מסתמן: תיק גרסטל-חפץ ייסגר

גרסטל אולי טעתה אבל ודאי שלא עברה על החוק; וקמיר היה רק השליח

לחתימה הצפויה של ניר חפץ על הסכם עד מדינה עם הפרקליטות יהיו השלכות רבות. בראש ובראשונה, מדובר במהלך שעשוי להיות "שובר שוויון" בניסיון של הפרקליטות להוכיח את מעורבותו הפלילית של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיקים 1000, 2000 ו-4000 - ואולי גם בנושאים נוספים הקשורים לזוג נתניהו. חפץ היה במשך כמה שנים אחד מאנשי הסוד הגדולים ביותר של ראש הממשלה ובעיקר של רעייתו. הוא מחזיק בידיו מידע רב על המעורבות שלהם לכאורה בפרשות השונות הנחקרות. מידע שחלקו טרם הגיע לידי המשטרה.

אבל לחתימה של חפץ על הסכם עד מדינה תהיה השפעה גם על הפרשייה המשנית לתיק בזק, המכונה תיק 1270. ייתכן שהיא גם תהיה אות לסיומה של הפרשייה הזאת, שפרצה לחיינו בקול תרועה רמה ועשויה לגווע בקול ענות חלושה.

נזכיר כי החשד המרכזי שנחקר בתיק 1270 הוא כי ב-2015, ערב התכנסות ועדת האיתור לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה שיחליף את היועמ"ש הקודם, יהודה וינשטיין, פנה חפץ באמצעות אלי קמיר לשופטת בדימוס הילה גרסטל והעביר לה הצעה מושחתת.

לפי החשד, חפץ הציע לגרסטל להתמנות ליועצת המשפטית לממשלה, בתמורה לסגירת תיק המעונות של שרה נתניהו. גרסטל מצדה לא פנתה למשטרה או ליועמ"ש, אך סיפרה על כך לגורמים שונים ובהם לחברתה, נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות. חיות גם היא לא עשתה עם המידע החלקי שקיבלה מגרסטל דבר, למרות שלדבריה ראתה כי גרסטל הייתה "מזועזעת" מדברי קמיר.

הדברים נראים חמורים מאוד. ואולם, מתברר כי בשונה מתיק 4000, שבו הולכות ומצטברות העדויות והראיות המפלילות לכאורה נגד החשודים, תיק 1270 נראה כבר היום ככזה שאינו מחזיק מים. אחד הסממנים לכך שמסתמן כי "לא כצעקתה" הוא שחפץ, שאמור להיות החשוד המרכזי בפרשייה, כלל לא נחקר עד היום בנוגע לפרשה הזאת. חפץ שהה במעצר בגין מעורבותו בתיק 1270 מיום שלישי 20 בפברואר עד 25 בפברואר. בהמשך הוא נעצר בגין מעורבותו בתיק 4000 ושהה במעצר עד אתמול (א'). ואולם, בכל הזמן הזה, פרט לשתי שאלות טכניות, הוא כלל לא נחקר על החשד שהעביר הצעת שוחד לגרסטל באמצעות קמיר.

בנוסף, תמונת המצב היום מלמדת כי בניגוד למה שנראה היה בתחילה, לא חפץ פנה לקמיר לכאורה כדי לשחד את גרסטל - אלא קמיר, המקורב לגרסטל, הוא שפנה ביוזמתו לחפץ בידיעתה של גרסטל וביקש לברר עמו האם יש סיכוי שגרסטל תזכה לתמיכת נתניהו במרוץ לתפקיד היועמ"ש. חפץ מצדו הבהיר לקמיר כי נתניהו תומך במנדלבליט, אך "זרק" לחלל האוויר אמירה בעייתית בלשון המעטה בסגנון "אם גרסטל תהיה איתנו, אולי נשקול את עמדתנו מחדש" (נבהיר - לא מדובר בציטוט אלא ברוח הדברים. ח',מ'). קמיר, כך התברר, חזר לגרסטל עם התשובה הזו.

גרסטל הזדעזעה מהדברים אבל הבינה שאין לה עם מי לדבר. בשל יחסיה המעורערים באותה תקופה עם צמרת הפרקליטות, גרסטל דיווחה על כך מאוחר יותר לחברתה, חיות, וגם פנתה עם הנושא לתקשורת. 

לסיכום: חפץ כלל לא יזם את ההצעה, ועכשיו הוא גם צפוי להפוך לעד מדינה שיהיה חסין מהעמדה לדין בחלק מהאישומים; גרסטל אולי טעתה בשיקול-הדעת, אבל היא מעולם לא הייתה חשודה וודאי שלא עברה על החוק. וקמיר היה רק השליח.