IBM מפתחת פתרון מבוסס בלוקצ'יין לניהול תהליכי רכש מדיה

בשלב הראשון החברה משתפת פעולה עם יוניליוור, מהמפרסמות הגדולות בעולם, בפיתוח הפלטפורמה החדשה ■ רונן סימן-טוב, הממונה על תחום הבלוקצ'יין ב-IBM ישראל: "נסייע למפרסמים מכל הגדלים לצמצם את העלויות של המפרסמים ולשפר את היעילות"

המפרסמים מתלוננים בשנים האחרונות על כך שתחום הפרסום הדיגיטלי סובל ממחסור בשקיפות. אחת הבעיות בהקשר הזה היא הונאה (fraud). בשוק מעריכים כי 20% מההוצאה על פרסום מקוון מתבזבזים על הקלקות שמצבעים בוטים ולא לקוחות אנושיים. בעיה נוספת היא ארביטראז'ים, פערים בין מכירה וקנייה שמאפשרים למתווכים שונים לגזור קופון בשרשרת שמחברת בין המפרסם לבין הפלטפורמות.

חברת IBM מפתחת בימים אלה פתרון מבוסס בלוקצ'יין לניהול תהליכי הרכש של פרסום דיגיטלי. IBM כבר פיתחה פתרונות עסקיים מבוססי בלוקצ'יין עבור מגזרים רבים, בהם אספקה, תעופה ותרופות. הפלטפורמה החדשה, פותחה בשילוב עם חברת יוניליוור, אחת המפרסמות הגדולות בעולם והיא מתיימרת, בשלב הראשון לפתור בעיות בניהול הצד הפיננסי של תהליכי רכש מדיה.

טכנולוגיית הבלוקצ'יין מאפשרת לשתף בצורה מאובטחת מידע ונכסים דיגיטליים, באופן שפותר את סוגיות השקיפות והזיהוי של פעילות כוזבת. לאחר שתנועה עסקית סוכמה ואושרה, היא מבוצעת מיידית ונרשמת בכל יומני הפעילות המבוזרים שנמצאים ברשת. הפלטפורמה שפותחה עבור יוניליוור מבוססת על חוזים חכמים ומאפשרת ניהול ספר חשבונות מבוזר שנמצא אצל כל השחקנים החברים ברשת ובו נרשמות כל הפעילויות הפיננסיות. הפלטפורמה לא מאפשרת לשנות טרנזקציה שכבר בוצעה, ללא הסכמה של כל הצדדים. לאחר השינוי ניתן לראות את נתוני המקור וגם את התנאים החדשים.

נציין כי בניגוד למסחר בביטקוין או במטבעות אחרים מבוססי בלוקצ'יין, ברשת הפרסום כל השותפים מכירים זה את זה. המערכת תותקן אצל מפרסמים גדולים ותציע מגוון פתרונות מותאמים אישית. באירופה למשל הוקם קונסורציום של שבעה בנקים שנועד להתמודד עם סוגיות של מסחר בינלאומי. אפשרות אחרת היא להצטרף לרשת קיימת. כך למשל מפרסמים שירצו לחבור לרשת שכבר הוקמה עם יוניליוור, יוכלו להצטרף על בסיס תנאים שיוגדרו מראש.

לדברי רונן סימן-טוב, הממונה על תחום הבלוקצ'יין ב-IBM ישראל, "IBM ויוניליוור נמצאות בשלב פיתוח מתקדם לפתרון ראשון מסוגו לרכש מדיה המבוסס על סביבת בלוקצ'יין. בלוקצ'יין לא רק יבטיח אמון ושקיפות בין מפרסמים וערוצי מדיה מקוונים, הוא גם יסייע למפרסמים מכל הגדלים לצמצם את עלויות הפעילות שלהם, ישפר את רמת היעילות, יפשט תהליכים שקשורים לחוזי פרסום וישפר את עיבוד החשבונות והחיובים הנוגעים להם". לדבריו, "כאשר שחקנים רבים מעורבים בשרשרת האספקה מתגלים לעתים קרובות פערים בעיבוד התקבולים והחיובים, פערים בין תשלום בפועל לעומת תשלום נדרש. לעתים הפערים מתגלים רק שבועות לאחר מסע הפרסום ונדרשת עבודת מומחים על מנת לאתר ולפתור את המחלוקות הללו. באמצעות השקיפות המובנית בבלוקצ'יין ניתן יהיה לראות את כל השחקנים בתהליך ואת הפונקציה שהם מבצעים בדיוק".