קריסתו של ילד הפלא של ענף קמעונאות המזון הישראלי

בתצהיר שהגיש לביהמ"ש ובו הוא מבקש להכריז עליו כעל פושט רגל, מגולל איש העסקים קובי טריביטש כיצד קרסו עסקיו בזה אחר זה, עד שצבר חובות של 19 מיליון שקל ממכירה בהפסד של רשת טיב טעם ועד לכישלון האחרון - קריסת שוק רוטשילד אלנבי, תוך מאבקים מול שותפיו והאשמתם במזימה נגדו

קובי טרייביטש / צילום: תמר מצפי
קובי טרייביטש / צילום: תמר מצפי

איש העסקים קובי טריביטש, שצמח מחנות קטנה בשוק הכרמל, עלה לפסגות של ענף קמעונאות המזון הישראלי ונחשב לילד הפלא שלו - מבקש כעת מבית המשפט שיכיר בו כפושט רגל. בפנייתו לבית המשפט מגלה קובי טריביטש כי סך החובות שלו עומד על כ-19 מיליון שקל, לאחר שהפסיד עשרות מיליוני שקלים בהשקעות שכשלו, וכי רשות המסים אף עיקלה את רכבו מסוג ב.מ.וו.

בתצהיר שהוגש לבית המשפט מפרט טריביטש את השתלשלות האירועים שהביאה אותו עד לבקשה להכריז עליו כפושט רגל, ואת רצף העסקים שהיה מעורב בהם וכשלו. הוא מפרט שורה של השקעות בהיקפים מצטברים של עשרות מילוני שקלים שירדו לטמיון והביאו לקריסתו. מדובר בהפסד ניכר, לדבריו, ממכירה שביצע בלחץ של טיב טעם, כאשר מכר בלחץ את החזקותיו ברשת הקמעונאות בגלל חובות וקושי עסקי. מדובר גם בהפסדים של כ-6 מיליון שקל שהושקעו בהון עבור חברה ליצוא חקלאי שהקים עם שותף, תמורת 57% מהחברה, כמו גם בגין הלוואות בהיקף של 12.5 מיליון שנטל כדי לקיים את החברה הזו, שלבסוף נסגרה.

חובות
 חובות

"ברור כי נקלעתי למצוקה קשה, ואין לי כל אפשרות לשלם את חובותיי. אם ימשיכו נגדי הליכי ההוצאה לפועל, הרי שלנושים לא תצמח כל תועלת. בהתחשב במצבי הכלכלי ובהכנסותיי, אין בהם אף כדי לכסות את הפרשי ההצמדה והריבית של החובות ובוודאי שאין בהם כדי לקדם את נושיי במאומה", כך כותב טריביטש בתצהיר שמסר לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, ואשר הוגש על ידי עו"ד יואב רז ממשרד עו"ד איתן ארז.

"נקיטת הליכי ההוצאה לפועל כנגדי וחיובי בתשלומים חודשיים לאורך כל ימי חיי, פירושם הטלת עונש נצחי עליי, ללא יכולת להיחלץ מהסבך אליו נקלעתי כאמור לעיל, שלא באשמתי. אין ספק כי לאורך כל הדרך פעלתי בתום-לב מוחלט ומתוך רצון לפרוע את כל החובות, ולשם כך אף עשיתי כל מאמץ לפרוע את החובות", נכתב בתצהיר. עוד מציין טריביטש, כי הוא וזוגתו העיתונאית ליאת רון חתמו הסכם ממון טרם נישואיהם ומאז מתנהלת ביניהם הפרדת רכוש מוחלטת.

טיב טעם: "מכרתי ב-50% פחות"

טריביטש מוכר בקרב הציבור בעיקר בזכות העובדה שייסד את רשת הקמעונאות הגדולה טיב טעם, שצמחה מחנות קטנה בשטח של 40 מ"ר בשוק הכרמל בתל-אביב, והיה מבעליה. במסגרת הפעילות העסקית בטיב טעם, הוא הקים גם תעשיית ייצור מזון שכללה רכישת שני מפעלים גדולים, "מזרע" בעמק יזרעאל ו"הוד לבן" בעמק חפר, ומערך ייבוא של מוצרים לא כשרים.

טריביטש מזכיר את התחקירים שהתפרסמו בתוכנית "כלבוטק" בשנת 2007 כמה שנראה כתחילת הסחרור העסקי שאליו נקלע. "כשהחברה הגיעה למחזור של כמיליארד שקל והעסיקה כ-3,500 עובדים, פורסמו שני תחקירים בתוכנית 'כלבוטק' בהפרש של שנה, שפגעו במכירות ולכן נאלצתי להיכנס לשותפות עם חברה בשם אנטר הולדינגס בע"מ שהשקיעה כסף בטיב טעם כדי להנפיק אותה בבורסה", מתואר בתצהיר. "לרוע המזל, זמן קצר אחר כך נקלעה אנטר הולדינגס לקשיים ועברה לטיפול מחלקות אשראים מיוחדים בבנקים. במקביל לניהול התשלובת, מצאתי את עצמי מול הנאמן של השותף שלי לחברה".

