שוקלים ללמוד בחו"ל? לקולג'ים לוקח 8 דקות לטפל בפנייה

על רקע הגידול במספר הפניות להתקבלות ללימודים במכללות בארה"ב, כמה ממונים במכללות יוקרתיות אומרים שאין להם פנאי לקרוא את כל תיק הפנייה של מועמדים

אוניברסיטת MIT / צילום: בריין סניידר, רויטרס
אוניברסיטת MIT / צילום: בריין סניידר, רויטרס

במקום זאת, אנשי מיון הפניות במוסדות האקדמיים מחלקים ביניהם את העבודה. אדם אחד בודק את ציוני המועמדים, את מכתבי הבקשה שלהם ואת ההמלצות של יועצים, ואדם אחר קורא על פעילות חוץ-לימודית וחיבורים אחרים.

הגישה החדשה הזו פוגעת בסטודנטים פוטנציאליים מפני שאיש המיון במוסד אינו מקבל תמונה מקיפה של המועמד, אומרים כמה יועצי הכוונה בבתי ספר תיכוניים.

"אם הם מחלקים את העבודה, זו לא גישה כוללת. לאף אחד מהם אין תחושה מלאה", אמר כריס ריבס, יועץ בתיכון ביצ'ווד בפורט מיצ'ל, קנטקי ומנהל האגודה הארצית לייעוץ בקבלה למכללות (ואוניברסיטאות).

"השקעתי ארבע שנים של לימודים מפרכים. הידיעה שכל זה נבדק בעשר דקות משגעת אותי", אמר כיילב ריצ'מונד, בוגר בן 18 של תיכון דריפילד בניו-המפשייר, שאומר שהוא כתב לפחות שבע טיוטות של הצגת הנימוקים שלו לבחירה במכללה מסוימת.

ועדה להערכת המועמדים שמורכבת משני מעריכים היא התשובה של המכללות למספר הפניות התופח אליהן. אנשי מיון מעריכים שיותר מ-30 מכללות נחשבות אימצו את השיטה הזו, שהחלוצה שלה הייתה אוניברסיטת פנסילבניה. גם מכללת קולורדו, אוניברסיטת קייס ווסטרן ריזרב, מכללת סוורתמור והמכון הטכנולוגי של קליפורניה משמשים בגרסאות של השיטה הזו.

המוסדות אומרים שחלק מאימוץ השיטה החדשה נובע מהרצון לצמצם את תחלופת עובדי המיון, שרבים מהם עוזבים בתוום עונת קריאת פניות המועמדים.

"זו דרך אנושית יותר של בדיקת פניות", אמרה מרילין סקוט, סגנית דיקאן הקבלה ללימודים בבאקנל. המוסד הזה אימץ את שיטת הוועדה בעונת הפניות האחרונה ללימודים בו.

אנשי המיון באוניברסיטת באקנל, שמקבלת יותר מ-10,000 פניות בשנה, נהגו לקרוא כל פנייה במשך 12-15 דקות. כעת, צוות של שני ממיינים עובר על פנייה ב-6-8 דקות. ביחד, אומרת דוברת האוניברסיטה, מדובר על "16 דקות לכל פונה".

בשנה שעברה קיבל בית הספר אחרי מיון ראשוני 3,200 מועמדים, ובחר מהם לבסוף קצת פחות מ-1,000 סטודנטים מאושרים. ועדה של שלושה ממיינים עברה על ההערות של צוות המיון הראשוני, לפני ההחלטה הסופית.

היעילות היא קריטית בתהליך הזה, מפני שיותר סטודנטים פוטנציאליים משתמשים ב"פנייה המשותפת", שמאפשרת להם להגיש בקשות לכמה מוסדות בו זמנית. בשנה שעברה השתמשו בה 902,000 פונים. נכון ל-15 בינואר השתמשו בה כבר 898,000 איש ואשה, שפנו בממוצע ל-4.8 מכללות.

המבקרים אומרים שהקריאה המפוצלת לא מספקת די תובנה על הפניות האישיות של המועמדים, ובמקום להפחית את ההחלטות השרירותיות, היא עלול לגרום לשני חברי צוות המיון להגיע להסכמה שטחית ביניהם.