לא הכול עשר: ערוץ 10 מאיים לעתור לבג"ץ כנגד גלי צה"ל

במכתב שהוציא ערוץ 10 לגלי צה"ל, הוא מודיע כי בכוונתו לעתור לבג"ץ אם לא תחל רוטציה בין מהדורת החדשות של הערוץ לבין המהדורה המרכזית של חברת החדשות ■ הצדדים הגיעו להסכמות לשינוי המדיניות החל מחודש ינואר, אך זו סוכלה ברגע האחרון

לוגו ערוץ 10
לוגו ערוץ 10

ערוץ 10 מתכוון לעתור לבג"ץ נגד החלטת גלי צה"ל להמשיך ולהעביר מדי יום את מהדורת החדשות המרכזית של חברת "החדשות" המשודרת בקשת וברשת.

בהודעה שיצאה היום נאמר, כי הערוץ שלח "מכתב דחוף למפקד גלי צה"ל, שמעון אלקבץ, בבקשה שיקיים לאלתר את החלטתו, עליה כבר חתמה חדשות 10", להתחיל לשדר גם את מהדורת החדשות המרכזית של הערוץ. בערוץ מתכוונים להמתין עד תחילת מארס, בשבוע הבא, ואם עד אז לא ישונה המצב יגישו את עתירתם לבג"ץ.

בערוץ עשר מלינים כבר זמן רב על ההחלטה ההיסטורית, לפיה מאז סוף שנות התשעים, מעבירה התחנה הצבאית בשמונה בערב את המהדורה המרכזית של חדשות 2. במהלך השנים היו סבבים שונים של מגעים בין הערוץ לבין אנשי התחנה, אך בחודשים האחרונים, במיוחד על רקע הפיצול, המגעים העלו הילוך. ככל הנראה, בתחנה כבר הסכימו לעבור החל מ-1 בינואר לשידור המהדורות ברוטציה, כך שבמהלך חודש שלם תשודר מהדורת "החדשות", ובחודש שאחריו מהדורת "חדשות 10", וכן הלאה.

יונית לוי, ממגישות מהדורת החדשות של "חברת החדשות" / צילום: הדס פורוש - פלאש 90
 יונית לוי, ממגישות מהדורת החדשות של "חברת החדשות" / צילום: הדס פורוש - פלאש 90

במכתב שנשלח לאלקבץ, באמצעות עו"ד יורם בונן ממשרד "פישר בכר חן ושות'", המייצג את ערוץ עשר וחדשות עשר, נכתב כי :"בפניותיו הקודמות הבהיר ערוץ עשר, ושב והבהיר, כי שילובה של מהדורת החדשות של חברת החדשות באופן בלעדי, במשך שנים ארוכות, במסגרת שידורי גלי צה"ל - הוא בלתי חוקי בעליל... וסותר את התחייבותו של מפקד גלי צה"ל הקודם, ירון דקל".

עוד נטען במכתב, כי בסוף אוקטובר כבר הודיעה התחנה לערוץ עשר כי גובש נוהל (כאמור, מדובר ברוטציה חודשית) לשילובן של מהדורות חדשות חיצוניות בשידורי גלי צה"ל שיחל ב-1 בינואר, ובערוץ כבר חתמו על ההתחייבויות המשפטיות שנדרשו ממנו בעניין. אלא שב-31 בדצמבר "פנתה במפתיע היועצת המשפטית של גלי צה"ל לערוץ עשר "ודיווחה כי בחברת "החדשות" מתנגדים לנוהל החדש".

במכתב נאמר כי "בתשובתו הבהיר ערוץ עשר, כי פנייתה של חברת החדשות אינה אלא ניסיון שקוף ובוטה של מונופול בשידורי חדשות בישראל, להסיט את הדיון למחוזות מרוחקים ובלתי רלוונטיים בעליל, וזאת על מנת להמשיך ולהנציח את השתלטותה הבלתי חוקית על מהדורת החדשות המשודרת בגלי צה"ל".

מאז על פי הנטען, לא קיבלו בערוץ תגובה למכתביהם, ובמכתב הנוכחי נכתב כי הערוץ וחברת החדשות חווים "התחמקויות בלתי פוסקות, ולצערנו נראה, כי הרצון הטוב ואורך הרוח שהפגינו לאורך הדרך, לפנים משורת הדין, מפורש שלא כהלכה".

מגלי צה"ל נמסר בתגובה: "בקשת ערוץ 10 לשלב את מהדורת החדשות שלו בשידורי תחנת גלי צה"ל נבחנת בחודשים האחרונים. במסגרת תהליך הבחינה, התקיים שיח עם נציגי הערוץ, שבמסגרתו הועברה עמדת חברת 'החדשות', שהמהדורה שלה משולבת בשידורי התחנה מזה שנים רבות. הבחינה עודנה מתנהלת, וטרם הסתיימה".

בחברת "החדשות" מסרו בתגובה: "חדשות 10 היא מתחרה ישירה של גל"צ כאשר היא מפיקה תמורת מיליוני שקלים את מהדורת החדשות לרדיו האזורי, בעוד חדשות 2 העניקה את הזכות לגלי צה"ל במשך שנים ללא תמורה. הנוהג הקיים כבר כ-30 שנים, הוא שהמהדורה הנצפית ביותר היא זו שמועברת בגל"צ. בעבר הרחוק, "מבט" שודרה בגל"צ וב-20 השנים האחרונות חדשות 2. חדשות 10 - שרייטינג הצפייה בה הוא שליש מזה של חדשות 2 - מנסים לאיים על גל"צ באיומים משפטיים. כך היה גם כשניסו לאיים על הרשות השנייה, בעניין אורך המהדורות והפסידו בבג"ץ, וכך באיומים על דובר צה"ל לשעבר, האלוף מוטי אלמוז".