כך גרמתי לבעל הדירה להוריד את שכר הדירה ב-1,000 שקל

בין המחיר המבוקש לבין המחיר שנסגר בסיומו של מו"מ בין שוכר למשכיר יכול להיות פער של כמה מאות שקלים - כן, גם לטובת השוכרים ■ הנה כמה שיטות להוריד את המחירים בג'ונגל השכירות הישראלי

העונה הקרה בשוק השכירות
העונה הקרה בשוק השכירות

בין המחירים המפורסמים במודעות לבין המחירים בהם הדירות מושכרות בפועל יכול כמובן להיות פער משמעותי מאוד, ולא רק בערים ושכונות מרוחקות ונעדרות ביקוש. שמעון לב-רן, מתווך מסוכנות century 21 בהרצליה, מעיד כי "הפערים בין מחירי מודעות השכירות לבין מחירי הסגירה בפועל עומדים על טווח של 5%-10%".

אפילו בתל אביב, מלכת הביקוש הנדל"ני של ישראל (כ-50% מהעיר הם שוכרים), יש מקום להוריד. ירון רוקח, ממשרד רוקח נכסים בעיר, אומר: "מהניסיון שלי, מחיר הסגירה בפועל נמוך ב-300-400 שקל לחודש מהמחיר שפורסם במודעה ביד2 או בפייסבוק".

זה אולי יישמע לרבים כמו אגדה אורבנית, אבל מסתבר שיש אנשים שהצליחו לשכנע את בעלי הדירות שלהם להוריד להם בשכר הדירה משנה לשנה, או להוריד את המחיר המבוקש עוד לפני כניסתם לדירה, ובכך לחסוך מאות ואפילו אלפי שקלים. איך הם עושים את זה? הנה כמה טקטיקות שאספנו ממי שהצליח לחסוך כמה מאות שקלים בחודש.

לחכות לחורף

העיר החדשה חריש היא כמובן דוגמא קלה יחסית. אלפי דירות מוקמות בעיר, ורבות מהן נקנו על ידי משקיעים שמגלים שההיצע עולה על הביקוש. נגה, ששוכרת דירה בחריש, מעידה שחיפוש דירה בחורף יכול להשתלם במיוחד, ואפילו לחסוך עד 500 שקל בחודש: "על דירת ארבעה חדרים חדשה למשל, יבקשו בקיץ מחיר של 2,500-2,800 שקל, בעוד בחורף אותה הדירה מושכרת ב-2,000-2,300 שקל לחודש".

לב-רן מוסיף: "מהניסיון שלי בהרצליה, החודשים החזקים הם מאי עד ספטמבר, ובהם אפשר להשכיר מהר ובמחיר מקסימלי. אבל מאוקטובר ועד אפריל מחירי השכירות יורדים מ-100 שקל בדירות היותר זולות ועד 1,000 שקל לחודש עבור שכירות קוטג'ים או בפנטהאוזים".

לשלם מראש

טיפ נוסף משמעון המתווך: "גם בעזרת תשלום מראש ניתן להוזיל בשכר הדירה. לרוב, המשכירים יעדיפו לקבל חצי שנה או שנה מראש, ובתמורה לעשות לשוכרים הנחה בגובה 5% בערך".

התיקונים על עצמכם

שיטה אחרת ששוכרים משתמשים בה היא לקחת על עצמם את התיקונים בדירה (שאמורים לחול על המשכיר), בתמורה להוזלה קבועה בדמי השכירות של כמה מאות שקלים בכל חודש.

אבל אפילו כשאין עלות לתיקונים, כמו במקרה של דירה חדשה בה בשנה הראשונה התיקונים הם אחריותו של הקבלן, ישנם בעלי דירות שיסכימו להוריד במחירים ולו רק כדי לחסוך את כאב הראש ואת הטלפונים המטרידים (קודם מהשוכר, ואח"כ מהם לשירות הלקוחות של הקבלן).

יריב, ששוכר דירה בפרויקט גינדי TLV בתל אביב, מספר שזאת בדיוק השיטה שלו: "אני שוכר דירות בפרויקטים גדולים בתל אביב איך שהדירות יוצאות לשוק השכירות. בשלב הזה, בו ההיצע גדול, אני מתחייב על כניסה מיידית ומבטיח לבעל הדירה לטפל במקומו בליקויים הראשונים מול הקבלן. בשיטה הזאת הצלחתי לקבל עד 35% הנחה, ובמקרה של פרויקטים יוקרתיים מדובר בפער בסדר גודל של אלפי שקלים בחודש על שכירות לאותה דירה בדיוק. היו בעלי דירות שלא הסכימו להצעה כזאת, אבל זאת כבר פעם שלישית שאני עושה את זה וזה מוכיח את עצמו כל פעם מחדש".

להיכנס ולשפץ

רוקח מספר: "לאחרונה סגרתי עסקה לשתי שותפות שנכנסו לדירת 100 מ"ר ברחוב דיזנגוף בתל אביב, שפורסמה להשכרה ב-6,000 שקל לחודש. הדירה לא הייתה משופצת והן סגרו עם בעל הדירה שהן יעשו פרקט וישפצו את המטבח על חשבונן, ובתמורה לא ישלמו שכירות של חודשיים, בשווי 12,000 שקל. השיפוץ כולו עלה להן 4,000 שקל. בסופו של דבר הן גם חסכו 8,000 שקל וגם זכו לגור בדירה יותר טובה".

