חיים אביטן: "בוחנים אפשרות לניוד זכויות בין ערים"

מדובר בהליך של ניוד זכויות בין ערים שונות כדי להוביל לכלכליות פרויקטים בפריפריה, נושא שעלה כבר בעבר אך מעולם לא יושם ■ עוד אמר ראש הרשות להתחדשות עירונית: "לא יעלה על הדעת שתוכניות התחדשות עירונית ייקחו 10 או 15 שנה"

חיים אביטן / צילום: תמר מצפי
חיים אביטן / צילום: תמר מצפי

"אנחנו ב רשות להתחדשות עירונית ניתן תמריצים בתחום ההתחדשות העירונית, כמו מימון תוכניות והקצאת קרקע משלימה. אבל יש מקומות שהקרקע המשלימה לא תעזור לכלכליות של הפרויקט. במקומות כמו טבריה או בית שאן.

"כשהצגנו את פעולת הרשות להתחדשות עירונית בממשלה לפני שבועיים אני הצעתי שניתן קרקע משלימה לא באותה העיר, אלא בעיר אחרת שם יש כלכליות גדולה יותר. פרויקט בבית שאן עם קרקע משלימה ברמת גן למשל. בעקבות ההצעה הזו בישיבת הממשלה ראש הממשלה הנחה את ראש המועצה הלאומית לכלכלה לבדוק את הנושא הזה של קרקע משלימה בערים שונות. זו אמירה חשובה וצעד גדול קדימה אם הדבר הזה אכן יקרה. זה יפתח עידן חדש בהתחדשות עירונית", כך אמר היום (ג') חיים אביטן, מנהל הרשות להתחדשות עירונית במשרד הבינוי והשיכון, ביום עיון בנושא תכנון ובנייה והתחדשות עירונית שהתקיים בתל-אביב-יפו ושנערך ביוזמת משרד עורכי הדין צבי שוב.

נציין כי הצעתו של אביטן המתייחסת לניוד זכויות בין ערים עלתה מספר פעמים בעבר אולם נמצאה כבלתי ישימה בעיקר בגלל אי רצון או יכולת של ערים במרכז לקלוט זכויות בנייה ממקום מעיר אחרת. עוד נציין כי פתרון זה יכול להוביל אולי לכלכליות של פרויקט בפריפריה, אך שוב מדובר בהימנעות של המדינה מהזרמת תקציבים ישירים לחיזוק מבנים והתחדשות עירונית בפריפריה.

עוד אמר אביטן:"אני רוצה להעביר מסר בנושא ההתחדשות העירונית. זה הדבר הבא במדינת ישראל. אנחנו עכשיו מאיישים את הרשות להתחדשות עירונית. תכלול אגף תכנון, מדיניות וכלכלה, ואגף של שעוסק בדיירים. התפקיד של הרשות לקדם את ההתחדשות העירונית בארץ ולהסיר את החסמים. תוך כדי תנועה אנחנו אמונים לשינויי חקיקה בנושאים שונים כדי לקדם תהליכים. לא יעלה על הדעת שתוכניות התחדשות עירונית ייקחו 10 או 15 שנה. בקרוב התהליך הזה יתקצר הרבה יותר".

אביטן התייחס גם לקרן להתחדשות עירונית, אותה קרן שהוקמה לפני מספר שנים ותכליתה לסייע במימון פרויקטים בפריפריה אולם עד כה לא נעשה בה שימוש. על פי גורמים שונים קרן זו כבר מכילה מאות מליוני שקלים אולם לא ניתן לעשות בה שימוש נכון להיום בשל אי התקנת תקנות מתאימות. "זה עוד תמריץ שהממשלה יכולה לתת בפרויקטים שהם לא במקומות כלכליים. אנחנו פועלים מול שר האוצר שיחתום על התקנות. אני מקדם את הנושא הזה עכשיו בכל הכח כדי שהקרן תתממש".