בצל המלצות המשטרה: ועד תע"א לקראת עימות עם ההנהלה

יו"ר הוועד אהוד נוף מזהיר את העובדים מפני החלטות שקיבלה ההנהלה ואשר יובילו לפיטורים

אהוד נוף / צילום: שלומי יוסף
אהוד נוף / צילום: שלומי יוסף

שוב מתיחות ביחסי העבודה הפנימיים בתעשייה האווירית: ימים לאחר שהמשטרה הודיעה כי השלימה את חקירתה בחשדות לשחיתות עמוקה בחברה, ועל המלצתה לפרקליטות להעמיד לדין את יו"ר הוועד לשעבר, שר העבודה והרווחה חיים כץ, את בנו חבר הוועד יאיר כץ, את יו"ר הוועד המכהן אהוד נוף ובעלי תפקידים נוספים, הוועד מתחיל להכשיר את השטח לקראת הסלמה נוספת ביחסי העבודה בינו לבין הנהלת החברה.

בצעד שעשוי להתפרש כניסיון לשמר את הרלוונטיות של הוועד אל מול כ-15 אלף עובדי החברה, אחרי המכה הקשה שספג עם פרסום המלצות המשטרה, נוף מזהיר את העובדים מפני שורה של החלטות חד-צדדיות כביכול שהתקבלו באחרונה בהנהלת החברה, ויש בהן לדעתו כדי להוביל לפיטורי עובדים בחטיבות שונות.

לטענת נוף, הנהלת החברה לא מיישמת סעיפים שעל ביצועם היא התחייבה לפני כשנה וחצי, עת חתמה עם הוועד על הסכם הבראה שבמסגרתו פרשו משורות החברה כ-800 עובדים. באותו הסכם הנהלת התע"א התחייבה על ביצוע רפורמות בחברה, תוך צמצום בהיקף ההתקשרויות שלה עם יועצים חיצוניים, הרחבת ההשקעות במחקר ופיתוח ועוד.

מאז אותו הסכם, יחסי העבודה בתעשייה האווירית ידעו עליות ומורדות: בעקבות חקירת החשדות לשחיתות בחברה, המשטרה עצרה בכירים בוועד ובהם את היו"ר נוף. ההנהלה השעתה אותו וחברי ועד נוספים למשך חודשים ארוכים, אך החזירה אותם לעבודה בהחלטה שנויה במחלוקת לאחר שהתחייבו להסיר סכסוך עבודה שעליו הכריזו נגד החברה.

במהלך החודשים האחרונים יו"ר החברה, הראל לוקר, ונוף עשו מאמצים רבים לשיפור היחסים בין העובדים להנהלה, מה שאפשר גם להחלטה שהתקבלה באחרונה בדירקטוריון, על איחוד פעילויות בחטיבות האזרחיות, לעבור בשקט יחסי.

על רקע פרסום המלצות המשטרה להעמיד לדין את נוף, את כץ האב והבן, ובכירים בוועד ובחברה, רווחת הערכה כי במהלך החודשים הקרובים עובדי החברה יתבקשו לבחור ועד חדש. זאת גם בשל הגעתו הצפויה של נוף לגיל פרישה.

עוד טרם פורסמו המלצות המשטרה, נוף התלבט אם לבקש מהנהלת החברה להאריך את תקופת עבודתו כך שיוכל להמשיך לכהן כיו"ר הוועד, אך לא הגיש כל בקשה.

בינתיים, ניכר שהוועד מחמם מנועים לקראת עימות נוסף עם הנהלת החברה: במכתב ששלח אתמול בתפוצה רחבה, נוף קרא לעובדי החברה לנהוג בערנות ולדווח לוועד על כל מפגש שאליו יזומנו בנוגע לשינוי ארגוני, כמו איחוד או פיצול של יחידות ומפעלים.