גופי תוכן ישראליים יתבעו את פייסבוק על הפרת זכויות יוצרים

בסוף השבוע הוצג בפייסבוק פרק של הסדרה "פאודה" שעדיין לא שודר בטלוויזיה ■ ארגון זיר"ה שנאבק בפיראטיות: "פייסבוק מפגינה אדישות ועצימת עיניים; כדי שיטפלו בתלונה צריך לעבור ויה דלורוזה"

"אנחנו נערכים לפתיחה בהליכים משפטיים נגד פייסבוק על סיוע ועידוד הפרת זכויות יוצרים" - כך אומר היום (א') ל"גלובס" עו"ד ערן פרזנטי, שמייצג את ארגון זיר"ה (זכויות יוצרים ברשת האינטרנט). "החלטנו שאין ברירה וחייבים להרים את רף האכיפה גם מול מנגנונים גדולים כמו פייסבוק, אם הם לא פועלים בצורה יעילה ומהירה להפסיק את ההפרות. כל עוד ההפרות אצלם במערכת, יש להם אחריות. האדישות ועצימת העיניים של פייסבוק מוגזמות, והגיע הזמן למצות עם החברה את הדין".

זיר"ה הוא ארגון שהוקם על-ידי בעלי זכויות בהפקות מקור ישראליות, וחברים בו בין השאר קשת, רשת, ערוץ 10, הוט, yes ויונייטד קינג. הארגון פועל נגד גניבת תכנים והפרות זכויות יוצרים של מפיקים, אשר מתרחשים ברשת האינטרנט.

בתקופה האחרונה פנה הארגון לפייסבוק בבקשה להסיר דפים שמסייעים להפרת זכויות יוצרים וכן להפסיק להציג פרסומות, דרך מערכות הפרסום של פייסבוק, באתרים שמשדרים תוכן פיראטי. הארגון דרש מפייסבוק להסיר את התכנים הגנובים וגם לפצות את גופי התוכן בגין הפרסום.

בישראל נשמעות תלונות קשות על השירות שמעניקה פייסבוק לגולשים פרטיים שמנסים להתלונן על הפרות שונות. מהמקרה של זיר"ה ניתן להבין שגם כאשר מדובר בגופים מסחריים גדולים, פייסבוק מתנהלת בצורה דומה.

לגברי עו"ד פרזנטי, "כדי שיטפלו בתלונה צריך לעבור ויה דלורוזה". הוא מוסיף כי "בתקופה האחרונה פייסבוק לייב, שתופס תאוצה, הופך להיות דרך להפיץ תוכן פיראטי ממש על הפלטפורמה של פייסבוק. אתמול למשל הועלה לפייסבוק פרק של הסדרה 'פאודה' שטרם שודר. כבר לא מדובר בקישור לאתר פיראטי. גם ליוטיוב מסתנן תוכן פיראטי, אבל שם יש כלים שמאפשרים לבעלי הזכויות לפתור הבעיה, לפחות חלקית.

"בפייסבוק זה בלתי נסבל. מגישים את התלונה במערכת להגשת תלונות על הפרות - וזה כמעט לא עובד. אנחנו מוצאים את עצמנו משקיעים שעות רבות במשהו שצריך לקחת דקות. וזה בלתי סביר שנצטרך להתמודד עם אנשי שירות שיושבים בהודו ובמדינות שונות ומשונות ולהסביר להם מה זה yes ומה זה 'פאודה' ולמה עמוד פייסבוק שכותב איפה אפשר להוריד את 'פאודה' מפר את החוק בישראל. אנחנו לא מדברים עם איש מזוהה, אלא מקבלים מספר פנייה ומתחילים להתכתב. אם חלילה לא עונים להם תוך זמן סביר לדעתם, הם סוגרים את התלונה".

לדבריו, "אנחנו צריכים להוכיח מי בעל הזכויות ולמה מדובר בהפרה. אם הסרטון עצמו לא מופיע בפייסבוק, ויש רק הפניה אליו - הם לא מורידים את הלינק. מבחינתנו אם תוכן פיראטי יוצר טראפיק בפייסבוק, אז פייסבוק מרוויחה. החברה פרסמה לא מזמן שהיא מתכוונת להוסיף אנשים שינטרו את הרשת בזמן אמת ויסירו תכנים פוגעניים. אנחנו מצפים שהסרה כזו תתבצע גם במקרה של הפרת זכויות יוצרים".

הרשת החברתית טענה בעבר כי החברה אינה מנוהלת בישראל, ולכן צריך להפנות את התלונות לנציגות של פייסבוק באירלנד או בארה"ב. עו"ד פרזנטי לא מתרשם מכך. לדבריו, "פייסבוק משחקת משחק שלפיו פייסבוק ישראל היא רק מרכז פיתוח, אבל זה עומד להיגמר. אי-אפשר להתעלם מזה שפייסבוק היא גורם אדיר בכלכלה ובפרסום בישראל. היא מרוויחה הרבה כסף מהתעשייה בארץ ונהנית מהחשיפה הגדולה של המשתמשים, בזמן שאנחנו סובלים".

מיכל רפאלי, יו"ר זיר"ה, סבורה כי רק חקיקה תייצר שינוי משמעותי בנוגע לתכנים הפיראטיים שעולים ברשת. לדבריה, "אם המדינה מטילה עלינו חובה בתחום הפקות המקור, המדינה צריכה לשמור עלינו. כרגע כל הגופים שמפקחים על גופי השידור לא עומדים בראש המאבק. יש בצנרת חקיקה מצוינת של משרד המשפטים, אבל אם היא לא תעבור מהר וכמו שהיא כתובה, בלי להיכנע ללחצים של פייסבוק, גוגל ודומיהם - לא יהיה פה שוק, ולא יהיה בשביל מה להפיק".

לדבריה, "האנשים מכבסים מילים - פיראטיות היא גניבה לכל דבר, והתעשייה נהרסת. זה שוק קטן. לאנשים שעושים סדרת מקור טובה יש מעט אפשרויות לסינדיקציה. כשהגניבה ברשת ובוודאי בפייסבוק, זה גומר את היכולות של היוצרים להתפרנס וגם את היכולת שלנו כגופי תוכן לשרוד".

לא ניתן היה להשיג את תגובת פייסבוק עד לפרסום הידיעה.