האם אייר אינדיה תחל לפעול מישראל כבר בשבועיים הקרובים?

אחרי הזיגזג לגבי האישור שנתנה ערב הסעודית לאייר אינדיה לטוס מישראל בשמיה, התקבלה ידיעה אופטימית ■ רשות התעופה האזרחית טוענת כי עדיין לא מתוכננת טיסה כזו

מטוס של אייר אינדיה / צילום: שאטרסטוק
מטוס של אייר אינדיה / צילום: שאטרסטוק

אחרי רכבת ההרים שידעה בשורת התחלת הפעילות של חברת התעופה ההודית אייר אינדיה בקווים מישראל ואליה, מסתמן רמז המבשר על תחילת פעילותה הרשמית: לפי פרסומים שעלו אמש (ב') בבלומברג, ישראל אישרה כי אייר אינדיה תחל להפעיל טיסות מנמל התעופה בן-גוריון לניו-דלהי ב-6 במארס. 

עוד נטען בכתבה שפורסמה בבולמברג כי רשות שדות התעופה הישראלית אף אישרה את המידע. ל"גלובס" נמסר מרש"ת כי החברה אכן שריינה לעצמה סלוט (חלון טיסה) למועד הנקוב, אולם לא ברור אם בכוונת החברה ההודית לממש אותו. הבוקר שינתה אייר אינדיה את הסלוט למועד הטיסה מנתב"ג ל-15 במארס. אולם, עדיין באתר האינטרנט של החברה לא ניתן לבצע הזמנות לטיסות בקו תל אביב-דלהי.

ברשות התעופה האזרחית (רת"א) מצננים את ההתלהבות אף יותר, כשאומרים שטיסה כזו לא מתוכננת להתקיים. יצוין כי במערכות הזמנות הטיסות של אייר אינדיה דרך אתר החברה לא ניתן כלל להזמין טיסה לישראל (שאפילו לא נקובה באלטרנטיבות החיפוש). אלא שלפי פרסומי בלומברג, יש סיבה לאופטימיות. בידיעה שהועלתה אמש נאמר כי לא ברור האם הטיסות יבוצעו במסלול הארוך או הקצר, כלומר זה המאפשר לעבור מעל שמי ערב הסעודית, אולם הודגש כי הטיסות יתקיימו כך או אחרת.

נזכיר כי ב-7 פברואר התבשרנו כי ערב הסעודית תאפשר לאייר אינדיה להפעיל טיסות ישירות בקו תל-אביב-ניו-דלהי מעל שמיה, ובכך לקצר את משך הטיסה בשעתיים לפחות. החגיגות נגדעו מהר מאוד כשבאותו היום הכחישה סעודיה כי אפשרה מסלול כזה, זמן קצר אחרי שאל-על הצהירה כי אילו הדבר יתאפשר, היא דורשת להשוות את תנאיה, כלומר לאפשר לה לבצע מסלול דומה. המשמעות לנוסעים היא לא רק קיצור משך הטיסה, אלא גם השלכה על המחיר שיותאם לטיסה קצרה יותר לאור פתיחת הקו לתחרות. טיסות ישירות להודו מפעילה כיום אל-על בלבד בקו לבובמבי. טיסה זו אורכת כ-8 שעות.

ייתכן כי סעודיה נבהלה מהרעש התקשורתי שנוצר בשעתו, והיא נסוגה מהאישור במקרה שניתן כזה לחברת התעופה ההודית. האופטימיות שאפפה את הנוסעים נגעה לא רק לקיצור הטיסות להודו אלא לאפשרות ששמי סעודיה יאפשרו לקצר את משך הטיסות ליעדים שונים במזרח הרחוק, כולל לקרב לישראל את אוסטרליה.

נציגי אייר אינדיה נמצאים במגעים עם משרד התיירות מזה זמן מה. לפני כשנה נציגי החברה אף ביקרו בישראל כשהם שואפים לפתוח קו ישיר. מבחינת משרד התיירות מדובר בפוטנציאל להבאת תיירים מהודו, אחת המדינות שהמשרד סימן לו כיעד שבו שווה להשקיע מאמצים. מאמצים אלה מתורגמים גם למענקים של מאות אלפי דולרים במקרה שאייר אינדיה אכן תפעיל טיסות לישראל, בין אם במסלול מקוצר שישתלם לה מן הסתם או במסלול הארוך. התחרות, בכל מקרה, תפעל לטובת הצרכן.