בצמתים הכי רגישים, פילבר היה שם כדי לתאם הקלות לבזק

האיש ששכב על הגדר בשביל נתניהו, קם מההריסות הדחתו ממשרד התקשורת והחליט שהקריב עבור נתניהו די והותר ■ פרשנות

שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי
שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי

לעדות של שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, יש פוטנציאל להרעיד את אמות הספים - לא פחות.

פילבר היה איש הסוד לאחת הקומבינות הכי מתוחכמות בתולדות המשק הישראלי. הוא היה איש הביצוע מספר אחת של השיטה: הקלות רגולטוריות תמורת סיקור אוהד, ורק הוא יוכל להסביר מה ומדוע קיבלה בזק ומה נתן שאול אלוביץ' בתמורה.

גם אם נדמה שהכול כבר ברור, וכולם יודעים מי נתן מה, בסוף יש דברים שכדי לפרק אותם צריך להגיע לשפת הקוד של התוכנה - ואת זה פילבר יודע טוב לעשות טוב מכולם.

אין גורם מלבדו שיודע למה ציפה ראש הממשלה נתניהו ומה היו הוראותיו, אם היו, כדי להקל על בזק. כאן אין מתווכים - יש את נתניהו ופילבר, שבעצמם, לכאורה, המתיקו סוד. הוא יודע בדיוק האם אשת ראש הממשלה הייתה מעורבת בבקשות להקלות לבזק והאם ביקשה ממנו אישית משהו.

רק הוא יידע להסביר ולתאר איך נוסח אותו המכתב המפורסם בדצמבר 2016 שבו העניק לבזק ברגע את ביטול ההפרדה התאגידית, והאם ראש הממשלה ניסה בצורה כלשהי לדחוף לפרסום המכתב באותו מועד. רק הוא יודע האם ואיך פעלו הצדדים מאחורי הקלעים כדי לסדר את האישור הרגולטורי שיעניק לאלוביץ' עוד עשרות מיליוני שקלים מ-yes בתחבולה.

פילבר יוכל להעיד על תוכן השיחות שהיו בין אלוביץ' ונתניהו. הוא הרי היה האיש שאחרי שהתקיימו השיחות נדרש לתרגם אותן למעשה - להקלה רגולטורית. הוא האיש שיודע בדיוק מה ציפה ממנו ראש הממשלה לאחר אותה פגישה רגישה עם ארנון מילצ'ן, כאשר האחרון בא לבקש מנתניהו את ההקלות לערוץ 10 או לבחון השקעות עתידיות בערוץ 2. פילבר היה שם כדי להנדס את העניינים.

האיש ששכב על הגדר בשביל נתניהו - וראה איך נתניהו כבר לא סופר אותו אחרי שהורחק ממשרד התקשורת לאחר שנתפס מבצע פעולות אסורות בשביל לשרת את האינטרסים שלו - קם מההריסות והחליט שהקריב עבור נתניהו די והותר, ושמעתה והלאה הוא גם צריך לדאוג לעצמו ולמשפחתו.