בבריטניה, התחלפו בתקופות של שקט. הבנקאים לא ראו רווח גדול מכך שהמשקיעים ישבו על הגדר בתקופות של קנייה או מכירה בהולה. הבנקים זקוקים לפעילות מתמשכת של השווקים כדי לשפר את העסקים שלהם.

ישנם כמה סימנים שהקיפאון במסחר מתחיל להפשיר. גם לפני התנודה הפרועה בשוק בימים האחרונים, בכירים בבנקאות ההשקעות נשמעו אופטימיים יותר לגבי הרבעון הראשון שנה, שהוא מסורתית תקופה עמוסה עבורם.

אבל יש סיכוי קטן בלבד לכך ששולחנות המסחר יחזרו להיות מחוללים הרווחים הגדולים של מהשנים שעברו. דרישות ההון הגבוהות יותר היקשו על הבנקים לקחת על עצמם את הסיכונים שהם לקחו בשעתם, כמו החזקה של ערימות ניירות ערך בעצמם.

ובכל זאת, השיפור בהכנסות ממסחר עשוי לייצר מאות מיליוני דולרים לבנקים אם התנודתיות בשוק תימשך כל הרבעון, אמר ג'ונתן ווילס, שותף בשלוחת חברת אוליבר וויימן בלונדון. "זה הולך להיות דבר טוב למכירות ולזיכיונות המסחר", הוא הסביר.