יו"ר סמסונג נחשד בהשתמטות ממס של 7.5 מיליון דולר

המשטרה אמרה כי לא ניתן לתשאל את קון-הי לי בשל מצבו הבריאותי, וסמסונג סירבה להגיב

סמסונג / צילום: רויטרס
סמסונג / צילום: רויטרס

משטרת קוריאה הדרומית נקבה היום (ה') בשמו של יו"ר סמסונג אלקטרוניקס, לי קון-הי - המאושפז בבית החולים - כחשוד בפרשת השתמטות ממס שהיקפה 8.2 מיליארד וון (7.5 מיליון דולר), שבמסגרתה נעשה שימוש בחשבונות בנק של עובדים.

המשפחה שהקימה את סמסונג - אימפריית העסקים הגדולה במדינה - נפגעה משורה של שערוריות. בנו של לי קון-הי, ג'יי י. לי - יורש סמסונג גרופ - שוחרר ממעצר במועד מוקדם יותר השבוע, לאחר שבית משפט לערעורים קיצץ במחצית לשנתיים וחצי את עונש המאסר שהוטל עליו בגין שחיתות, ואף הפך את עונש המאסר המופחתת למאסר על תנאי במשך ארבע שנים.

בעקבות התקף לב ב-2014, מאושפז לי קון-הי במרכז הרפואי סמסונג בסיאול, וקשה לתקשר עמו מכיוון שהוא כמעט שאינו מראה סימני התאוששות. עד למעצרו נחשב ג'יי. י. לי לראש בפועל של קבוצת סמסונג.

המשטרה אמרה כי לא ניתן לתשאל את קון-הי לי בשל מצבו הבריאותי, וסמסונג סירבה להגיב. "יו"ר סמסונג לי קון-הי וכן מנהל בכיר בסמסונג ניהלו כספים ב-260 חשבונות בנק שנשאו את שמותיהם של 72 מנהלים, החשודים בהשתמטות ממסים בשווי של 8.2 מיליארד וון", נאמר בהודעה שפרסמה המשטרה הארצית הדרום קוריאנית, שמתכוונת להעביר את הטיפול בפרשה לידי אנשי התביעה.

המשטרה הוסיפה כי החשבונות, שבהם נמצאים כ-400 מיליון וון, התגלו במסגרת חקירה שניהלה המשטרה בחשד לקיומם של תשלומים לא-נאותים למימון שיפוץ מעונה של משפחת לי.

חקירת ההשתמטות ממס מזכירה התשלום באיחור של מסים בסך 130 מיליארד וון ב-2011, למרות שעל 8.2 מיליארד מסכום זה חלה התיישנות, לדברי המשטרה.

בעקבות פרשת השחיתות שהובילה מעצרו של ג'יי י. לי אשתקד, והפילה את נשיאת קוריאה הדרומית לשעבר, פארק גון-הייה, הבטיחה סמסונג לשפר את השקיפות במשטרה התאגידי, ולהעניק לראשי החברות-הבנות של סמסונג אוטונומיה רבה יותר משליטתה של משפחת לי.

בשלהי 2017 ביטלה הקבוצה את משרד האסטרטגיה התאגידית שלה.

הממשלה הליברלית החדשה בהנהגת הנשיא מון ג'ה-אין, שנבחרה לאחר שערוריית השחיתות, הבטיחה להגביר את הפיקוח על קונגלומרטים משפחתיים, ולשים קץ למנהג הענקת חנינה לטייקונים שהורשעו בפשעי צווארון לבן.

ג'יי י. לי לא שב למשרדו לאחר שחרורו ב-5 בפברואר, אך קהילת העסקים הדרום קוריאנית מעריכה שהוא ייטול שוב את ההגה לידיו, ויגדיל את ההשקעה בחברה כדי ליצור מקומות עבודה חדשים שעשויים לשכך את הזעם הציבורי.

עם שובו הביתה מבית הכלא, התנצל ג'יי י. לי על שלא הצליח להפגין את הצד הטוב שבו, והבטיח לעשות כמיטב יכולתו, אך לא מסר פרטים על תוכניותיו העסקיות. במהלך השנה שבה שהה ג'יי י. לי בכלא, רשמה סמסונג אלקטרוניקס, יצרנית המוליכים למחצה הגדולה בעולם, רווח שיא הודות לביקוש העצום לשבבי הזיכרון. אין זו הפעם הראשונה שלי קון-הי נחקר בחשד להעלמת מסים. ב-2009 הוא הורשע - ולאחר מכן זכה בחנינה - בהשתמטות ממס בפרשה שגם במסגרתה נעשה שימוש בחשבונות בנק של עובדים שעליהם יכול היה לסמוך.

המשטרה אמרה כי מאז חשפה חשבונות נוספים כאלה.

מניית סמסונג אלקטרוניקה קפצה ב-1.1%, לעומת עלייה של 0.5% בשוק. מניות הטכנולוגיה הסולידיות התאוששו מהירידות שרשמו לאחרונה, מכיוון שהמשקיעים מחשיבים את אומדני השווי הנוכחיים לאטרקטיביים, לדברי אנליסטים.