כרטיסי הביקור העסקיים לא מתו - הם פשוט נהיו מוזרים

יזמים ואנשי שיווק ומכירות עדיין משתמשים באמצעי הזה, אבל בצורות שיסייעו להם לבלוט

כרטיס ביקור, אילוסטרציה / תמונה: שאטרסטוק
כרטיס ביקור, אילוסטרציה / תמונה: שאטרסטוק

רבים מחשיבים את כרטיסי הביקור המסורתיים בשחור-לבן לשריד מהעבר. מעט מאוד מעסיקים מנפיקים כרטיסים לכל העובדים. אך אנשים שלוקחים ברצינות את הנטוורקינג של עצמם, וגם יזמים, אנשי מכירות ומשווקים עדיין זקוקים לכרטיסים כאלה.

כאן נכנס לתמונה כרטיס הביקור העסקי בסגנון עשה זאת בעצמך בחגיגה של עיצובים וחומרים מוזרים. יש אנשים שאוהבים צורות וצבעים מיוחדים, או שמעצבים לעצמם כרטיסים ממתכת, פלסטיק או עץ. יש אנשים שמחזיקים בכרטיסים מרובעים וענקיים, בעוד שאחרים מעדיפים כרטיסים זעירים בגודל של מסטיק. כרטיסים מוזרים יוצרים רושם חזק, אך גם עלולים להרגיז את האנשים שלהם מחלק בעל הכרטיס את כרטיסו, אם קשה לקרוא את הכתוב עליהם או אם לא ניתן להכניסם בקלות לארנק.

גרטה שולץ רוצה להדהים את האנשים שלהם היא מחלקת את הכרטיס שלה, שמעוצב בצורת מעוין עם זווית תחתונה מוארכת. "אנשים אומרים: יא אללה! וזה מוביל לשיחה", אומרת שולץ, יועצת שגם מכשירה אנשי מכירות. "אתה רוצה להעביר מסר, לוודא שאנשים יזכרו אותך".

כשאנשים שמקבלים אחד מכרטיסיה מתלוננים שאי אפשר להכניס אותו לארנק או למתקן להחזקת כרטיסי ביקור, שולץ אומרת להם שהם צודקים לחלוטין - ומרפה מהנושא. ואז "הם אומרים: אה, את רוצה שהוא יבלוט!"

כרטיסי הביקור העסקיים של מל קרסון, מתוצרת חברת ההדפסות והעיצוב המקוונת Moo, עבים פי שלושה מכרטיסים מסורתיים, והנייר מעוטר בחריצים אדומים. כשהוא מסר כרטיס כזה לאשתו, אשלי, היא חשבה שהוא נתן לה צרור של כמה כרטיסים, וניסתה להפריד אותם. קרסון, מייסד Delightful Communications, חברת מיתוג אישי ושיווק דיגיטלי שפועלת מסיאטל, אמר לה שתגובה כזו הייתה פלוס גדול אם היא היה אשת קשר עסקי פוטנציאלית. "כרגע הקדשת 200% יותר זמן למישוש הכרטיס ולהתפעלות מאיכותו, משהיית מקדישה לכרטיס מסורתי".

לחלק מהכרטיסים יש צורך לצרף אזהרת בטיחות. ההאקר המפורסם קווין מיטניק מחלק כרטיסי מתכת קלים שבתוכם נמצאים כלים לפריצת מנעולים. מיטניק, שהגיע לכותרות בשנות התשעים לאחר שפרץ למערכות המחשבים של חברות טכנולוגיה, נותן כיום הרצאות ומשמש סמנכ"ל לענייני פריצה ב-KnowBe4, הפועלת מקלירווטר, פלורידה, ומספקת שירותי הכשרה בתחום האבטחה. מדי שנה הוא מחלק 14,000 כרטיסים שמכילים כלי פריצה.

חלק מהמשתמשים מטילים ספק ביעילותם של כרטיסים מוזרים. קרולין תומפסון, העוסקת בגיוס בכירים, מקבלת לידיה 1,000 כרטיסים בשנה, ומתעצבנת מכרטיסים זעירים שנושרים מערימות הכרטיסים שהיא אוספת בכנסים. כרטיסים שחורים עם אותיות קשות לקריאה, או כרטיסים עם פרטי קשר של שני צדי הכרטיס, אינם ניתנים לסריקה.

כרטיסי ביקור עסקיים הם חלופה מבורכת לשיווק דיגיטלי מבחינתה של ג'וליה לוברסקי בת ה-19. יצירותיהם של צלמים נגנבים בקלות מאתרי מדיה חברתית. הדפסת תמונות של חברת הצילום האמנותי שלה על כרטיסי ביקור שגם נושאים את שמה ואת הפרטים ליצירת קשר עמה, יוצרים תחושת ביטחון, לדברי לוברסקי, תלמידת השנה השנייה באוניברסיטת ונדרבילט.

צלם נוסף, רון ווד, מספר שהוא מוכן לשלם 2 דולרים ליחידה עבור כרטיסי ביקור ממתכת מכיוון שאנשים אף פעם לא משליכים כרטיסים כאלה. רבים מהאנשים שמקבלים את הכרטיס שואלים: "זה הכרטיס שלך? אתה נותן לי אותו? אתה בטוח?"", לדברי ווד, הפועל מהעיר פורט לודרדייל בפלורידה.

חנה פרמור ברין מחלקת לאנשי הקשר שלה כרטיסים בארבעה צבעים זהים לצבעי המסגרות של ארבעת זוגות משקפי הקריאה שלה. צבע הכרטיס מוביל לשיחה, לדברי ברין, סגנית נשיא ביצועית ב-Paramore Digital, סוכנות קריאייטיב ששוכנת בנאשוויל, טנסי. "הרבה גברים בוחרים בוורוד. הם אומרים: אני מספיק גבר כדי להשתמש בוורוד".

מרבית האנשים משתפים את פרטי הקשר עמם באמצעות לינקדאין, אימייל, הודעות טקסט, אייר דרופ בסמארטפון, או אחד היישומים שסורקים ומאחסנים פרטים מכרטיסי ביקור עסקיים. חלק מהכרטיסים החדשים שמטרתם הייתה לגשר בין העולם הדיגיטלי והאנלוגי, כמו כרטיסים שמכילים קוד QR, כבר נחשבים למיושנים.

בתרבויות אחרות ממשיכים כרטיסי הביקור העסקיים להיות פריט חיוני. "כרטיסים מגניבים בצורות שונות ומשונות לא זוכים לקבלת פנים יפה ביפן ובמדינות אסיאניות אחרות, שבהן אמורים הכרטיסים להיות בסגנון רשמי, והאדם שלו מוגש הכרטיס מקבל אותו בכבוד כשהוא מושיט את שתי ידיו", אומר מייקל של, מנכ"ל RW3 CultureWizard, חברה ניו-יורקית להכשרה בין-תרבותית.

הכרטיסים המסורתיים בארה"ב, שעליהם הודפסו הפרטים באותיות שחורות ופשוטות, עדיין נחשבים להכרח בתחומים כגון עריכת דין ושירותים פיננסיים, לדברי ג'יל טיפוגרף, מייסדת משותפת של Early Stage Careers, חברה ניו-יורקית שמספקת שירותי הדרכה. היא מייעצת ללקוחותיה הצעירים להחזיק בכרטיסים עסקיים "כאמצעי שיבדל אותם מאחרים" כשהם מחפשים מקום עבודה חדש, וכן לבחור בסגנון דומה לזה של כרטיסים עסקיים או לסגנון של אתר החברה שאליה הם מבקשים להתקבל.