כל ה"נחלים" זורמים אל נתניהו? | פרשנות

נראה כי עוד פרשה עתידה להגיע אל פתח מעון ראש הממשלה ■ בשלב זה לא ברור אם נתניהו ייחקר בפרשה 4000, אך מענה לשאלה יינתן בקרוב

בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף
בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף

ימים ספורים אחרי שפרשות 1000 ו-2000 הועברו לפרקליטות לצורך בחינה האם יש להעמיד לדין את ראש הממשלה בנימין נתניהו - בגין קבלת שוחד מאיש העסקים ארנון מילצ'ן (בדמות שמפניות וסיגרים) ויחסים שוחדיים עם מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס - נראה כי עוד פרשה עתידה להגיע אל פתח מעון ראש הממשלה. בשלב זה לא ברור האם נתניהו ייחקר בפרשה 4000 (פרשת בזק), אך מענה לשאלה הזאת יינתן כפי הנראה בקרוב.

העובדה שהמשטרה נכנסה לתמונה הבוקר מלמדת על טיב העבירות המיוחסות למעורבים בפרשה החדשה שנחשפה לכאורה. מעבירות ניירות ערך קלאסיות עברה החקירה, ככל הנראה, לזירה של עבירות השחיתות השלטונית, השוחד, המרמה והפרת האמונים.

בחודשים האחרונים, מאז עבר תיק החקירה לשיקול הפרקליטות, מתנהל במקביל מאבק בבג"ץ לחשיפת כל הפגישות שערך נתניהו עם שאול אלוביץ' וכן לזימונו של נתניהו לחקירה במסגרת הפרשה.

ב-7 בינואר 2018, בעקבות עתירת חופש המידע שהגיש עו"ד שחר בן-מאיר, מסרה הפרקליטות מידע על 7 פגישות שנערכו בין נתניהו לבין אלוביץ', ושנערכו בבית ראש הממשלה החל מ-1 בינואר 2013 ועד 17 בנובמבר 2015, בתקופה בה נתניהו היה שר התקשורת. לפי הדיווח, כל הפגישות התקיימו במעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. ואולם, בהמשך הגיע לידי "גלובס" מידע לפיו נתניהו ואלוביץ' נפגשו לפחות עוד פעם אחת בתקופה הרלוונטית. מדובר במפגש שכלל ארוחת ערב שבה השתתפו הזוג נתניהו, הזוג אלוביץ' ומספר משתתפים נוספים. בתוך כך, עו"ד בן-מאיר הגיש בקשה חדשה, בטענה כי המשרד לא קיים את פסק הדין בנוגע לפגישות במלואו.

בן-מאיר צירף לבקשה תצהיר של תושב שכונת צהלה, יגיל ישועה, שבו טוען ישועה כי ראה את נתניהו ופמלייתו מגיעים לביתו של אלוביץ' ברחוב יהונתן שבצהלה כמה פעמים. משרד ראש הממשלה דחה את הטענות כי לא דיווח על כל הפגישות. בתגובה לבקשת בן-מאיר, נטען כי "בידי משרד ראש הממשלה אין כל מידע מתועד ביחס לפגישות ראש הממשלה עם אלוביץ' מעבר למידע שנמצא ביומן ראש הממשלה ושנמסר בהתאם לפסק הדין".

במקביל הגיש "גלובס", בצוותא עם עו"ד בן-מאיר, בקשה נוספת לפי חוק חופש המידע, ובה התבקש משרד ראש הממשלה להעביר מידע על שיחות הטלפון שהתנהלו בין נתניהו לאלוביץ', בזמן שנתניהו היה שר התקשורת. בין היתר מתבקש לקבל את "כל מועדי שיחות הטלפון שנערכו בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין שאול אלוביץ' בין 5 בנובמבר 2014, אז מונה נתניהו לשר התקשורת, עד ל-30 ביוני 2016, אז הופסקה האחריות של נתניהו על משרד התקשורת".

בשנים האחרונות, בייחוד אחרי שנחשפו בתקשורת הקשרים בין נתניהו לאלוביץ', הקפיד בעל השליטה בבזק להכחיש ולהמעיט בקשר שלו עם ראש הממשלה. כך, כשהיה נשאל על פגישותיהם ועל קשריהם, הוא הקפיד לומר שהקשר ביניהם הוא מינימלי. ואולם, על רקע חשיפת פגישות נתניהו-אלוביץ', בוחן היועץ המשפטי לממשלה אפשרות לזמן את ראש הממשלה לחקירה. החלטה סופית בנושא טרם התקבלה.

אם נתניהו אכן ייחקר בתיק זה, הוא צפוי להישאל בין היתר על מערכת היחסים המשולשת בינו לבין אלוביץ' לבין מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר, בתקופה שבה ענייניה של בזק נדונו במשרד התקשורת.