"הצבת שבה נתונה העיתונות לוחצת, וזה דורש עמוד שדרה יציב"

שלושה בכירים בעיתונות הכלכלית התייחסו השתתפו היום בפאנל בנוגע למצבה הנוכחי של התקשורת הישראלית

בפאנל שנערך היום (ג') בקריה האקדמית אונו, התייחסו שלושה עיתונאים בכירים בעיתונות הכלכלית למצבה הנוכחי של התקשורת ולסוגיות כמו תוכן שיווקי והידלדלות המשאבים של הפרינט.

את הפאנל הנחה עו"ד אלעד מן, ונטלו בו חלק נעמה סיקולר, עורכת "גלובס"; סמי פרץ, פרשן בכיר ב"דה מרקר" ולשעבר עורך העיתון; ורועי ברגמןפרשן כלכלי בכיר ב"ידיעות אחרונות".

בפתח הדברים הזכירה סיקולר דווקא את הצד החיובי יותר במצב העיתונות וציינה כי יש בתקופה האחרונה סיבה לאופטימיות, על רקע העובדה שהרבה מהפרשיות הנוכחיות הקשורות לראש הממשלה נחשפו, לפחות באופן חלקי, בכלי התקשורת השונים. לדבריה, "תמיד מדברים על נושאים כמו פרשת קצב לדוגמה, שלכאורה עיתונאים ידעו ולא התייחסו, אז אני חושבת שהיום זה קורה הרבה פחות, ומנסים הרבה יותר לבדוק, גם אם לא תמיד מצליחים".

בהמשך העלה עו"ד מן את סוגיית התוכן השיווקי, ופרץ אמר בהקשר זה: "בגלל הלחצים שהעיתונות נמצאת בהם, בגלל שתקציבי הפרסום נדדו (לדיגיטל), אז ברור שהצבת שבה נתונה העיתונות היא הרבה יותר לוחצת, וזה דורש עמוד שדרה יותר יציב. כמובן שזה גורם לעיתונות לאתר מקורות הכנסה אחרים, תוכן שיווקי, וכולם עושים את זה. אני חייב להגיד שאני שייך לגוף שעושה את זה בצורה מאוד ממוננת, אבל כולם עושים את זה. כל עוד תוכן שיווקי מוצג בצורה ברורה ומבודלת הוא לא פסול, אבל תוכן שיווקי שנחזה להיות עיתונאי זה תוכן שהוא באמת בעייתי".

סיקולר אמרה בהקשר זה: "לכאורה, כל עוד התוכן השיווקי באמת מבודל, כולנו יכולים להגיד שזה בסדר, ואנחנו מעבירים את זה, אבל האמת היא שזה יותר מורכב. למה? כי כולנו חווינו ירידה בכמות המודעות, ולכן יש גם ירידה בכמות העמודים ובכמות התוכן העיתונאי. עכשיו, אם לתוך העמודים שיש לנו צריך גם להכניס תוכן שיווקי - מבודל ומסומן ככל שיהיה - אז לקוראים נשאר פחות תוכן אמיתי. אז גם על המינונים צריך להקפיד. גם אם זה מבודל, עדיין קשה לי עם זה".

ברגמן ציין כי "פה באמת חשוב מה קורה בתוך המערכת פנימה", והזכיר בדוגמה שנתן את אחד המפרסמים הגדולים בעיתונות הכלכלית. "בנק הפועלים החליט שהוא רוצה לעשות תוכן שיווקי ולא רוצה לעשות פרסומות. אבל האם אני, בתור מי שמסקר את הבנקים, נותן את הדעת לזה שיש להם תוכן שיווקי אצלנו או אין להם תוכן שיווקי? עלה אצלנו לאחרונה פרויקט (תוכן שיווקי) של בנק הפועלים, ואני, שמסקר את הבנק, לא ידעתי בכלל שיש פרויקט כזה עד שלא פתחתי את העיתון ביום שישי בבוקר. אף אחד לא מדבר אתי על זה. אני גם חושב שכל הפרשיות, ומה שקרה למשל עם דנקנר ב'מעריב', עוזר גם בנושא הזה, כי כולם מבינים כמה שזה בעייתי ורגיש להתערב בזה".