הוא מוסיף ומציין, כי לטיב טעם הייתה סדרת אג"ח שעמדה על כ-40 מיליון שקל וכדי "לעמוד בהחזר ולא לערוך תספורת לנושים", הסכים למכור את השליטה בחברה לחברת הארגז במחיר נמוך בכ-50%, לדבריו, ממחיר השוק וב"הפסד גדול שהרע את מצבי הפיננסי, אך שמר על שלמות טיב טעם ומשרות אלפי עובדיה".

יצוא חקלאי: "בגלל הפיחות ברובל"

לאחר שעזב את טיב טעם, ובעקבות קריסת אגרקסקו, מציין טריביטש כי חבר לשותף עמו שהקים חברה לייצוא חקלאי בתחום, השקיע בחברה 6 מיליון שקל מהונו העצמי והחזיק 57% ממנה. במאי 2012 יצא לרוסיה משלוח גדול של עשרות מכולות, ובאותו היום הממשל הרוסי פיחת את הרובל למחצית משוויו, "מה שהשית עלינו הפסד של כ-70% מהעסקה וערער את חוסנה הכלכלי. החלטנו לסגור את החברה ולשלם את כל החובות למגדלים על התוצרת שלהם".

כך יצא שחוץ מההשקעה הבסיסית בסך 6 מיליון שקל, טריביטש לקח על עצמו חוב של עוד 12.5 מיליון שקל. מתוכם, מציין טריביטש, חוב של 1.5 מיליון שקל לחברת מימון חוץ-בנקאי אשר שולם במלואו; חוב של 5.5 מיליון שקל לבנק מרכנתיל דיסקונט, אשר חלקו נפרע במזומן ואת השאר פרס להחזר חודשי במשך 5.5 שנים של 68 אלף שקל, אשר חלקם שולמו במועד במהלך שנתיים, למעט בחודשיים האחרונים. נכון לנובמבר 2017 שולם סך 2.9 מיליון שקל, כלומר נפרעו 40% מהחוב. חוב לבנק אוצר החייל עמד על כ-5.5 מיליון שקל, כאשר שולמו תשלומים חודשיים בסך 88 אלף שקל בכל חודש ונותר חוב של כ-3 מיליון שקל.

נכון להיום, מההלוואות הללו נותרה יתרה לא משולמת בהיקף של 6.3 מיליון שקל. עם זאת, נראה שמבחינת טריביטש הקש ששבר את גב הגמל כלל לא היה קש, והוא ההשקעה הגדולה שביצע עם שותפים וגם לבד בשוק רוטשילד אלנבי ובדוכנים בשוק.

שוק רוטשילד: "בגלל השותפים"

לאחר סגירת חברת הייצוא החקלאי, לפני כשנה וחצי, הקים טריביטש את שוק האוכל רוטשילד אלנבי תחת החברה "קרן ליאת השקעות", שבה החזיק 50.1% מהמניות בהשקעה של עשרות מיליונים. קרן ליאת חתמה בשנת 2014 על הסכם עם חברת ברגרואין לשכירות של קומת המסחר התחתונה בבניין "מאייר על רוטשילד" לתקופה של 25 שנים בעלות של 350 אלף שקל לחודש, כאשר לקרן ליאת ניתנת הזכות לנהל את המתחם ולהשכיר את הדוכנים בשוק לבעלי עסקים.

טריביטש חבר אז לשני שותפים נוספים, אשר יתר המניות נחלקו ביניהם באופן שווה: שלומי גבאי, שאותו טריביטש הכיר מהתקופה שבה כיהן האחרון כמנכ"ל איקאה, ואריק אברמוביץ', בעלי מאסטר פוד, שאותו הכיר מעסקי הבשר. האחרונים החזיקו את המניות שלהם באמצעות חברות מטעמם.

כאן החלה ההסתבכות הגדולה של טריביטש. במהלך ארבע השנים האחרונות, מרגע הקמת קרן ליאת ועד למינוי כונס הנכסים לחברה בינואר, הוא מצהיר כי עבד שעות ארוכות ללא משכורת. טריביטש מציין כי הזרים סכום של 6.7 מיליון שקל לקרן ליאת, לאור הסכם המייסדים שבו הוסכם שמימון החברה, למעט ההלוואה בסך 5.5 מיליון שקל אשר ניטלה מבנק הפועלים, יבוצע מהון עצמי של השותפים לפי חלקם. כאמור, כל אחד מהשותפים היה ערב אישית לחוב החברה כלפי בנק הפועלים.

