ועדת הכלכלה החלה לדון ב"רפורמת ה-Wifi"; מה היא כוללת?

הרפורמה תתקן את פקודת הטלגרף האלחוטי ותסיר חסמי יבוא ממוצרי תקשורת אלחוטית שונים, בהם טלוויזיות חכמות וראוטרים ■ ח"כ איתן כבל: "יש כאן מהפכה"

מוצרי תקשורת אלחוטית / צילום: שאטרסטוק
מוצרי תקשורת אלחוטית / צילום: שאטרסטוק

ועדת הכלכלה החלה לדון היום (א') ברפורמת ה-Wi-Fi במסגרת חוק ההסדרים. מדובר בהסרת חסמי יבוא על מוצרים אלקטרוניים שתחסוך, לפי הערכות, 350 מיליון שקל בשנה.

במסגרת הדיון הבוקר החלה הוועדה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הפרק העוסק בתיקונים לפקודת הטלגרף האלחוטי (כששמה כן היא - פקודה מנדטורית מ-1924, שתוקנה לאחרונה בשנות ה-70).

מטרת התיקון לפקודה, המסדיר את השימוש במוצרי התקשורת, היא להקל על יבוא ציוד אלחוטי מסוגים מסוימים ולהסיר חסמי יבוא על מוצרי תקשורת אלחוטית (Wi-Fi): טלוויזיות חכמות, מחשבים ניידים, ראוטרים ועוד.

נציג האוצר, עידו סופר, הציג את ההצעה בוועדה ואמר כי היא משלבת בין הפחתת הנטל הרגולטורי להפחתת יוקר המחיה. הוא ציין כי מדובר בענף המגלגל כ-10 מיליארד שקל בשנה, הכולל מוצרים רבים שמצריכים את אישור משרד התקשורת. לדבריו, "משרד התקשורת מעניק למעלה מ-15,000 אישורי התאמה בשנה, והדבר אורך זמן רב ומקשה על היבואנים".

במסגרת הרפורמה, היבואנים לא יצטרכו לקבל אישור מראש במוצרים שאינם מסוכנים, ומשרד התקשורת יבצע אכיפה בשווקים, כאשר המהלך צפוי לחסוך לצרכנים 350 מיליון שקל בשנה.

כיצד יבוא לידי ביטוי מימד הבקרה על מוצרים שיש בשימוש בהם אלמנט של סכנה? יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, אמר כי אין מחלוקת שהרפורמה נחוצה ויכולה לחסוך כסף רב לצרכנים, אולם הזהיר מהטיפול בתופעת הרחפנים ומסיכונים נוספים שבכניסה לא מבוקרת של מכשירי אלקטרוניקה. "אין ספק שיש כאן מהפכה, אבל העולם החדש מייצר עבורנו אתגרים בלתי רגילים שצריך לתת עליהם את הדעת", אמר.

מנכ"ל משרד התקשורת, מימון שמילה, התייחס לאיומים ולסוגיית הרחפנים ואמר כי כיום כל מוצר אלקטרוני שנכנס לישראל, גם ביבוא אישי, צריך לקבל אישור משרד התקשורת. לדבריו, לאחר הרפורמה מוצרים רבים שאינם מסוכנים לא יצטרכו לקבל את האישור, אך רחפנים ימשיכו להיבדק. "הרחפנים יצטרכו לעבור בדיקות קפדניות, ורק אחרי שיוסדר השימוש בתדרים שלהם, ניתן יהיה להקל על היבוא שלהם", אמר.

ח"כ רועי פולקמן התייחס לפריצת מצלמות אבטחה, ואמר שצריך לתת את הדעת גם על כך. עם זאת, הוא הוסיף: "חקיקה מיושנת ויתר ביורוקרטיה מעלים את יוקר המחיה גם ביבוא של מכשירים אלקטרוניים. הרפורמה הנוכחית מצטברת לרפורמות היבוא המקביל ומכון התקנים, ומבקשת להקל על יבואנים קטנים ובינוניים ועל הציבור כדי להגדיל התחרות בשוק המוצרים האלחוטיים".

נושא נוסף שמשרד התקשורת יצטרך להידרש לו מתייחס לרשימת המוצרים שמותר להביא לישראל ביבוא אישי או ברכישה בחו"ל.

ויש גם ענישה: מי שיבצע הפרות קלות בהוראות החוק צפוי לעיצום של עד 10,000 שקל לעוסק שהוא יחיד ועד 20 אלף שקל לעסק שהוא תאגיד, בעוד מי שיבצע הפרות חמורות על הפקודה צפוי לעיצום כספי של עד 70 אלף שקל לעוסק שהוא יחיד ו-140 אלף שקל לעסק שהוא תאגיד. היו"ר כבל ביקש לוודא שלא יהיו מקרים בהם ההפרה תהיה משתלמת.