אפקט שופרסל: יינות ביתן משיקה כרטיס אשראי עם ישראכרט

לפי הערכות, בטווח הארוך מועדון זה יחליף את מועדון YOU ■ הכרטיס ייקרא "דיילי פלוס" ויכלול החזר של 5% מהקניות ברשת מגה

נחום ביתן / צילום: שוקה כהן
נחום ביתן / צילום: שוקה כהן

הטלטלה ששופרסל גרמה לענף מועדוני האשראי בעקבות המעבר שלה מלאומי קארד לכאל נמשכת: קבוצת הקמעונאות יינות ביתן, בשליטתו של נחום ביתן, הודיעה היום כי היא חוברת לישראכרט להשקת כרטיס אשראי חוץ-בנקאי חדש תחת השם דיילי פלוס (Daily+). לפי הערכות, בטווח הארוך יתפוס מועדון זה את מקומו של מועדון you, שמופעל כיום ברשת מגה.

מדובר בכרטיס מועדון עצמאי המשמש גם ככרטיס אשראי, אשר יפעל במקביל למועדוני הלקוחות שמפעילה הקבוצה כיום: לחברה מועדון עם חברת כרטיסי האשראי כאל, שנקרא מועדון 365 כש-50% ממנו מוחזק על-ידי ביתן פיננסים, וה-50% הנותרים בידי קבוצת המשביר בשליטתו של רמי שביט. כרטיס מועדון זה משמש את הלקוחות של רשת יינות ביתן.

כאמור, במקביל אליו, קיים מועדון נוסף, YOU, שהקבוצה מחויבת אליו בעקבות הרכישה של רשת מגה שביצעה ב-2016. המועדון פועל בסניפים של מגה בעיר שנרכשו על-ידי הקבוצה. מועדון זה הוקם בשותפות עם דור-אלון ומופעל באמצעות דיינרס של כאל.

גורמים בענף העריכו היום כי מכיוון שקבוצת ביתן כבולה להסכם הישן שכאמור ירשה עם רכישת מגה בחוזה שיסתיים רק ביולי 2019, בקבוצה ניסו למצוא מסלול עוקף שיאפשר לה להקים מועדון חדש בתנאים משופרים. לכן על אף שבקבוצה מתכוונים להמשיך להפעיל את המועדון של YOU, ניתן להעריך כי היא לא תשקיע בו תקציבי שיווק משמעותיים, כאשר אלה יושקעו בקידום המועדון החדש, כך שמועדון You יגווע לאיטו.

ההטבה שמעניק כרטיס המועדון החדש היא החזר כספי של 5% מסכום הקניה בכל רכישה ברשת מגה, כאשר הלקוח יקבל מדי רבעון המחאה לביתו עם הסכום שצבר. בשלב ראשון ניתן יהיה לממש את ההחזר הכספי בסניפי מגה, ובהמשך ההטבה צפויה להיכנס גם לפעילות ברשתות נוספות. בנוסף להחזר מקניות במגה, כל קניה בכל עסק בארץ תזכה בהחזר כספי בשיעורים משתנים כאשר ההחזר המינימלי הינו 0.42%.

שיתוף-הפעולה עם ישראכרט מתרחש על רקע הטלטלה שיצרה רשת שופרסל בשוק מועדוני האשראי של רשתות המזון. כזכור, לפני מספר חודשים הפתיעה שופרסל את השוק, כשהודיעה שהיא מפסיקה את השותפות בת העשור עם לאומי קארד ועוברת לעבוד עם כאל.

המעבר הדרמטי הזה נעשה לאחר ששופרסל חילצה מכאל תנאים משופרים משמעותית לעומת אלו שהיו לה עם לאומי קארד. השיפור המהותי בהסכם הביא לטלטלה בשוק המועדונים החוץ-בנקאיים, וגרם בעיקר לרשתות מזון נוספות לנסות ולשפר את תנאיהן ואף לבחון מעבר לחברת כרטיסי אשראי אחרת. רכישות בתחום המזון נחשבות לתחום שימוש מרכזי בכרטיסי אשראי, מה שמביא לחיזור של חברות כרטיסי האשראי אחרי רשתות המזון והקמעונאות.

באשר לישראכרט, נראה כי עד כה היא צלחה היטב את הטלטלה בשוק המועדונים: החברה הצליחה לשמור על שיתוף-הפעולה הותיק עם רמי לוי, וחתמה עימו על הסכם המאריך את שיתוף-הפעולה. כעת היא גם מרחיבה את הפעילות בשוק באמצעות חבירה ליינות ביתן. נציין כי צעדים אלו נעשו תוך מחיר לא מבוטל שחברת כרטיסי האשראי הסכימה לשלם - היא שיפרה את הצעתה מול רמי לוי, וכן לפי הערכות הציעה הצעה אטרקטיבית ליינות ביתן לצורך שיתוף הפעולה הנוכחי.

קבוצת יינות ביתן, שהינה השנייה בגודלה בישראל, מונה כ-180 סניפים ברחבי הארץ. הקבוצה מפעילה שלוש רשתות: רשת הדיסקאונט "יינות ביתן", "מגה בעיר" שממוקמת בלב שכונות עירוניות, ו"שוק מהדרין" לקהל החרדי.

לאחרונה ציין ביתן מועדון הלקוחות של יינות ביתן, עומד על 250 אלף לקוחות, לצידו פועל מועדון גם לרשת החרדית, שוק מהדרין, המונה כיום כ-12 אלף לקוחות. לדבריו, מחזור פעילות המועדון נאמד בכ-500 מיליון שקל ברשת ביתן עצמה.

בנוסף למועדונים אלה, ירש ביתן את מועדון הלקוחות של מגה YOU שכולל כ-85 אלף לקוחות אשראי, 224 אלף לקוחות fly card ומעל מיליון לקוחות מועדון עם זיהוי בלבד (ללא אשראי). מחזור פעילות האשראי בתוך מגה מוערך בכ-60 מיליון שקל.