טריביטש מתאר רצף של חילופים בהנהלה, ביניהם מנכ"ל שנאלץ לפרוש מתפקידו מפאת מחלה כחודש וחצי לפני פתיחת השוק, ומינויו של בנו של אחד השותפים בשוק, רועי אברמוביץ' בן ה-30, שלטענת טריביטש לא הצליח להתמודד בהצלחה עם התפקיד ופוטר על ידו. מהלך זה גרם לפגיעה אישית באברמוביץ ש"פתח נגדי חזית", טוען טריביטש.

עוד הוא טוען בתצהיר, כי בחודשים ספטמבר עד דצמבר 2017, עבר לנהל את השוק בעצמו, ובתקופה זו השתפרו התוצאות העסקיות של השוק. במקביל, איתר טריביטש מנכ"ל חדש לחברה, נועם מלניק.

לדבריו, בשל השיפור המתמיד עלו דמי השכירות מהדוכנים והגיעו לסך 550 אלף שקל, כאשר האיזון התפעולי עמד על פדיון חודשי בגובה של כ-670 אלף שקל. כלומר, לטענתו השוק היה קרוב לאיזון תפעולי בנובמבר 2017. במקביל היו בחתימה אחרונה ארבעה הסכמי שכירויות חדשים שהיו אמורים להביא לאיזון תפעולי בינואר 2018.

בנוסף להשקעות שביצע בשוק, טריביטש השקיע בשותפויות באחוזים משתנים במספר דוכנים בשוק בסך כולל של 5 מיליון שקל. "הרוב נסגרו וגם כאן ביצעתי בחירת שותפים שגויה", הוא מציין.

קרן ליאת: "נרקמה קנוניה נגדי"

טריביטש מאשים את שותפו גבאי, כי כארבעה חודשים אחרי הפתיחה, "החליט שהעסק לא מתאים לו יותר והפסיק להזרים את חלקו במימון קרן ליאת ובניגוד להסכמים". גבאי, טוען טריביטש, צבר פיגור של מיליון שקל בהזרמת ההון.

"בדיעבד התברר לי שנרקמה נגדי קנוניה על ידי גבאי, אברמוביץ' ומלניק, ובשיתוף של יגאל צמח, מנכ"ל ברגרואין", מאשים טריביטש, "מלניק היה 'סוס טרויאני' ששירת את האינטרסים של שותפיי נגדי. במהלך אוקטובר 2017 רקחו גבאי ואברמוביץ' קנוניה עם יגאל צמח (מנכ"ל ברגרואין - ש"מ) להעביר לרשותו את השוק בנזיד עדשים, על אף שרק בציוד הושקעו כ-12 מיליון שקל... תוך שימוש במלניק כמנכ"ל שעושה בחברה כבתוך שלו, כנציגם של חברי הקנוניה".

טריביטש מכנה את המהלך הבא כתרגיל "כיפה האדומה", שהחל בתחילת נובמבר כש"צמח הודיע על הפקדת שתי המחאות 'ביטחון' של קרן ליאת על סך 250 אלף שקל (כ"א) לדמי שכירות מברגרואין, למרות הודעתו והסכמה קודמת שלא יפקידם וימתין זמן מה שכן גבאי סירב להזרים את חלקו". הוא טוען כי ההמחאות אשר נמשכו מחשבון החברה בבנק הפועלים חוללו, וכי לאחר מכן, המשיכו לחזור המחאות נוספות בין היתר למשרד עו"ד גורניצקי, אשר ייצג את קרן ליאת בהכנה והחתמה של אותם ארבעת ההסכמים אשר עמדו להיחתם והיו אמורים להביא לאיזון הקרן, מה שהוביל לשיתוק החברה.

טריביטש טוען כי חוב החברה, למעט בנק הפועלים, עמד על 2.2 מיליון שקל, כך שאם כל אחד מהשותפים היה מפקיד את חלקו בחשבון הבנק של החברה, היה ניתן עדיין להגיע לאיזון תפעולי מהר יחסית.

"במהלך דצמבר 2017 מלניק טיפל בתזרים החברה, שילם למקורביו לאנשים שהוא והשותפים האחרים, חפצו ביקרם, מתוך ידיעה וכוונה להפיל את החברה ולרוכשה מכונס או מפרק בנזיד עדשים, וכך היה", מאשים טריביטש.

בסוף 2017 הודיעה ברגרואין לבנק הפועלים כי הסכם השכירות עם קרן ליאת בוטל לאחר שלא עמדה בתשלומים. לפני כחודש וחצי אושרה בקשת בנק הפועלים למנות כונס נכסים לקרן ליאת, לאחר שבנק הפועלים פתח בהליכי חדלות פירעון נגד השוק. לתפקיד כונס הנכסים של החברה מונה עו"ד גיל הירשמן, בא כוחו של בנק הפועלים. טריביטש טוען כי ההסכמה למינוי כונס "ניתנה על ידי לאחר שלא הוסבר לי המצב המשפטי ומבלי שהתמונה המלאה לגבי המזימה שרקמו שותפיי מאחורי גבי התבררה לי".

