רפורמת היבוא האישי: אילו סעיפים ייכנס לחקיקה?

חצי שנה אחרי שהוועדה המיוחדת של משרדי האוצר והכלכלה במטרה לקהל על הקונים אונליין הגישה את מסקנותיה, החלו היום הדיונים בסעיפים העיקריים ברפורמת היבוא האישי במסגרת חוק ההסדרים

קניות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק
קניות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק

חצי שנה אחרי שהוועדה המיוחדת של משרדי האוצר והכלכלה במטרה לקהל על הקונים אונליין (יבוא אישי) הגישה את מסקנותיה, החלו הדיונים בסעיפים העיקריים ברפורמת היבוא האישי במסגרת חוק ההסדרים. הדיון שנערך היום (ב') בוועדת הרפורמות, בראשות ח"כ רחל עזריה (כולנו), התמקד בשאלה אילו סעיפים ייכנס לחקיקה ואילו יישארו במסגרת המלצות ממשלה.

הרפורמה המוצעת מבקשת לעשות סדר ראשית בהגדרות ליבוא אישי לעומת יבוא מסחרי ולהקל על הליך הקנייה באמצעות הפחות רגולטוריות וההליכים הפרוצדורליים כיום. כך למשל, לפי הרפורמה יבוא של עד 30 יחידות של מוצרים בהזמנה בהיקף של עד 1,000 דולר יוגדר כיבוא אישי. היקף קנייה של 1,000 דולר ויותר יוגבל ל-5 מוצרים (מאותו הסוג) בקנייה בכדי שיהיה מוגדר כיבוא אישי.

סעיף שבו התמקדה ח"כ עזריה התייחס למחשבון מסים מקוון שרשות המסים אמורה לפרסם באתר שלה, וזאת במטרה לאפשר לקונים לשקלל מראש את המחיר הסופי שישלמו בעבור המוצר, כולל מס ומכס כנדרש. סעיף זה מבקשת עזריה להכניס כחקיקה, בנימוק כי "אנשים קונים באינטרנט ולא יודעים כמה הם ישלמו בסוף. מוצר שנעצר במכס גורר תוספת תשלום על האחסון ועל השגת האישורים כדי להוציא את החבילה מהמכס. עד היום לא היו כללים ברורים שהגדירו איזה מוצר דורש אישור ואיזה לא, וזו מציאות בלתי נסבלת. לא ייתכן שהציבור לא ידע אם מותר לקנות מוצר כלשהו או שהוא דורש אישור. הרפורמה ביבוא אישי הולכת לשנות את המציאות הזאת. בפעם ראשונה אנחנו נגדיר מוצרים שיש להם אישור אוטומטי להיכנס לישראל לשימוש אישי ומשפחתי. המידע יהיה זמין לציבור, וכל אחד יוכל לחשב את המחיר הסופי למוצר ואיזה אישור הוא דורש. זו רפורמה שתגביר את התחרות במשק ותוריד את יוקר המחיה".

מסקנות נוספות שהגישה הוועדה בשעתו כוללים הקלות במשלוח פריטים שנרכשים בחו"ל לישראל, הקלות רגולטוריות שמעכבות רכישות של מוצרים בקטגוריות שונות דוגמת חלקי חילוף לרכב ועדו.

הדיונים בנושא עידוד היבוא האישי על-ידי הצרכנים מתקיימים כעת בתזמון שבו הקניות המקוונות נמצאות בכותרות, בהתייחס לקריסת רשתות האופנה לאחרונה. בין היתר "מאשימות" הרשתות את הקניות המקוונות ההולכות וגדלות על-ידי הצרכן הישראלי, ומכאן משמיעים הקמעונאים דרך איגוד לשכות המסחר דרישות להשוואת תנאי הרכישה אל מול העוסקים המקומיים עם תנאי הפטור ממע"מ או דרך הורדת תקרת הפטור לצרכנים. מנגד, הממשלה כבר הפנימה כי הקניות המקוונות הן דרך להורדת יוקר המחיה, וכי מדובר במגמה שתלך ותגבר כפי שקיים בכל העולם.

רק לאחרונה הלינו על כך דמויות מפתח בשוק קמעונאות האופנה, ביניהן הראל ויזל, בעל השליטה בקבוצת פוקס, וגבי רוטר, מנכ"ל ובעלים משותף בקבוצת קסטרו הודיס, שטענו כי הפטור ממיסוי ברכישות של עד 75 דולר לא מאפשר להם להתחרות בצורה הוגנת באתרים בינלאומיים כמו אסוס ונקסט, וכי הן נאלצות לשלם מע"מ של 17%.

בסיומו של הדיון בוועדת הרפורמות נקבע דיון המשך שצפוי להתקיים ביום שני הבא.