ירידה חדה במספר הנשים שמגיעות ללשכות התעסוקה

עפ"י שירות התעסוקה, נשים סובלות יותר מפיטורי קיץ, בעיקר בגלל חלקן הגדול במשרות בענף ההוראה, חינוך והדרכה ■ אחוז ההשתתפות של נשים בגילאי 25-64 בכוח העבודה בישראל עמד ב-2016 על 75.1%

ירידה של 6.6% במספר הנשים התובעות דמי אבטלה / צילום: שאטרסטוק
ירידה של 6.6% במספר הנשים התובעות דמי אבטלה / צילום: שאטרסטוק

מספרן של הנשים המתייצבות בלשכות התעסוקה עמד בחודש ינואר על 88.5 אלף, ירידה של 24% בשלוש שנים - כך עולה מנתוני שירות התעסוקה שפורסמו לרגל יום האישה הבינ"ל. מספרם של הגברים ירד גם כן, בשיעור מעט מתון יותר של 20% ועמד בינואר האחרון על 75 אלף. השיפור הוא חלק ממהלכים שביצע שירות התעסוקה בשנים האחרונות שהיטיבו גם עם אוכלוסיית הנשים וגם עם הגברים.

באותה תקופה גם נרשמה ירידה של 38% במספר הנשים התובעות הבטחת הכנסה, וירידה של 6.6% במספר הנשים התובעות דמי אבטלה. בסך הכל עמד מספר תובעות האבטלה על 45.8 אלף בינואר 2018, לעומת 49 אלף שלוש שנים קודם לכן. למרות זאת, מצבם של הגברים השתפר באופן מהותי יותר - ונרשמה ירידה של 10% במספר תובעי האבטלה הגברים ל-39.7 אלף.

לפי נתוני ה-OECD, אחוז ההשתתפות של נשים בגילאי 25-64 בכוח העבודה בישראל עמד בשנת 2016 על 75.1%, בעוד שהממוצע בקרב מדינות ה-OECD עומד על 68.1%. מנתוני הלמ"ס עולה כי בדומה לשיעור האבטלה הכללי, גם שיעור אבטלת נשים ירד בשנים האחרונות. עם זאת, בעוד ששיעור הבלתי מועסקים הכולל במשק בחודש ינואר 2018 עמד על 3.7%, שיעור הבלתי מועסקות עמד על 3.9%.

נקודה שלילית בנתוני התעסוקה נוגעת לפיטורי הקיץ - פיטורים תקופתיים וזמניים כתוצאה מאי פעילות או ירידה בפעילות של מקום העבודה, ולא מתוך כוונה להפסיק את העסקת העובד. בעוד מספרם של גברים התובעים אבטלה בחודשי הקיץ עולה קלות וגדל בשיעור של כ-3% ביחס למספרם בחודש ממוצע, בקרב נשים עולה מספרן של תובעות אבטלה בחודשים אלו בכ-24% ביחס למספרן בחודש ממוצע. הסיבה לכך היא שמפוטרי ומפוטרות הקיץ אלו עובדים בענף ההוראה, חינוך והדרכה.

לפי שירות התעסוקה, בענף זה ניתן לראות מדי שנה ובקרב כלל האוכלוסיות והמגזרים בישראל זינוק במספר תובעות האבטלה בחודשי הקיץ, כאשר בקרב הגברים לא נרשמת חריגה ומספרם נשאר יציב לאורך כל חודשי השנה.