כ"ץ: "ההודעה על דחיית הקו לירושלים יצאה בלי שידעתי"

שר התחבורה התייחס לראשונה להודעת הרכבת על דחיית הפעלת הקו, לאחר ש"גלובס" חשף כי פתיחתו בתאריך הרשמי עלולה להסתיים באסון

ישראל כץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ישראל כץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

"הבטיחות אצלי גוברת על פופולריות רגעית. איך לימדו אותנו בצנחנים - מחלצים לפנים", כך הסביר אתמול (ב') שר התחבורה, ישראל כ"ץ, את החלטתו לדחות לראש השנה את מועד ההפעלה של הקו המהיר של הרכבת לירושלים, זאת לאחר שהכריז פעמים רבות בעבר כי הרכבת תופעל כבר בערב פסח. הדחייה, נזכיר, על רקע חשיפת "גלובס" בשבוע שעבר על-כך שהעבודות ההנדסיות להקמת הקו רחוקות מסיום, וכי מהנדסי בטיחות וחשמל מזהירים כי הפעלת הקו בתאריך הרשמי ולפני שהמערכות נבדקו כנדרש - עלולה להסתיים באסון.

בהתייחסות פומבית ראשונה לדחיית הפעלת הקו, אמר כ"ץ כי ההודעה של חברת רכבת ישראל לבורסה על דחייה של חצי שנה בהפעלת הקו "יצאה בלי שידעתי", והוסיף כי "זה לא מקובל. אני זה שמחליט".

בדיון אתמול בכנסת בוועדת הכספים שעסק בתקציב משרד התחבורה, אמר כ"ץ כי "היו גופים כמו המשטרה ואחרים שאמרו 'אנחנו לא מאשרים את תוכנית הבטיחות הזאת שאתם הבאתם'. אני יכול להתחיל להפעיל באופן חלקי את הרכבת עם ההתניות הבטיחותיות, אבל כשיש כאן ספק בטיחותי ודיון בטיחותי משמעותי וההפעלה היא חלקית, מול אפשרות להשלים על דעת כולם את ההיבט הבטיחותי ולהפעיל באופן מלא - ההכרעה שלי היא להפעיל באופן מלא".

כ"ץ גילה כי יקיים ישיבה בשבוע הבא עם הרכבת ויודיע כי היעד החדש שלו הוא הפעלה מלאה של הקו לירושלים לכל אורכו (עד הרצליה) עד ראש השנה, בתדירות של ארבע רכבות לשעה לכל כיוון. כמו כן, הנסיעות מירושלים יהיו בחינם למשך שלושה חודשים. התוכנית המקורית של כ"ץ, נציין, הייתה להפעיל מסילה אחת בלבד של הקו ורק עד לתחנת ההגנה בתל-אביב.

גזיר
 גזיר

"אף כביש אינו מיותר"

בשבוע שעבר כאמור, הודיעה חברת הרכבת על דחייה של חצי שנה במועד ההפעלה של הקו המהיר, ונימקה זאת בצורך לעמוד בדרישות בטיחות של משטרת ישראל וגופי חילוץ והצלה. ההודעה באה לאחר חשיפת "גלובס" על-כך שהעבודות במקום רחוקות מסיום וכי מומחי בטיחות הזהירו מאסון. על-רקע זה אמרה ל"גלובס" דוברת המשטרה כי "המשטרה היא לא צוואר הבקבוק המונע את הפעלת הקו. הרכבת לא הייתה מסוגלת לעמוד בלוחות הזמנים גם אם למשטרה ולכוחות ההצלה לא היו דרישות כלל". נציין, כי הסיכום בין הנהלת הרכבת למפכ"ל המשטרה אינו מגדיר לוחות זמנים להפעלת הקו, אלא קובע מדרג הנחיות שמאפשר הפעלה מיידית של הקו, אם הרכבת תעמוד בדרישות הרובד הראשוני.

בתוך כך, הציג אתמול משרד התחבורה כאמור את תקציבו לשנים 2017-2019. מנכ"לית המשרד קרן טרנר הדגישה כי ההשקעה בתחבורה ציבורית, העומדת על כ-6 מיליארד שקל לשנה, גבוהה במקצת מההשקעה בכבישים. כ"ץ טען כי "מתנהל קמפיין במימון גופים עסקיים למען התחבורה הציבורית, ואני אומר לכם כי הכבישים מצילים חיים ומחברים את הפריפריה. אף כביש אינו מיותר".

חברי הכנסת שהשתתפו בדיון - דב חנין, מוסי רז ויעל כהן פארן - מתחו ביקורת על כך שמשרד התחבורה אינו עושה די כדי לקדם נסיעה באוטובוסים, ואינו כופה על ראשי ערים לאפשר סימון נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית (נת"צים). במסגרת תוכנית "מהיר לעיר", אמורים להיבנות נת"צים ב-18 רשויות מקומיות במטרופולין גוש דן, אך ב-2017 החלו בהקמת נת"צים ב-3 רשויות בלבד, וב-2018 יתווספו 6 רשויות נוספות. כהן פארן אמרה כי ההשקעה בכבישים באה בהכרח על חשבון השקעה בתחבורה ציבורית, היות שהיא מגיעה מתוך אותו תקציב.

סכסוך עבודה ראשון ברכבת ישראל מאז חזרתה של יו"ר הוועד גילה אדרעי

לאחר שש שנים של שקט תעשייתי, הכריזה אמש יו"ר ועד עובדי רכבת ישראל, גילה אדרעי, על סכסוך עבודה ראשון מאז חזרתה לתפקידה החדש-ישן. מאז עזיבתה ב-2012 ובזמן כהונתו של ניקה שמחוביץ, שהחליף אותה כיו"ר ועד עובדי הרכבת, לא היו שביתות ברכבת ישראל.

בהודעת החברה לבורסה נכתב: "מהות הסכסוך הינה, בין היתר, קשורה לדרישת נציגות העובדים בנוגע להסכמים הטכנו-לוגיסטיים של החברה עם חברות חיצוניות וכן בנוגע להשלכות לכאורה של פרויקט חשמול ומנהור על העובדים".

בהודעת הרכבת נכתב עוד: "תיתכן שביתת עובדי החברה מיום 12 במארס 2018". ואולם בוועד העובדים ממהרים להבהיר כי נכון להיום אין כוונה להשבית את הרכבת בעוד שבועיים. לדברי אדרעי, "אין כוונה לפגוע בנוסעים. המטרה שלנו היא התכנסות למו"מ כדי להוביל להסכם קיבוצי שיבטיח מחד ביטחון תעסוקתי לעובדים ומאידך שמירה על רכבת ציבורית נגישה לכול"

במכתב שנשלח למנכ"ל החברה, שחר איילון, והגיע לידי "גלובס", מציינים חברי הוועד את דרישותיהם, ובהן: קבלת מידע בנוגע להשלכות של העברת עבודה המבוצעת כיום על ידי העובדים לקבלנים חיצוניים והשלכות של פרויקט "חישמול ומינהור" על העובדים.