כחלון: "לפי הנתונים שלנו לקבלנים יש 50 אלף דירות על המדף"

שר האוצר אמר עוד כי "הקבלנים לא מוכרים דירות, כי הם לא רוצים להוריד את המחירים" ■ "לא תהיה ברירה, השוק הוא חזק, הבנקים יבקשו את הכסף, המוסדות הפיננסיים יבקשו את הכסף. אנחנו שם"

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

כבר שנה שנתון מהותי נעדר מסקירות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נתון משמעותי שמתייחס למלאי הדירות שלא מכורות שנמצאות בידי הקבלנים. כבר שנה שהעמודה הרלוונטית בדיווח הלמ"ס החודשי פשוט ריקה. בלמ"ס אמרו בעבר שהבעיה היא בנתונים חסרים במשרד הבינוי והשיכון והאחרונים ממשיכים ואומרים שנעשית עבודה כדי לטייב את אותם הנתונים. בינתיים, יש מי שגם סבור שמדובר במחלוקת מכוונת שמטרתה להסתיר את הנתון האמור שככל הנראה רק הולך ותופח, בעיקר בגלל מיעוט העסקאות בענף בשנה האחרונה.

אבל היום (א') במסגרת דיון על התקציב בוועדת הכספים, הגיעה תשובה לשאלה הזו ממקור בלתי צפוי. לא מהלמ"ס וגם לא ממשרד הבינוי והשיכון אם כי מפיו של שר האוצר משה כחלון בעצמו. אומנם שר האוצר סייג את הנתונים, אבל עדיין מדובר באמירה משמעותית מאוד. "מהנתונים שלנו, שיש לנו, ואנחנו לא יודעים עד כמה נכון או לא נכון, יש 50 אלף דירות לא מכורות שיושבות על המדף, בנויות....הקבלנים לא מוכרים דירות כי לא רוצים להוריד את המחירים. לא תהיה ברירה, השוק הוא חזק, הבנקים יבקשו את הכסף המוסדות הפיננסיים יבקשו את הכסף. אנחנו שם".

אמנם שר האוצר סייג את דבריו אבל חשוב להזכיר שפעם האחרונה שנתון זה פורסם במסגרת דיווחי הלמ"ס, היה מדובר על סביב 30 אלף דירות שאינן מכורות, אחרי חודשים של עלייה בנתון זה. מסיבה זו, ההתבטאות של שר האוצר חשובה. עם זאת, חשוב גם להגיד שבמשרד האוצר טורחים רבות בשנה האחרונה כדי לשנות גם את הלך הרוח בציבור הכל הקשור למחירי הדירות. האטה במכירת דירות על ידי קבלנים כבר הפכה מזמן ל"קיפאון" בדוחות האוצר וגם ההגרלות הגדולות הן מהלך שמשפיע יותר מהכל על הרוכשים ברמה הפסיכולוגית והושיב רבים מהם על הגדר נכון להיום.

בנוסף, באותו הדיון היום בוועדת הכספים, שאל יו"ר האופוזיציה, חבר הכנסת יצחק הרצוג, את שר האוצר שאלה. השאלה התייחסה לירידה אפשרית במחירי הדירות והאם אין חשש לקריסה במחירים שיכולה להשפיע על הענף. על כך השיב שר האוצר: "אנחנו ערים לזה. אנחנו יודעים שזה יכול לעשות האטה. אבל המרווחים כל כך גדולים שתאמין לי הקבלנים יכולים לוותר על קצת הכנסות".