המיזם הסיני Mobike לאופנים שיתופיים מתחיל לפעול בישראל

הפיילוט לאופניים השיתופיים יצא לדרך במהלך מארס ולאחר תקופת חינמית יעמוד על 2-4 שקלים לנסיעה ■ "תל-אופן שייך לעולם ישן. היום יש מוצר חדש ונגיש"

מובייק / צילום: יעל אמיר
מובייק / צילום: יעל אמיר

מיזם האופניים השיתופיים מסין, MOBIKE (מובייק), יחל לפעול במסגרת פיילוט בישראל. בשלב ראשון ברחובות, בראשון-לציון, קריית ביאליק, קריית מוצקין, קדימה, צורן, אזור ים המלח, מועצה אזורית עמק הירדן - כשתל-אביב בולטת בהיעדרה מהרשימה. בחודשים הקרובים צפוי המיזם לפעול בירושלים ובאשדוד.

הפיילוט ייצא לדרך בשבועיים הקרובים, ובמהלכו השירות יוצע בחינם (בכפוף להורדת האפליקציה). לאחר מכן חצי שעה של רכיבה תעלה 2-4 שקלים (המחיר יהיה אחיד בין הרשויות ובכל ימות השבוע).

מובייק היא חברה סינית שהוקמה לפני כשנתיים, וכיום היא פועלת ב-14 מדינות באמצעות 9 מיליון זוגות אופנים. במאגר שלה רשומים כ-200 מיליון לקוחות המבצעים 25-30 מיליון נסיעות ביום.

בישראל תפעל מובייק באמצעות חברת הרכב השיתופי CAR2GO מקבוצת שגריר (המפעילה גם את מיזם אוטותל בתל-אביב). היצע האופניים בישראל עומד על 2,500 זוגות, כשלפי התוכנית בתוך שנה הוא יגדל ל-7,000. גיל השימוש המינימלי הוא 16.

אופניים שיתופיים הוא רעיון המיושם בעולם מזה שנים. בישראל המיזם המוכר בתחום הוא תל-אופן. המערך של תל-אופן כולל כ-2,000 זוגות אופניים הפזורים ב-211 תחנות - רובן בתל-אביב. השירות הושק לאחרונה בבת-ים, שהצטרפה לרמת-גן ולגבעתיים, ומסגרת ההתקשרות בו היא על בסיס יומי, שבועי או שנתי או על בסיס שעתי ב-6 שקלים.

הרעיון של מובייק מבוסס טכנולוגיה. האופניים כוללים מנעול מובנה ואינם מחוברים לתחנות עגינה, כשניתן לאסוף אותם ולהשאיר אותם בכל חניית אופניים. ההשאלה וההחזרה מתבצעות באמצעות אפליקציה דרכה גם מאתרים את זוג האופניים הקרובים. האופניים מחוברים למערכת GPS המאפשרת לאתר את מיקומם בכל זמן ולמזער גניבות.

עם זאת, מנכ"ל CAR2GO, גיל לייזר, יודע שגניבות יהיו. "אפשר להרים את האופניים כשהם נעולים, אבל יכולת האיתור היא שמבדילה בין אופניים חכמים לאופניים טיפשים כמו אלה שיש בתל-אופן".

האפליקציה היא גלובלית ולפיכך יכולה לשרת גם את התיירים הבאים לישראל, שלא צריכים לבצע רישום מחדש. גם מחיר הנסיעה יותאם, לדברי לייזר, למחירים באירופה (היקרים יותר מהמחירים בסין).

מובייק הוקמה ב-2015 על-ידי היזמית הסינית הצעירה חו וואיוואי. שווי החברה מוערך ב-3 מיליארד דולר. החברה, שגייסה כמיליארד דולר עד כה, פעילה בארה"ב, אוסטרליה, גרמניה, אנגליה, איטליה ובערים רבות בסין.

המודל העסקי של מובייק מתבסס על רווח מהנסיעות, כשכרגע אין שילוב של פרסומות על גבי האופניים או באפליקציה. בנוסף מציג לייזר מודל של אחזקה יעיל. "מובייק רכשה את כל שרשרת הערך, והיא מייצרת את האופניים והמנעולים. הגענו כיום לדור הרביעי של האופניים ולדור השביעי של המנעולים. ההצלחה היא הפשטות בהיבט המשתמש, וכמעט אפס תחזוקה בהיבט החברה".

לאופניים אין כבלים חשופים, את שרשרת הפדלים מחליפה רצועה, הצמיגים לא מנופחים באוויר, כך שאין סכנת פנצ'ר, השלדה היא יציקת אלומיניום (לא קלת משקל במיוחד), המושב מתכוונן (ולא ניתן לגניבה), והאופניים מצוידים בסל אחסון קדמי.

זוג אופניים כזה, אומר לייזר, עולה כרבע מזוג אופניים המוצע במסגרות שיתופיות אחרות. מבחינת קאר2גו, המיזם יאפשר להרחיב את סל המוצרים ללקוחות.

ההשוואה המתבקשת לתל-אופן, לפי לייזר, אינה מידתית לאור הטכנולוגיה המתוארת לעיל. "עיריית תל-אביב עדיין לא אישרה לנו לפעול בעיר, אבל אני מאמין שיש לה אינטרס לתת את השירות הטוב לתושביה. תל-אופן שייך לעולם ישן. עלות ההקמה של עמדת עגינה היא כמיליון שקל. ההשקעה שלי היא צביעה של מתחם בכמה מאות שקלים".

מעיריית תל-אביב-יפו נמסר בתגובה: "העירייה מבצעת בימים אלה תהליך בחינה ולמידה של המיזם על-מנת ללמוד בין היתר כיצד ערים שונות בעולם מתמודדות עם כניסת המפעילים הסיניים בהיבטים השונים: היבטי רגולציה והיבטי המרחב הציבורי כולל השמירה עליו וכדומה".

נציין כי מסלול ההתקשרות עם תל-אופן נחלק לפי שימוש יומי, שבועי, שנתי וכדומה. המחיר לשעת רכיבה הוא 6 שקלים.

מובייק היא לא השחקנית היחידה שתשנה את פני תמונת האופניים השיתופיים בישראל . לפני זמן קצר הכריזה ענקית האופניים השיתופיים הסינית OFO על כניסתה לישראל אחרי פיילוט באוניברסיטת בר-אילן. עיקרון ההפעלה של האופניים הללו דומה לזה של מובייק, כלומר ללא תחנות עגינה ודרך אפליקציה ייעודית.

OFO נוסדה ב-2014, והיא פעילה ב-250 ערים ב-20 מדינות באמצעות 10 מיליון זוגות אופניים. אמרי גלאי, שמונה למנכ"ל החברה בישראל (שתפעל באמצעות שלוחה מקומית), מסביר כי אופו מצויה בקשרים -עם מספר רשויות, כולל ראשון-לציון, והיא צפויה להשיק את המיזם במהלך חודש מארס. לדבריו, האופניים של OFO עברו התאמה לשוק הישראלי, בדמות תוספת של הילוכים והתאמה למבנה הפיזי (במילים אחרות מדובר באופניים גדולים מאלה הפועלים בסין). 

אופני מובייק
 אופני מובייק