קבינט הדיור אישר 3 מתחמי פינוי-בינוי נוספים לטיפול הותמ"ל

המתחמים ממוקמים בערים אור-יהודה, יהוד-מונוסון ובת-ים ■ לאחר השלמת הפרויקטים יסתכם היצע הדירות העתידי ב-3,264

ניהול בטיחות באתר בנייה: ממש כמו מבצע צבאי /   צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ניהול בטיחות באתר בנייה: ממש כמו מבצע צבאי / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

קבינט הדיור אישר היום (ב') להעביר שלושה מתחמי פינוי-בינוי נוספים לטיפול הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל). מדובר במתחמים בערים אור-יהודה, יהוד-מונוסון ובת-ים הכוללים יחד היצע עתידי של 3,264 יחידות דיור חדשות במקומן של 760 דירות קיימות שעתידות להיהרס במסגרת הפרויקטים.

באור-יהודה מדובר במתחם 'הכלנית', הכולל תוכנית לבניית 512 יחידות דיור חדשות במקום 96 יחידות דיור ישנות הקיימות במתחם היום. ביהוד-מונוסון מדובר במתחם 'מוהליבר', הכולל תוכנית לבניית 1,332 יחידות דיור חדשות במקומן של 336 יחידות דיור ישנות הקיימות במתחם היום. בעיר בת-ים מדובר במתחם 'שפרבר', בו כוללת התוכנית המוצעת בנייה של 1,420 יחידות דיור חדשות על שטח בו עומדות כיום 328 יחידות דיור ישנות.

במינהל התכנון תמכו בהעברת התוכניות האמורות לטיפול הותמ"ל. בנקודה זו נזכיר כי הסכמת מינהל התכנון אינה מובנת מאליה, ובישיבת הקבינט הקודמת ביקשו במשרד הבינוי והשיכון להכריז על תוכנית אחרת בבת-ים (לא זו שאושר היום) כמתאימה לקידום על ידי הותמ"ל, אולם במינהל התכנון סברו שנכון יותר שהוועדה המחוזית תקדם תוכנית זו ולכן היא לא הוכרזה בסופו של דבר ותמשיך להתקדם בוועדה המחוזית.

נזכיר עוד כי בחודשים האחרונים אישר קבינט הדיור להכריז על מתחמי פינוי-בינוי נוספים בערים רחובות, נתניה ולוד. המתקדם שבהם, הוא המתחם בקריית משה בעיר רחובות בו התוכנית כבר נכנסה להפקדה בותמ"ל. שני המתחמים האחרים נמצאים כעת בשלבי תכנון לקראת הכניסה לוועדה המיוחדת.

״מדינת ישראל היא מדינה קטנה עם צפיפות אוכלוסייה הולכת וגדלה", כך שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, "התחדשות עירונית של שכונות ישנות ומוזנחות והפיכתן לאזורים פורחים ואטרקטיביים במרכז העיר הינה מרכיב מרכזי בפעילות משרד הבינוי והשיכון. חלקה של ההתחדשות העירונית ילך וגדל בשנים הקרובות בכל רחבי הארץ".

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן, אמר היום עם אישור המתחמים בקבינט הדיור כי: "אנחנו ממשיכים להאיץ תהליכים ולקצר את זמני ההמתנה לאישורים. אנו שמים דגש על קידום פרויקטים גדולים שיחוללו שינוי משמעותי בתחום ההתחדשות העירונית, ובדרך זו נוכל לשנות את פניה של ישראל כבר בשנים הקרובות". 

איציק ברוך, בעלי קבוצת יובלים, יזמית הפרויקט באור-יהודה, אמר היום בעקבותאישור קבינט הדיור כי "אנחנו מברכים על החלטת הקבינט להכניס את התב"ע ביחס למתחם הכלנית, בו אנחנו פועלים מ-2012 , למסלול הותמ"ל. אנחנו מקווים שהתב"ע תאושר במהרה, ונוכל להתחיל בהקמת הפרויקט כבר ב 2019".

במקביל, גם בעיריית יהוד-מונוסון התייחסו לאישור התוכנית בתחום העיר. ראש העיר, יעלה מקליס, אמרה היום כי "יהוד-מונוסון עוברת תהליך מואץ בשני מישורים: סיפוח שטחים נוספים לעיר ופיתוח השטחים הקיימים בה. אחרי תהליך ארוך של בניית תוכנית מתאר לכלל העיר ותוכנית ליבת העיר להתחדשות עירונית שיורדת עד לפרטי-פרטים, החלטתי להקים מנהלת להתחדשות עירונית בשיתוף עם הרשות להתחדשות עירונית, שעוסקת אך ורק בזה וכבר נמצאת בעבודה. התחדשות עירונית היא כלי מרכזי לחיזוק חברתי ושדרוג רמת החיים בעיר".