השופט בפרשת ישראל ביתנו: אולי הדובים בהרי הרוקי יהודים

"אבל קהילה יהודית אין שם", הוסיף השופט והטיח בעד, מנכ"ל עמותת "עזרא העולמית" החשודה במימון טיסות לפאינה קירשנבאום בתמורה לתקציבים לעמותה ■ דקות קודם לכן העיד כי הטיסות שמימנה העמותה היו ליעדים שבהם יש קהילות יהודיות ■ המנכ"ל: כסגנית שר סמכתי עליה בעיניים עצומות

פאינה קירשנבאום /צילום: שלומי יוסף
פאינה קירשנבאום /צילום: שלומי יוסף

"ביערות עד בקנדה, גם סגן שר לא יכול להקים קהילה יהודית. אולי הדובים בהרי הרוקי יהודיים אבל קהילה יהודית אין שם" כך הטיח השופט ירון לוי מבית המשפט המחוזי בתל-אביב במהלך עדותו היום של דניאל אלינסון, שכיהן כמנכ"ל תנועת עזרא העולמית ונשיא עזרא ארה"ב, המואשם במתן שוחד לסגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, במשפט מקבלי השוחד במסגרת "פרשת ישראל ביתנו", המפלגה בה שימשה מזכ"לית. נאשם מרכזי נוסף הוא דוד (דאוד) גודובסקי, שהיה מנהל אגף הארגון של ישראל ביתנו, והשנים חשודים בקבלת שוחד בתמורה לתקציבים.

התבטאות השופט לוי היתה ביחס לעדות לפיה הטיסה של קירשנבאום ומשפחתה לקנדה, שמומנה על-ידי עמותת "עזרא העולמית" בסך של כ-17,600 דולר, התגלתה כטיול ליערות שבהרי הרוקי שבקנדה, וזאת דקות ספורות לאחר שהעיד אלינסון כי הטיסות של קירשנבאום אותן מימנה עזרא היו ליעדים שבהם קהילות יהודיות, בהן תיתכן פעילות של העמותה לעידוד עליה. "אם הייתי יודע שמדובר בהרי הרוקי הייתי שואל יותר שאלות" ענה אלינסון.

עמדתו לכל אורך העדות היתה כי במבט לאחור הכל מקבל הקשר אחר וקל להיות חכמים בדיעבד, אך לאורך הפעמים הרבות באותן שנים - 2011-2014 - בהן ביקשה קירשנבאום מימון לטיסות עבורה ועבור בני משפחתה (בסך כולל של כ-40,500 דולר לאורך השנים), וחפצים בהם שני אייפונים, מחשבים ומצלמה - הוא סמך עליה בעיניים עצומות כמי שמייצגת את ישראל ביתנו עימה יש ל"עזרא העולמית" שיתוף פעולה, כמפלגה שלוקחת חסות על העמותה. "עומדת מולי סגנית שר ואומרת שהיא צריכה את עדשת המצלמה בשביל התכנית הרב שנתית לבחירות בקונגרס הציוני העולמי בעוד 4 שנים. זה היה נראה לי הגיוני. מוצרים שאנחנו משתמשים בהם גם בעמותת עזרא העולמי, לא מכונת כביסה".

יוזכר כי מהאישום כנגד קירשנבאום עולה כי היא הציעה לו לדאוג לכך שעמותות עזרא העולמית יקבלו תקציבים למימון פעילותן ממשרד הקליטה, ממשרד הדתות, ממוסדות לאומיים ואף מתורמים פרטיים - וכתנאי לכך דרשה 50% מהתקציבים שתשיג. על-פי האישום, אלינסון הסכים, והשניים המציאו שם לשיטת השוחד ביניהם: "פרויקטים משותפים", שנועד לשוות לטובות ההנאה הללו חזות לגיטימית.

אלינסון מואשם בכך שמימן לקירשנבאום, בין היתר, טיול משפחתי בחו"ל; טיסות לבני משפחתה בהזדמנויות אחרות; מלונות יוקרה; מכשירי טלפון יוקרתיים; מחשב יקר; מצלמה יקרה; ושתי עדשות יקרות למצלמה - בתמורה לתקציבים. הפרקליטות מבקשת לבסס, באמצעות עדותו ביחס למימון ההוצאות השונות של קירשנבאום, את מנגנון השוחד שקיבלה קירשנבאום מעמותת עזרא העולמית.

לאלינסון, שמואשם בנפרד במשפט נותני השוחד, נאמר כי כל מה שהוא יגיד בדיון היום לא ישמש נגדו בתיק השני. את עדותו החל בנקודה בה נפסקה - פרשיית המוצרים השונים שהעמותה קנתה לקירשנבאום, כביכול על תקן ציוד משרדי.
השופט לוי, שחקר כחצי מהזמן בעצמו את העד, שאל: "אז אתה אומר לי שהתאריך של קניית העדשה למצלמה - שחופף לנסיעה לקנדה (ספטמבר 2013) קשורה לבחירות לקונגרס ב-2015?"

-"אני אומר שיש תכנית ארבע שנתית ובמסגרתה היא מבקשת דברים שנראים הגיוניים", ענה אלינסון. - "מי ביקש ממך לקנות העדשה הנוספת?" -"פאינה". -"ולא שאלת למה?" -"אני סומך עליה וזה לא נראה לי מופרך. זה נראה לצרכי פעילות. גם אנחנו בעזרא קונים את הדברים הללו". השופט לא השתכנע והטיח בעד בתגובה: "אתה מרגיש שאתה עונה לי?" -"כן".

השופט: "אין עזרה ל'עזרא'. הח"כ צריך שיעזרו לו לצעוד?"

במקרה נוסף של נסיעה לניו יורק של קירשנבאום ובנותיה מיטל ורנית, אותה מימנה "עזרא העולמית", שאל השופט: "לצורך מה הנסיעה?" - "מדובר במצעד למען ישראל ביוני בניו יורק, חצי שנה לפני הקונגרס הציוני העולמי", ענה אלינסון. - "למה לא שילמת על הכרטיס של פאינה? למה על הבנות?" - "כי אמרה לי שהיא עכשיו סגנית שר אז אי אפשר לשלם עליה אבל כן עליהן כעוזרות". לוי: "הפעם אין עזרה מצידן. אין עזרה ל'עזרא'".

אלינסון: "הן עוזרות. כל ח"כ או סגן שר צריך עוזר -"

לוי קוטע: "שיעזור לו לצעוד?"

אלינסון לא התבלבל: "להיפגש עם הפורום האמריקאי", מסביר, ומזכיר אישים נוספים שעימם היתה קירשנבאום אמורה להיפגש.

במקרה אחר, של טיסה לאתונה, השופט כבר הביע כעס של ממש, מבודח פחות: "מה יצא לעזרא העולמית מהטיסה של פאינה לאתונה?", שאל התובע, עו"ד מאור אבן-חן. "בסופו של דבר לא קידמה שם משהו", ענה אלינסון. לוי: "מה היתה אמורה לעשות?" - "היפגש עם מנהיגים בקהילה היהודית, להציע להם תכנית לחבר אותם לקהילות. נתתי לה טלפונים". "היא נפגשה עם אנשים?" - "מאמין שכן, צריך להבין שלא תמיד יש הצלחות לפגישות הללו".

לוי: "אני לא מחפש הצלחות של הפגישות, אבל לפחות לקיים המטרה שלשמה נסעה? להיפגש? אתה לא בודק את זה? אם היו הצלחות לא היית פה בכלל".