6 קבוצות בינוי הגישו הצעות לסלילת כביש 16 המוביל לירושלים

בין הקבוצות המתמודדות גם חברות זרות, ביניהן חברות סיניות, לצד חברות ישראליות כגון אלקטרה, שפיר ושיכון ובינוי ■ המכרז הוא בשיטת PPP וכולל תכנון, מימון, בנייה ותחזוקה

עבודות סלילה/ צילום: שאטרסטוק
עבודות סלילה/ צילום: שאטרסטוק

6 קבוצות הגישו היום (ג') את הצעתן במכרז לסלילת כביש 16 - כביש כניסה חדש לירושלים, ביניהן קבוצות זרות. הקבוצות אשר הגישו הצעתן למכרז הן: קבוצת אלקטרה, קבוצת PMEC ,קבוצה משותפת למנרב ול-CCECC, קבוצה משותפת לשיכון ובינוי ואפריקה ישראל, קבוצה משותפת לשפיר ופיצרוטי (PIZZAROTI), קבוצה משותפת לאשטרום, וקבוצות אורון ואוברס (OBRAS). 

ההצעות במכרז התקבלו לאחר הליך תכנון אלטרנטיבי מוצלח, אשר אפשר למציעים לבטא את יתרונות המגזר הפרטי לחסכון בזמן, כסף ובתועלות סביבתיות. כביש הגישה החדש יחבר את כביש ארצי מספר 1 לשכונות המערביות והדרומיות של ירושלים. אורכו כחמישה קילומטרים והוא יכלול שתי מנהרות - תחת השכונות יפה נוף והר נוף, וכן, שלושה מחלפים: באזור מוצא (כביש 1), נחל רבידה (גבעת שאול) ורחוב בייט בירושלים (סמוך לביה"ח שערי צדק).

הכביש צפוי לשפר באופן משמעותי את הנגישות לירושלים ולהוות כניסה מרכזית נוספת לבירה מכיוון מערב, אשר תקל על עומסי התנועה ותצמצם את זמן נסיעת הנהגים על הכביש. הכביש יבוצע בשיטת PPP - Public Private Partnership, במסגרתה הזכיין יתכנן, יממן, יקים, יתפעל ויתחזק את הכביש למשך תקופת הזיכיון, שאורכה יהיה 25 שנה.

ועדת המכרזים הבינמשרדית לפרויקט כביש מספר 16 המשותפת למשרד האוצר, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, חברת נתיבי ישראל, עיריית ירושלים והחברה הממשלתית, ענבל, פרסמה את המכרז בחודש נובמבר 2016. בניית הכביש צפויה להתחיל בשנת 2019 ופתיחתו לתנועה בשנת 2023.

החשב הכללי, רוני חזקיהו, ברך על מספר הקבוצות שהגישו את הצעתן וציין כי "תחרות בריאה מובילה לייעול בתכנון, לצד השגת מחיר אופטימלי למשק". לדבריו "כביש 16 הצפוי להתבצע בשיטת ה-PPP, יצטרף לשיתופי-פעולה מוצלחים נוספים אותם הוביל אגף החשב הכללי, ביניהם כביש חוצה ישראל, כביש 431, הרכבת הקלה בירושלים ומנהרות הכרמל, וכן, מתקני התפלת מים ושדות סולאריים".