השר להגנת הסביבה אלקין מתנגד להארכת תוקף חוק הותמ"ל

מדובר בהתנגדות משמעותית, שכן זו הפעם הראשונה שגורם מתוך הממשלה מתנגד לבקשת שר האוצר להאריך את פעילות הוועדה המיוחדת

זאב אלקין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
זאב אלקין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, מתנגד להארכת תוקף חוק הותמ"ל. מדובר בהתנגדות משמעותית, שכן זו הפעם הראשונה שגורם מתוך הממשלה מתנגד לבקשת שר האוצר להאריך את פעילות הוועדה המיוחדת. השר אלקין שלח היום (ג') מכתב בנושא לשר האוצר משה כחלון ולוועדת הפנים והגנת הסביבה שצפויה לדון בנושא מחר בבוקר.

"נוכח הבעייתיות בפעילותה של הותמ"ל ולאור הניסיון שהמשרד להגנת הסביבה צבר בנושא - אני סבור כי אין מקום להארכה במתכונת המבוקשת וכי במקומה יש לבצע תיקוני חקיקה תוך כדי הידברות עם גורמי המקצוע של המשרד להגנת הסביבה לפני הדיון בוועדת הפנים. אני מאמין כי גם עם תיקני חקיקה ניתן להגיע ליעדים הנדרשים", כך אלקין במכתב. נציין כי השר מתייחס ליעדי התכנון שהציבה לה הממשלה בתחום הדיור.

השר אלקין מזכיר כי בעת חקיקת חוק הותמ"ל המשרד להגנת הסביבה בראשו הוא עומד כיום התנגד למהלך, "בשל דורסנותם של ההליכים המוצעים, הותמ"ל הוצגה כמענה זמני בלבד בשל צורך השעה. המשרד להגנת הסביבה התנגד בשעתו להסדרים המוצעים, וסבר כי יש להשקיע את המשאבים בחיזוק מוסדות התכנון הקיימים, בפתרון חסמים ביישום, ובביצוע מהיר של תכניות מאושרות, אולם עמדתו לא התקבלה".

השר אלקין מפרט במכתבו את הסיבות מדוע הותמ"ל בעייתית וכותב: "תוכניות הותמ"ל מקודמות בלוח זמנים בהול, כאשר מיום קליטת התכונית ועד לדיון בהפקדה בה חולפים רק 45 ימים, ומהגשת התוכנית ועד הפקדתה חולפים כחודשיים וחצי בלבד. לוח זמנים זה, אינו מאפשר עבודת עומק מקצועית; העובדה שהמשרד להגנת הסביבה אינו משמש כיועץ הסביבתי של הותמ"ל בניגוד
ליתר מוסדות התכנון למעט הות"ל; והעובדה שרוב שטח התוכניות שקודמו בותמ"ל הן בשטחים פתוחים הובילו לבעיות סביבתיות חמורות".

לסיכום כותב השר אלקין לשר האוצר: "לאור האמור עמדתי היא שאין להאריך את חוק הותמ"ל במתכונת הנוכחית...אני מבקש לקיים דיון על תיקוני חקיקה עם גורמי המקצוע של המשרד להגנת הסביבה במקום הארכת הצו עוד לפני שדנים בנושא בכנסת".