הקאמבק של AMD: מהפכת ה-AI והברית המפתיעה עם אינטל

אם למישהו היה חשש שנפילת שערי המטבעות הקריפטוגרפיים היא חדשות רעות לאנבידיה ול-AMD, כדאי שיחשוב פעם נוספת ■ לכל היותר, מדובר במכה קטנה בכנף

לוחות אם של AMD /צילום: רויטרס, Pichi Chuang
לוחות אם של AMD /צילום: רויטרס, Pichi Chuang

כל מי שעקב בשנים האחרונות אחר מניות הטכנולוגיה בנאסד"ק לא יכול היה לפספס את זינוקה המטאורי של ענקית המעבדים הגרפיים Nvidia  שעלתה בכ-1,600% בחמש שנים, והפכה לאחת מהכוכבות הבולטות של שוק מניות הטכנולוגיה. העלייה החדה בשווי השוק של Nvidia גימדה את הגידול שנהנתה ממנו מובילת שוק השבבים העולמי אינטל , שעלתה בכ-110% "בלבד".

ואולם, ייתכן שמשהו בשוק המעבדים עומד להשתנות. עונת הדוחות המסכמת את 2017 מבשרת קאמבק מפתיע של מי שהיתה במשך שנים ארוכות האנדרדוג של תעשיית השבבים - חברת AMD . בחמש השנים האחרונות עלתה מניית החברה בכ-325% אך ביצועיה הפיננסיים היו מרשימים הרבה פחות עם הפסד מצטבר של כ-2.8 מיליארד דולר בין השנים 2012 ו-2016. ב-2017 התהפך הגלגל והחברה רשמה רווח נקי של כ-43 מיליון דולר.

במשך שנים ארוכות ניצבה AMD בצילן של אינטל, בעלת יתרון הגודל, שעמה היא מתחרה בתחום המעבדים (CPU), ושל Nvidia, המתמחה ספציפית במעבדים גרפיים ושבעצם מהותה היא חברה פורצת דרך שיוצרת שווקים חדשים. מסתבר שהתחרות עשתה ל-AMD רק טוב.

הגידול בביקוש בשוק המעבדים והעובדה ש-AMD מייצרת מוצרים איכותיים ותחרותיים, אפשרה לה לצעוד בבטחה בנתיב שפרצה עבורה אנבידיה וליהנות סוף כל סוף מפירותיה של אסטרטגיית ה-"Me Too" שלה. ולא בכדי. אמנם AMD לא הצטיינה מעולם ביצירת שווקים חדשים, אך הדבר לא מנע ממנה להצליח להציע מוצרים בעלי ביצועים מרשימים במחיר תחרותי.

שוק המעבדים הגרפים גדל בזכות הצורך בכוח המחשוב שלהם וגמישותם לשמש בארכיטקטורות מגוונות. את עיקר תשומת הלב תפס באחרונה השימוש הנרחב שנעשה במעבדים גרפיים בתעשיית הכרייה של מטבעות מוצפנים, בראשם האת'ר. השימוש בתעשיית הכרייה אולי תופס כותרות אבל הוא זניח מבחינת המחזור שהתעשייה זו מגלגלת.

הכסף הגדול נמצא במקום אחר - עולם האינטליגנציה המלאכותית (AI), ולמידת המכונה (ML) שגם הוא הוא מתבסס על יכולות העיבוד המקביל של המעבדים הגרפיים. בשנים הקרובות, עשרות תעשיות בעולם עומדות על סיפה של מהפכת מיחשוב בתחומים הללו. מספיק לציין את העובדה שהיכולות הללו נדרשות בתחום הרכב האוטונומי. רק במהלך 2017 חברה אנבידיה לפרויקטים משותפים בתחום המכונית האוטונומית עם יצרניות רכב מהשורה הראשונה בהן אאודי, וולבו, פולקסוואגן וטויוטה. תחום נוסף שבו רק הולך וגובר הביקוש למעבדים גרפיים הוא שירותי מיחשוב ענן, כמו אלה של אמזון וגוגל.

אירוע משמעותי לא פחות הוא המעבר מיריבות עקובה מדם עם אינטל לשיתוף-פעולה. האיום מצד אנבידיה גרם לאינטל ו-AMD לשים את מלחמות העבר בצד ולעשות את מה שעד לפני עשור היה בלתי מתקבל על הדעת. שתי החברות שבילו שנים ארוכות בהתגוששויות משפטיות שאף הסתיימו בפשרה במסגרתה שילמה אינטל כמיליארד ורבע דולר ל-AMD, הכריזו בנובמבר האחרון על איחוד כוחות.

העתיד מתחיל להאיר פנים ל-AMD, שצפויה לתפוס מקום בשורה הראשונה של מהפכת האינטליגנציה המלאכותית - המהפכה הטכנולוגית המשמעותית ביותר בעשור הקרוב. הגידול הפוטנציאלי בביקוש לעוצמה מיחשובית צפוי לייצר צורך בשיפורים, שרק חברות כמו נבידיה ו-AMD יהיו מסוגלות לספק.

אם למישהו היה חשש שנפילת שערי המטבעות הקריפטוגרפיים הוא חדשות רעות לאנבידיה ול-AMD, כדאי שיחשוב פעם נוספת. לכל היותר מדובר במכה קטנה בכנף.