אפליקציה חדשה מבית יד2 תספק דוח בריאות לסמאטרפון

לוח המשומשים יד2 יציע בקרוב שירות להנפקת דוחות על מצבי הסמארטפונים המוצעים למכירה ■ האפליקציה לא תעניק את השירות לטאבלטים, מכיוון ש"זה עולם שהולך ודועך גם במכירות המשומשים"

יבין גיל מור / צילום: יוסי כהן
יבין גיל מור / צילום: יוסי כהן

אתר יד2 משיק אפליקציה חינמית לבדיקת מצב הסמארטפון. האפליקציה TestM היא פיתוח ישראלי (והיא נמצאת בהליך רישום כפטנט) והיא תאפשר לנפק דוח על מצב הסמאטרפון בדומה לדוח בדיקת רכב משומש. הדוח יאפשר לקונים לברור מבין אלפי הטלפונים המוצעים למכירה בשוק המשומשים. לפי נתוני אתר יד2 תחום הסמארטפונים באתר מגלגל יותר מ-100 מיליון שקל בשנה והשאיפה היא שהאפשרות לנפק דוח כזה תגדיל את היקף הקניות ותוריד חסם טבעי שיש בקרב הצרכנים שחוששים לקנות "חתול בשק".

כדי לנפק דוח בדיקה או דוח בריאות יש להוריד את האפליקציה הזמינה בחנויות גוגל פליי ובאפ-סטור, כשהבדיקה נעשית במשך כמה דקות ובאופן אינטראקטיבי. האפליקציה בודקת את מצב החומרה כך למשל את מסך המגע, מצלמה קדמית ואחורית, כפתורי הווליום, אזניות, שקע טעינה ועוד. הבדיקה לא מספקת ציון או דרג ביניים אלא קובעת אם הקטגוריה תקינה או לא. האפליקציה מסוגלת לבדוק 6,500 סוגי סמארטפונים. דוח הבריאות המתקבל יוכל לשמש את הקונים בשוק המשומשים, את בעלי הסמאטרפונים שמוסרים את המכשיר לתיקון ובכלל את המבקשים לעקוב אחר מצב הטלפון שלהם. בשלב זה האפליקציה לא בודקת את מצב הסוללה. יד2 חתמה על הסכם בלעדיות עם TestM בישראל, כשהחברה מתעתדת לצאת לשווקים בחו"ל.

מנכ"ל אתר יד2 יבין גיל מור מעריך כי תחום הניידים המשומשים העולמי מגלגל כבר כיום כ-17 מיליארד דולר בשנה, וביד2, לוח המשומשים הרביעי בגודלו במדינה, הוא מגלגל כאמור כ-100 מיליון שקל. "אנחנו מזהים כי קטגוריית הסלולר באתר יד2 צומחת ומהווה את אחת הקטגוריות המבוקשות ביותר במוצרי יד שנייה באתר. הפערים במחירים בין טלפון חדש ובין טלפון משומש במצב תקין לחלוטין מגיעים למאות שקלים. בינואר 2018 רשמה הקטגוריה מעל 2 מיליון חיפושים, כאשר הדגמים המבוקשים ביותר הם אייפון 7+ עם כ-118 אלף חיפושים, אחריו דגם אייפון X עם כ-110 אלף חיפושים", הוא אומר.

הדוח שמפיקה האפליקציה נשמר כתמונה כשהמוכר יכול להעלות לינק לדוח בתוך המודעה שהוא מפרסם ביד2. גם אם לא עלה לינק כזה בתוך המודעה, האפליקציה, תאפשר לרוכשי סמארטפונים יד שניה לדרוש מהמוכר לבצע את הבדיקה טרם הקניה לרבות מקח במקרה ומתבררת תקלה (שאין צורך בהכרח לעבור בלוח יד2 בדרך).

טלפונים סלולאריים הם מוצרי יד שנייה הפופולאריים אחרי פריטי ריהוט (שממוקמים אחרי מכוניות ודירות) כשאי אפשר להתעלם מהסיכון לרכוש טלפון גנוב. גיל מור מדגיש כי האתר עושה ככל שביכולתו למגר מכירת ציוד גנוב למשל במקרים בהם רואים שמדובר באותו מפרסם (באתר יש מגבלה לשלוש מודעות לכל נרשם). ויש לו המלצה חשובה לקונים - לחבר לטלפון המועמד לקנייה כרטיס סים ולבצע שיחה בכדי לראות שהמכשיר אינו חסום. הבעיה, אומר גיל מור היא שיש חברות שבהן החסימה אורכת 3 ימים והטלפונים הגנובים מוצעים למכירה קודם לכן ולכן בכל מקרה הוא ממליץ לבקש מהקונה צילום תעודת זהות ולדווח לרשויות אם הטלפון ייחסם אחרי הקנייה.

באשר למודל העסקי היות והשירות לצרכנים הוא חינמי אומר גיל מור כי בשלב הבא ישולבו פרסומים והפניות למעבדות לתיקון. עוד יצוין כי האפליקציה לא מבצעת בדיקה לטאבלטים "זה עולם שהולך ודועך גם במכירות המשומשים", מסביר גיל מור.

550 אלף גולשים ביד2 מדי יום, רובם מחפשים רכב, דירה, מוצרי יד2 ועבודה. 500 אלף מוצרים מוצעים בנקודת זמן כש-10,000 מודעות עולות מדי יום. ולא כל המודעות עולות: "80% מהמודעות אנחנו מאשרים ובכל יום גם נתקלים בתופעות כמו אישה שמציעה את בעלה למכירה כחמור או שכנים מציקנים שמנסים להטריד במסגרת מריבת שכנים". היקף המכירות באתר עומד על מיליארדי שקלים (בהתחשב בעובדה שהוא כולל דירות) כשמנעד המחירים בדרך מתחיל בשקלים בודדים לגאדג'טים ועד מיליון וחצי שקל למסוק.

אפליקציית יד2
 אפליקציית יד2