משרד הכלכלה יוציא מדד חדש לעסקים קטנים ובינוניים

המדד יפורסם פעמיים בשנה החל מאוקטובר, במטרה להיטיב את תנאי האשראי שמקבלים בבנקים עסקים קטנים ובינוניים ולהפחית את העמלות שנגבות מהם ■ מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במכתב למנהלי הבנקים: "מחירי האשראי למגזר זה גבוהים ביחס למגזרים האחרים"

רן קיויתי / צילום: ליאור מזרחי
רן קיויתי / צילום: ליאור מזרחי

משרד הכלכלה מנסה להפעיל לחץ על הבנקים בניסיון להיטיב עם תנאי האשראי שהם מעמידים לעסקים הקטנים והבינוניים ולהפחית עמלות שנגבות מהם. מחודש אוקטובר 2018 יפרסם המשרד מדד חדש שמדרג את מידת הידידותיות של כל בנק כלפי עסקים אלה - כך נודע ל"גלובס".

במכתב ששלח מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה רן קויתי למנהלי הבנקים והגיע לידי "גלובס", נכתב כי "בשנים האחרונות אנו עדים למגמת גידול מתמשכת בהקצאת האשראי לעסקים קטנים ובינוניים בתוך המערכת הבנקאית, אך עדיין היקפי האשראי לעסקים אלה נמוכים באופן משמעותי ביחס לחלקם בתוצר".

עוד טען קויתי במכתבו, כי "מחירי האשראי לעסקים קטנים ובינוניים, גבוהים ביחס למגזרים האחרים, וגם בהשוואה בינלאומית ניתן לראות כי מחיר האשראי ביחס לסיכון גבוה בישראל פי 15 בהשוואה למדינות ה-OECD".

המדד החדש צפוי להתפרסם פעמיים בשנה, בחודשים אפריל ואוקטובר, ובחלקו הגדול הוא יתבסס על הדוחות הרבעוניים שמפרסמים הבנקים, ואשר כוללים מאז שנת 2016 את פילוח האשראי והריביות לעסקים הקטנים והבינוניים. במסגרת המדד, ייבחן יחס האשראי של הבנקים לעסקים הקטנים והבינוניים ביחס לסך האשראי העסקי שניתן במשק; יחס הריבית לסיכון האשראי לעסקים קטנים; נגישות שירותי הבנק לעסקים קטנים ובינוניים ונתונים תקופתיים נוספים שמפרסם בנק ישראל; שקיפות; נגישות לשירותים בנקאיים דיגיטליים ועוד.

לקראת המדד הראשון שיגובש במשרד הכלכלה, קויתי מבקש מהבנקים נתונים אודות היקף האשראי שהם מעמידים לעסקים שמקיימים מחזור שנתי של עד 10 מיליון שקל ומחזור שבין 10 ל-100 מיליון שקל, שיעורי הריבית הממוצעת שהם מציעים לעסקים ממגזר זה ופירוט אודות שירותים ייחודיים ומידת היקפם, המוצעים לבעלי עסקים אלה.

לפי נתוני משרד הכלכלה, העסקים הקטנים והבינוניים אחראיים לכ-55% מהתוצר העסקי במשק ולכ-75% מהמחזור העסקי, ולמרות זאת חלקם באשראי העסקי שניתן במשק הוא 25% בלבד. את עיקר האשראי העסקי למגזר זה מעמידה המערכת הבנקאית, בעוד שעסקים גדולים נהנים מהיצע אשראי רחב יותר, גם מהמוסדיים.

לדברי קויתי, בין אם הבנקים ייעתרו לבקשתו וימציאו לו את הנתונים שביקש ובין אם לאו - מדד הידידותיות החדש יפורסם, וזאת בהתבסס על נתוני הדוחות הבנקים: "אני משוכנע שיש במדד זה כדי לתמרץ בנקים לשפר את מדיניות האשראי שלהם לעסקים קטנים ובינוניים, וזאת בדומה למדד אחר שהמשרד מקיים ותפקידו לבחון את מידת האטרקטיביות של רשויות מקומיות כלפי המגזר העסקי. כיום רשויות מקומיות נוקטות במהלכים שמיטיבם עם המגזר העסקי כדי לשפר את מיקומן במדדים אלה".

עוד אמר קויתי בשיחה עם "גלובס", כי "מטרת המדד היא שהציבור ידע אם הבנק שלו ידידותי או לא כלפי העסקים הקטנים: בנק שידורג במקום נמוך ירצה לשפר את מקומו במדד תוך שיפור התנהלותו בנושאים אלה, ובנק שמדורג במקום גבוה ירצה לשמור עליו לקראת המדדים הבאים. מי שירוויח מכך זה מגזר העסקים הקטנים והבינוניים. "יש למערכת הבנקאית הרבה מה לשפר בנושא זה, שכן היא נוטלת סיכון נמוך בהלוואות שהיא מציעה לעסקים הקטנים והבינוניים מול ריבית גבוהה, וזאת בזמן שאותם עסקים זקוקים לאשראי לטווח ארוך".