בפעם הקודמת: אולמרט הודיע שיתפטר לפני סיום החקירות

ב-21 בספטמבר 2008 הניח רה"מ דאז, אהוד אולמרט, מכתב התפטרות בפני נשיא המדינה, שמעון פרס המנוח, שבועיים לאחר שהמשטרה המליצה להעמידו לדין במספר פרשות, לרבות בלקיחת שוחד

אהוד אולמרט / צלם: נועם מושקוביץ'
אהוד אולמרט / צלם: נועם מושקוביץ'

ב-21 בספטמבר 2008 הניח ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, מכתב התפטרות בפני נשיא המדינה דאז, שמעון פרס המנוח. זאת, שבועיים לאחר שהמשטרה המליצה להעמידו לדין במספר פרשות, לרבות בעבירה של לקיחת שוחד.

אולמרט החל לכהן כראש הממשלה בפועל ב-4 בינואר 2006 עם קריסתו של ראש הממשלה אריאל שרון המנוח מאירוע מוחי בזמן מערכת הבחירות לכנסת ה-17. אולמרט החליף את שרון בראשות מפלגת קדימה, שאותה הקים זמן קצר לפני קריסתו והוביל אותה לניצחון, שבעקבותיו הושבע לראש הממשלה ה-12 של מדינת ישראל.

ב-30 ביולי 2008, כשנתיים לאחר שנבחר לתפקיד, ועוד לפני שחקירות המשטרה הסתיימו, הודיע אולמרט כי יתפטר מראשות הממשלה אחרי הפריימריז בקדימה.

להודעתו של אולמרט בסוף יולי 2008 קדמו כ-9 חודשים של חקירה פלילית בפרשת "מרכז ההשקעות". אולמרט נחשד כי הוא פעל בניגוד עניינים בעת שכיהן כשר המסחר והתעשייה בממשלת שרון, בכך שהתערב בהחלטות מרכז ההשקעות בנוגע לפרויקטים שיוצגו על-ידי חברו ושותפו לשעבר, עו"ד אורי מסר. אולמרט גם נחשד שבמשרד נערכו שורה של מינויים פוליטיים לחברי מרכז ליכוד.

בנוסף, באפריל 2008 נפתחה חקירה פלילית תחת צו איסור פרסום נגד אולמרט בפרשת "מעטפות הכסף" שקיבל מאיש העסקים משה טלנסקי כאשר כיהן כראש עירית ירושלים ושר התמ"ת. הציבור נחשף למידע על החשדות בפרסומים רבי-עוצמה בשיאן של חגיגות יום העצמאות ה-60. במוצאי יום העצמאות התייצב אולמרט מול המצלמות והבהיר כי הכספים שקיבל מטלנסקי יועדו למערכות בחירות וכי הוא לא לקח את הכסף לכיסו.

בימים הבאים נחקר אולמרט בביתו מספר פעמים, ובמקביל ב-27 במאי 2008 נגבתה מטלנסקי עדות מוקדמת עוד לפני שגובש כלל כתב אישום בפרשה. זאת, מאחר שטלנסקי אמור היה לצאת את הארץ, והרשויות חששו שלא ישוב. אולמרט נאבק בהליך גביית העדות המוקדמת החריג בשני ערעורים לבית המשפט, אך העדות נגבתה ותוכנה פורסם.

מיד לאחר מכן שני שריו הבכירים של אולמרט, שר הביטחון דאז אהוד ברק (אז יו"ר מפלגת העבודה, השותפה הראשית של אולמרט לקואליציה) ושרת החוץ ציפי לבני (אז מספר 2 בקדימה), קראו לו להתפטר.

ואכן, ב-30 ביולי 2008 - עוד לפני שחקירות המשטרה בעניינו הסתיימו - הודיע אולמרט כי יתפטר מראשות הממשלה ומראשות קדימה אחרי הפריימריז במפלגה. ב-8 בספטמבר 2008, סיכמה המשטרה את תיקי החקירה נגד אולמרט והודיעה כי התגבשה תשתית ראייתית להעמידו לדין, לרבות בעבירת השוחד. ב-21 בספטמבר הגיע אולמרט לבית הנשיא ומסר לפרס את מכתב ההתפטרות.

כרוניקה של התפטרות
 כרוניקה של התפטרות