רשות ני"ע מנעה פרסום יומנו של פילבר - בטענה לחומרי חקירה

עמותת "הצלחה", שביקשה לפרסם את המידע, טוענת בתגובה כי רק צו של בית משפט יכול למנוע ממנה לקבלו ■ פנתה ליועץ המשפטי לממשלה כדי שיתערב

שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי
שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי

היומן של שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת הנמצא בהשעיה, הפך לחלק מחומר החקירה של רשות ניירות ערך במסגרת חקירתה את עסקאות בעלי העניין בבזק, ועקב כך משרד התקשורת אינו מוכן להעביר לפרסום את היומן - כך עולה ממכתב תגובה של משרד התקשורת לעו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה" - התנועה הצרכנית לקידום חברה כלכלית הוגנת. העמותה שוקלת כעת כיצד להגיב.

במסגרת חוק חופש המידע פנה עו"ד מן למשרד התקשורת וביקש לקבל את יומניהם של מנכ"לי המשרד ושר התקשורת בשנה שעברה עד סוף השנה. הממונה על חוק חופש המידע במשרד התקשורת, עו"ד מוניר קזמל, הסכים להעביר את יומנו של ממלא-מקום מנכ"ל המשרד, מימון שמילה, שמכהן בתפקידו החל מ-29 באוקטובר 2017L ולגבי יומנו של שר התקשורת איוב קרא, השיב כי נמצא המידע בטיפול בלשכת השר, והוא יועבר כשיהיה מוכן.

לגבי יומנו של מנכ"ל המשרד המושעה שלמה פילבר, הודיע הממונה כי "באשר ליומן של מר פילבר, ואחר בדיקה עם רשות ניירות ערך, הרי מידע זה מהווה חלק מחומר חקירה המתנהלת ברשות ניירות ערך, ולכן מידע זה לא מועבר, בהתאם לחריג הקבוע בסעיף 14 לחוק".

בתגובה לסירוב המשרד, כותב עו"ד מן, דורשת עמותת "הצלחה" לדעת מי הם הגורמים ברשות ניירות ערך שהורו על אי-מסירת המידע, ומכוח איזו סמכות. כמו כן, הוא דורש לדעת מה היא מהות המניעה למסירת המידע ומה הם השיקולים הנוגעים לאותה חקירה.

בנוסף, עו"ד מן טוען כי "פרשנות מרחיבה לסעיפים המחריגים מסירת מידע עלולה לסכל את תכליתו המרכזית של חוק חופש המידע ושל העקרונות החוקתיים שבבסיסו. גם העניין הציבורי המובהק שקיים במידע המבוקש ועיסוקה המתמיד של מרשתי להנגשת מידע בעל ערך כזה לציבור, גם באמצעות פרסומים עיתונאיים".

עו"ד מן הוסיף כי בשלב זה של החקירה אין חשש אמיתי לשיבוש שלה בשל חשיפת היומן, וממילא חוק חופש המידע אינו מאפשר להימנע ממסירת היומן ללא צו שיפוטי מתאים שיינתן לבקשת הרשות החוקרת או הפרקליטות. "הצלחה" פנתה ליועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט, כדי שיתערב בנושא.