השתלטות הבנק על קרן ליאת, הוא טוען, "היטיבה עם ברגרואין וצמח אשר יכלו לסלק את קרן ליאת מהשוק, ולרכוש את הפעילות בנזיד עדשים מבנק הפועלים". מאז התחיל הליך ההשתלטות על החברה, טוען טריביטש כי מודר מהעסק כאשר "ארבע שנות עבודה שלי בחינם ללא כל תמורה ירדו לטמיון. מצאתי את עצמי במצב שבו נלקחה ממני שלא כדין השקעה של 6.7 מיליון שקל בשוק, והחוב שלי לבנק הפועלים עומד על כ-3 מיליון שקל". הוא מוסיף כי יש לו זכות תביעה ודאית וממשית כנגד כל אחד משותפיו, אשר לדבריו "פעלו במשותף למיטוט החברה והעסק".

הוא מוסיף כי "במהלך 2017, לאור המצוקה הכלכלית והניסיונות שלי לשקם את קרן ליאת ולהזרים כספים לוויתי מאחותי סך נוסף של 150 אלף שקל. במהלך חודש ספטמבר 2017 לוויתי סך של 500 אלף שקל לצורך הזרמת כספים לחברה ולהחזר החובות לבנקים. כמו כן, לוויתי סך של 660 אלף שקל מחברת מימון חוץ-בנקאי בערבות של צד ג'".

בין היתר מגלה טריביטש כי מתנהלת בוררות בפני הבורר עו"ד רובי בכר בגין שיפוי שנתן לרוכש טיב טעם (קבוצת הארגז) לגבי דרישת רשות המסים מקבוצת טיב טעם. לדבריו "בגין הבוררות הופקדו מניות טיב טעם על שמי בסכום של 2.7 מיליון שקל נכון ליום חתימת תצהירי זה".

הקשיים בשוק נחשפו ב"גלובס" בנובמבר האחרון, אז התברר כי יש נתק מלא בין השותפים טריביטש וגבאי כמעט מהיום שבו הוקם השוק. אז, עוד קיוו בברגרואין כי יש לו תקומה באמצעות הבעלים הנוכחיים. אולם התברר שלא כך.

טריביטש מפרט כי הוא עמד בכל התחייבויותיו לקרן ליאת עד נובמבר האחרון, והוא מגלה כי החובות וההפסדים שלו גדולים אף יותר מאשר פורט לעיל "מכרתי את כל רכושי האפשרי, פדיתי את קרנות הפנסיה וביטוח החיים שלי, לקחתי הלוואות מחברים והזרמתי לעסק, אשר נגזל ממני במרמה וגזל של ממש. אפילו בני טל בן ה-19 פדה את חסכונותיו (בר מצווה וכדומה) ונתן לי סך של 500 אלף שקל במהלך 2017 לצורך הזרמת כספים לעסק. כמו כן, מכרתי את זכויותיי בשותפויות שונות בשוק במהלך שנת 2017 לצורך כיסוי חובותיי".

מחברת ברגרואין נמסר: "ברשות חברת ברגרואין ערבויות אישיות של מר טריביטש בגובה של מיליוני שקלים - והבקשה שלו (שתוכננה לפני חודשים) לפשיטת רגל ותקיפת כל שותפיו העסקיים ועובדיו נועדה לסייע לו להתחמק מכישלונותיו העסקיים החוזרים ונשנים ומחובותיו הרבים לחברת ברגרואין ולאחרים, שכולם יתבררו בקרוב בבית המשפט.

"בהסתמך על מצגים של מר טרייביש, שהבטיח להקים שוק אוכל תוסס ומצליח, חברת ברגרואין העבירה לקרן ליאת מיליוני שקלים לשם בניית השוק רוטשילד אלנבי. עם זאת, הסתבכות אישית של מר טרייביש בניהול השוק הכולל ריבים בלתי פוסקים מול השוכרים, צורת ניהול אימפולסיבית, ניהול תזרים מזומן לא מקצועי, ואי עמידה בהחזר הלוואות בנקאיות ואישיות שנטל משותפיו בהבטחות שווא, הובילו לסכסוך שותפים קשה שגרם לסחרור פיננסי וניהולי שהסתיים בקריסת קרן ליאת".

אריק אברמוביץ' סירב להגיב לטענות טריביטש בכתבה. שלומי גבאי לא מסר את תגובתו עד לירידת הגיליון לדפוס.

*** גילוי מלא: ליאת רון, בת זוגו של קובי טריביטש, כותבת ב"גלובס".