יוניברסל מוטורוס ישראל תכניס את חיים דנון כשותף אסטרטגי

יבואנית הרכב UMI הודיעה כי החברה של דנון תרכוש 25% מהקבוצה ■ קומסקו הייתה בעבר מחזיקה מניות גדולה של קרסו

מנכ"ל UMI דוד עיני / צילום: אוסנת רום

כשנה וחצי לאחר שנפרדה מהשותפות בקרדן ישראל, מצרפת משפחת עיני שותפה חדשה לעסקי הרכב שלה - חברת קומסקו של חיים דנון. הבוקר דווח כי חברת המזרח שבבעלות המשפחה חתמה על הסכם למכירת 25% מהחזקותיה בקבוצת יוניברסל מוטורס (UMI) לידי קומסקו. היקף העסקה והשווי לפיו נעשתה לא פורסמו, אם כי ניתן להעריך כי היא נעשתה לפי שווי דומה לעסקה שבוצעה מול קרדן.

דנון, ככל הידוע, הוא אחד מאנשי העסקים הנזילים בארץ, לאחר שלפני כשנה מכר את מניותיו (12%) בחברת קרסו מוטורס, יבואנית רכבי רנו וניסאן, תמורת כ-320 מיליון שקל.

במסגרת העסקה מול קרדן, שהושלמה בנובמבר 2016, רכשה משפחת עיני כ-46% ממניות UMIמידי קרדן תמורת כ-400 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-860 מיליון שקל. UMI נסחרת בבורסה באמצעות שתי סדרות אג"ח, בהיקף מצרפי של קרוב ל-1.3 מיליארד שקל, ונע"מ (נייר ערך מסחרי) בהיקף של כ-190 מיליון שקל. ב-UMI ציינו כי השלמת העסקה בין הצדדים כפופה בין היתר לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים ואישורים נוספים, לאחריהם ייכנס לתוקף הסכם בעלי מניות שיסדיר את היחסים בין הצדדים בחברה.

שחקן ותיק בשוק הרכב המקומי

דוד עיני, מנכ"ל UMI, מסר כי "הכנסת קומסקו כשותף הינה מהלך נוסף בסדרת מהלכים אותם ביצענו במטרה לשפר את ביצועי ותוצאות החברה, וכהיערכות לשינויים הצפויים בענף הרכב - בהם הנפקה לראשונה של איגרות חוב של UMI בבורסה וריכוז פעילות הקבוצה בשוק ההון תחת UMI, איחוד מטות החברה ופתיחת מרכז השירות החדש". את קומסקו ייצג בעסקה עו"ד עמיחי פינקלשטיין, ממשרד עמית פולק מטלון, ואת UMI עו"ד ערן יניב ממשרד פישר בכר חן וול אוריון.

קבוצת UMI מייבאת את מותגי ג'נרל מוטורס (GM) - שברולט, קאדילק והטנדרים של איסוזו - וכן מחזיקה בבעלות על חברת הליסינג והשכרת הרכב אוויס ישראל, באמצעות חברת יו.טי.אס. עוד היא שותפה יחד עם תעבורה, שנמצאת בשליטת משפחת לבנת, ביבוא משאיות איסוזו.

בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2017, יו.אמ.איי סבלה משחיקה של 19% במספר המכוניות שמכרה, שהגיעו לקצת יותר מ-8,700. הכנסותיה לתקופה זו ירדו ב-6% ל-2.5 מיליארד שקל, והשיפור ברווח הגולמי והתפעולי התקזז עם עלייה בהוצאות המימון, כך שרווחיה בינואר-ספטמבר 2017 נותרו ללא שינוי מהותי, ברמה של כ-35 מיליון שקל.

הרוכש, דנון, הוא שחקן ותיק בשוק הרכב המקומי, ובאמצעות החברה הפרטית קומסקו (Comasco) עוסק בעיקר בכלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) וכלי עבודה כבדים, ומייבא ומשווק כלים מהמותגים JCB, POTAIN, TESAB ו-TEREX.

להשקעה בקרסו מוטורס נכנס דנון כבר עם הנפקת החברה בבורסה ביוני 2011, אז רכש קרוב ל-6% מהונה בהשקעה של כמה עשרות מיליוני שקלים. מאז, הוא הגדיל את החזקותיו בחברה בכמה הזדמנויות, עד שהפך לבעל המניות הבודד הגדול ביותר בחברה הנמצאת בשליטת משפחת קרסו. זאת, כאמור, עד חודש מארס האחרון, אז מימש את ההחזקות כשמניית קרסו נסחרה סביב רמות שיא - מה שסיכם לו מהלך רווחי במיוחד.

בנוסף לעסקי הרכב, דנון שותף בפעילותה של סמיקום, העוסקת ביבוא ושיווק של רכיבי אלקטרוניקה, מתקני תאורה, ציוד מחשבים ומוצרי חשמל, שתחת שליטתו של משה גוב מניותיה נמחקו מהמסחר בבורסה במהלך שנת 2014.