לעשות שיעורי בית

הילה, ששוכרת דירה בתל אביב, הגיעה למשא ומתן מוכנה עם כל הידע האפשרי: "הגעתי לפגישת חידוש חוזה עם בעל הדירה אחרי שנה שגרתי בה, כשאני יודעת בדיוק על מה אני מדברת. בדקתי היטב את מצב השוק ואת השכירות שמשלמים הדיירים בדירה שמעלינו, שלא נפלה בדבר מהדירה שלנו. היינו דיירים טובים והוא ידע את זה, ובנוסף שיחקתי עם קלפים שהיו פחות קריטיים לי כמו מספר התשלומים. שכר הדירה ששילמנו אז היה 4,750 שקל בהמרה מדולר לשקל באותה עת, והורדתי אותו ל-4,000 שקלי קבוע".

לדבר עם השכנים

מסתבר, שיש ששוכרים שמצליחים לעשות את הבלתי יאמן אפילו באמצע חוזה. אורטל מירושלים מספרת: "נכנסנו לדירה אחרי שחתמנו עם בעל הדירה על שכירות של 4,300 שקל לחודש. היינו חדשים באזור ולא הכרנו מספיק טוב את המחירים, אבל עם הזמן הבנו שאנחנו משלמים יותר מדי, ומצאתי אפילו דירה ממול שבה השוכרים שילמו 4,000 שקל. חצי שנה אחרי שכבר היינו בדירה, התקשרנו לבעל הדירה ואמרנו לו שאם לא יוריד את המחיר אנחנו עוזבים בתום התקופה שנקבעה. בהתחלה הוא התווכח אך אחרי שבוע הוריד לנו את השכירות ל-4,000 שקל".

ועם דיירים קודמים

נתון נוסף שיכול מאוד לעזור הוא לדעת כמה שילמו הדיירים היוצאים, גם הם אם יוצאים באמצע חוזה, משום שבדרך כלל בעלי הדירות מנצלים חילופי שוכרים בשביל להעלות את שכר הדירה. עופר מירושלים מספר: "הגעתי לראות דירה שהמחיר המבוקש עליה היה 3,500 שקל בחודש, ומי שהראה לי אותה היה הדייר היוצא, שיצא באמצע חוזה. בעת הסיור בדירה שאלתי אותו כמה הוא משלם על הדירה היום והוא ענה שהוא משלם 3,200 שקל לחודש, אבל שעכשיו בעל הדירה מבקש 3,500 שקל לחודש. השתמשתי בזה בעת סגירת החוזה, ואז הצלחתי לסגור איתו על 3,350 שקל לחודש, כך שחסכתי 1,800 שקל בשנה, והוא עדיין היה מרוצה שהתחיל לקבל יותר ממה שקיבל מהדייר הקודם".

לסגור "על המקום"

רוקח: "הדרך הכי טובה להוריד במחיר הוא לבוא ענייני ולהיות מוכן עם פנקס צ'קים לסגור על המקום, עם מחיר שהחלטת עליו מראש. אם הדירה פורסמה ב-6,800 שקל ותוכל להגיד שאתה לוקח אותה ב-6,500 שקל, רוב בעלי הדירות יקפצו על האפשרות לסגור אותה ישר עם מישהו שבטוח בעצמו, גם במחיר קצת יותר נמוך".

לחתום לטווח ארוך

חוזה לטווח ארוך זו לא רק משאלת לב ממשלתית. מרים, בעלת דירה מירושלים, מספרת: "פרסמתי את הדירה שלי להשכרה ב-5,600 שקל לחודש וכשמצאתי דיירים שנראו לי אנשים טובים ומסודרים שישמרו על הדירה, הם הציעו לחתום חוזה לטווח ארוך של שלוש שנים, והבנתי שזה טוב גם לי ושלא אצטרך גם להתעסק כל יומיים עם מציאת דיירים חדשים. הורדתי את שכר הדירה ל-5,100 שקל בחודש, והדיירים הנוכחיים בהחלט שווים לי את זה".

להיות שוכרים טובים

כמו מרים, בעלי דירות רבים מעידים ששווה להם לוותר על מאות שקלים בחודש בשביל שוכרים טובים שישמרו על הדירה. זה יכול לעזור גם בעת חידוש חוזה, כשבעלי הדירה כבר מכירים את השוכרים ויודעים שאפשר לסמוך עליהם, וכמה שוכרים סיפרו לנו שהצליחו להוריד כמה מאות שקלים במעמד חידוש החוזה.

אין שני לרושם ראשוני

גם הרושם הראשוני החיובי יכול להוזיל עלויות. עינת מספרת: "ראינו דירה בשכונת אפקה בת"א שאהבנו, אבל בסוף החלטנו שהיא יקרה לנו מדי, משום שהמחיר המבוקש היה 6,500 שקל. אחרי כמה ימים התקשרה אלינו בעלת הבית, שאלה מה העניינים ואמרנו לה את האמת - הדירה נהדרת, היינו מתים לגור בה, אבל היא עולה יותר ממה שאנחנו יכולים לשלם. יום למחרת היא התקשרה ושאלה באיזה מחיר נוכל לעמוד ונקבנו ב-1,000 שקל פחות. היא הסכימה ואמרה שהעדיפה לוותר על גובה השכירות ולקבל דיירים שמוצאים חן בעיניה".

ולפעמים צריך פשוט מזל, כדי ליפול על בעל דירה נדיב. אורית מת"א: "אני מורידה מיוזמתי לדיירים 50 שקל לחודש בכל חידוש חוזה, שזה 600 שקל בשנה, כי כשיש לי דיירים טובים זה גם אינטרס שלי שהם יישארו. אני אפילו מפתיעה אותם עם זה. פעם אחת הם כבר הכינו צ'קים והיו צריכים לכתוב את כולם שוב במחיר מעודכן".