העליון פסק לטובת לוזון בסכסוך על דוראד; ריבית האג"ח יורדת

לאחר שבית המשפט דחה את טענת אורי ויוסף אדלסבורג לזכותם לרכוש את מניות לוזון בדוראד, הוא דחה גם את הערעור שהגישו השותפים בתחנת הכוח

עמוס לוזון / צילום:איל יצהר
עמוס לוזון / צילום:איל יצהר

כשנה וחצי לאחר שהתעורר הסכסוך בין קבוצת לוזון   למשפחת אדלסבורג בנוגע להחזקתם המשותפת בתחנת הכוח דוראד בעקבות הנפקת אג"ח שקידמה לוזון, בית המשפט העליון פסק לטובת לוזון ודחה את טענות משפחת אדלסבורג.

פסיקה זו תאפשר לחברה שבשליטת היו"ר עמוס לוזון להעמיד את מניותיה בדוראד כבטוחה למחזיקי האג"ח ולהפחית את שיעור הריבית השנתית על הסדרה ב-1%, מ-6% עד כה, ל-5%.

בנובמבר 2016 החל המאבק בין הצדדים בעניין, עם פנייתה של חברת אדלקום של אורי ויוסף אדלסבורג לבית המשפט בבקשה לסייע לה ברכישת החזקות לוזון בדוראד, וזאת בעקבות הנפקת אג"ח בהיקף של כ-70 מיליון שקל שקידמה לוזון.

לטענת אדלקום, העמדת מניות דורי אנרגיה (באמצעותה מחזיקה לוזון בדוראד) כבטוחה למחזיקי האג"ח הפעילה עבורה את זכות הרכישה.

טענת אדלקום נדחתה על-ידי בית המשפט, אולם היא ערערה על פסק הדין, וכעת, כאמור, גם הערעור נדחה.

דוראד הוקמה ב-2002 במטרה לעסוק בייצור חשמל ובהקמת התשתית הנדרשת לפעילות זו, והנכס היחיד שלה הוא תחנת כוח פרטית באזור התעשייה הדרומי של אשקלון, שכיום היא תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל. תחנת הכוח פועלת בעיקר על בסיס גז טבעי, וכושר הייצור המקסימלי שלה הוא כ-850 מגוואט. הקמת התחנה הסתיימה באפריל 2014, והיא התחילה לפעול כחודש לאחר מכן, עם רישיון ייצור ואספקה לתקופה של 20 שנה.

לוזון מחזיקה יחד עם חברת אלומיי בכ-19% ממניות דוראד, באמצעות דורי אנרגיה, ואדלקום בכ-19%. השותפים הנוספים בתחנת הכוח הם חברת זורלו הטורקית (25%) וחברת קו צינור אילת-אשקלון (קצא"א) הממשלתית עם כ-38%.

סדרה של מחלוקות

מלבד השותפות של לוזון ואדלקום בדוראד, משפחת אדלסבורג החזיקה עד השנה שעברה בכ-8% ממניות קבוצת לוזון, שנמכרו לפני כשנה תמורת כ-15 מיליון שקל.

המכירה התבצעה על רקע מחלוקות נוספות שהתעוררו בין הצדדים מאז שרכש לוזון את השליטה בקבוצה, ונגעו בין השאר לאיוש דירקטוריון החברה, לתנאי העסקת עו"ד ארז תיק בתפקידו כמנכ"ל החברה ועוד.

בשבוע שעבר עדכנה לוזון כי נודע לה על החלטת יו"ר רשות ניירות ערך לפתוח נגד החברה-הבת דורי בנייה ואחרים בהליך אכיפה מינהלי, כשלדורי בנייה מיוחסות 6 עבירות.

הליך האכיפה המינהלי מתייחס למהלכים שבוצעו בדורי בנייה טרם כניסתו של לוזון לחברה, בעת שהיא הייתה בידי ענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב.

עיקר פעילותה של קבוצת לוזון מתרכזת ביזמות נדל"ן למגורים, ביצוע פרויקטים של נדל"ן, ובאחרונה היא הפכה לבעלת השליטה בחברת נץ מלונות.