כ"ץ מבטיח שפעילות הרכבת המהירה לירושלים תחל ערב סוכות

דחייה נוספת: בוועדה לביקורת המדינה אמר שר התחבורה כי קו הרכבת הקלה לירושלים תחל רק בסוכות ■ עוד אמר כ"ץ כי בעוד כשבועיים תחל רפורמת התעריפים בנסיעות הבין-עירוניות

ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

הועדה לביקורת המדינה, בראשות ח"כ שלי יחימוביץ', קיימה היום (ב') ישיבה בהשתתפות שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ ישראל כ"ץ, שסקר את הנושאים שעל סדר יומו, בדגש על תחום התחבורה הציבורית. הועדה גם דנה בכשלים בהפעלת כרטיס הרב-קו, עליהם הצביע מבקר המדינה בדוח השנתי 68א (2017).

לשאלת יחימוביץ' בעניין דחיית פתיחת קו הרכבת המהיר מתל-אביב לירושלים, אמר השר כ"ץ כי "קו הרכבת המהיר לירושלים יחל לפעול בצורה מסחרית ערב סוכות, ובחול המועד סוכות, כבר יהיו נסיעות חינם. התכנון היה להתחיל פעילות חלקית של הרכבת עוד לפני פסח, עם תכנית בטיחות שהרכבת קבעה, אך לאחר דיון עם הכבאות והמשטרה הוחלט לנהוג בצורה מחמירה ולעכב את ההפעלה עד לערב חג הסוכות. יכול להיות שכן אפשר היה להפעיל חלקית בלוח הזמנים המקורי, אך במקום להיאבק במחיר פופולריות רגעית, אל מול בטיחות, החלטתי לעכב את הפתיחה."

קרן טרנר, מנכ"לית משרד התחבורה , התייחסה לנושא התחבורה הציבורית ואמרה כי לעומת גידול של 3.8 אחוז באוכלוסייה, השימוש בתחבורה הציבורית גדל 11 אחוז בשנה האחרונה. "במטרופולין ירושלים נוסעים מידי יום בתחב"צ 700 אלף נוסעים, מתוכם כ-150 אלף ברכבת הקלה, אך עדיין רמת השירות לא מספקת. עד סוף השנה יוכנס מפעיל נוסף, ואנחנו רואים שבכל מקום בו יש תחרות - השירות משתפר.

"ביום חמישי הקרוב יחל בירושלים פיילוט בו לא יהיה ניתן לטעון את הכרטיס אצל הנהג. זהו צעד מחויב כדי לשפר את השירות ולהוריד את העומס מהנהגים. הטעינה תוכל להתבצע במגוון רחב של ערוצים: אפליקציה, אינטרנט, כ-400 מכשירי כספונט, 90 עמדות טעינה של חברת סיטיפס ועוד. אנחנו מכניסים יותר בעלי עסקים להיות מורשים להחזיק עמדות טעינה. כל בית עסק שרוצה יכול להחזיק עמדה ולקבל על תשלום וכך גם בתי הספר, בתי אבות ומרכזים קהילתיים יוכלו להטעין ולהרוויח. חשוב להדגיש כי בשלב הראשון מי שיעלה ולא הטעין את כרטיס הרב-קו, יוכל לקנות חופשי יומי ואף אחד לא ייזרק לרחוב. היום התמריץ לטעון מרחוק לא קיים; הנוסעים טוענים את הכרטיס אצל הנהג, זה מעכב את הנוסעים ומוציא את הנהג מהכביש." לסיום אמרה טרנר כי המשרד פועל על מנת להמשיך ולהכניס אמצעים טכנולוגיים שבעתיד הלא רחוק לא ידרשו מגע פיזי לצורך התשלום ויאפשרו גם התחשבנות בדיעבד ולא רק טעינה של כסף מראש.