האם סרטוני הרשות להגנת הצרכן פוגעניים נגד חברות הסלולר?

כך לפחות טוען נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין ■ בסרטוני הפרסומת מוצג צרכן שמגלה בחשבונות החיוב שלו חיובי-שווא שגובה ממנו חברת התקשורת, אחרי שקיבל שיחת טלפון טורדנית מנציגת מכירות שמנסה לדחוף לו שירותים בתשלום באמתלה של מתנות

אוריאל לין / צילום: יוד צילומים
אוריאל לין / צילום: יוד צילומים

האם הפרסומים של הרשות להגנת הצרכן פוגעניים כלפי חברות הסלולר - או שהם מעבירים מסר לצרכנים המבוסס על תלונות שנלקחו מהמציאות?

מכתב שהפנה נשיא איגוד לשכות המסחראוריאל לין, לעו"ד מיכאל אטלן, ראש הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, גורס כי הפרסומות המופיעות בימים אלה בכלי התקשורת השונים, לרבות סרטונים ממחישים - פוגעות בחברות הסלולר.

נזכיר כי בסרטוני הפרסומת מוצג צרכן שמגלה בחשבונות החיוב שלו חיובי-שווא שגובה ממנו חברת התקשורת, אחרי שקיבל שיחת טלפון טורדנית מנציגת מכירות שמנסה לדחוף לו שירותים בתשלום באמתלה של מתנות. סיטואציות שיש לציין שאינן תלושות מהמציאות - אין זה סוד שעשרות צרכנים נתקלו בסיטואציות דומות ולראייה מקרים רבים שגם פורסמו ב"גלובס".

"אחרי שלוש שנים תגלה במקרה שגם עקצנו אותך באלפי שקלים, תרדוף אחרינו במשך חודש ואנחנו נעביר אותך ממישהו שלא מטפל בזה למישהו שלא מתעסק בזה כדי לייאש אותך", כך לשון התסריט. בסופו של דבר הצרכן בסרטון מגלה שהחיובים לא נפסקו כמובטח וכי הוא משלם על שירות נוסף שמעולם לא ביקש. מוכר לכם? גם ברשות להגנת הצרכן מכירים היטב את הסיפורים הרבים ומכאן ביססו את הקמפיין שלהם הקורא לצרכנים לפנות אליהם במקרים דומים.

"תוכן הפרסומים מצביע על כך שחברות הסלולר מוליכות שולל את הצרכן", כך לין במכתבו. "הפרסום פסול גם באשר לתוכנו וגם באשר לסגנונו.. פרסום זה חמור באופיו, מוטה מאוד ומטיל כתם על כלל חברות התקשורת", טוען לין כהוא מותח ביקורת על כך שהרשות להגנת הצרכן חולקת שבחים לעצמה (באומרה כי קנסה את חברות התקשורת, מ.ר.ח).

"זוהי נורמה פסולה", טוען לין שמתריע כי אם הפרסום לא ייפסק תנקוט לשכת המסחר בצעדים משפטיים. פנייתו של לין מגיעה יומיים אחרי ששיגר סמנכ"ל חטיבות, עוז חיים מכתב משל עצמו בו הוא טוען כי הרשות מכפישה תעשייה שלמה על אלפי עובדיה "תוך שימוש בלשון צינית פוגענית וכוללנית המעודדת התלהמות ושנאת חברות התקשורת"... עוד טוען כי החברות מבצעות "פעילות ענפה" לשיפור מערכי השירות שלהן - ולראייה, טוען כי אפשר לראות ירידה במספר התלונות המתקבלות כנגד חברות התקשורת.

ברשות להגנת הצרכן טוענים כי "הרשות פתחה בקמפיין הנוכחי, על מנת לעורר את מודעות הצרכנים לתופעות המוצגות בקמפיין על ידי חברות בתחום התקשורת. מדובר על תופעות והפרות רווחות שעדיין נמצאות בפרקטיקה של חלק מהחברות. חשוב לציין שמכלל התלונות שיושבות על שולחנה של הרשות כ- 26% מהתלונות נוגעות לענף התקשורת. הרשות מנהלת חקירות בגין מגוון הפרות בענף התקשורת".

אז מי צודק? הרשות שעוקצת את חברות הסלולר על דרכי פעולה שהן עצמן הציפו מול הצרכנים או איגוד לשכות המסחר הטוענים להכפשת-שווא?

צפו בסרטון המדובר: