"גם המועד החדש של כ"ץ להפעלת הקו המהיר לי-ם - לא ריאלי"

שר התחבורה ישראל כ"ץ דחה שוב את הפעלת הקו לסוף חודש ספטמבר, אולם לטענת מהנדסים שמכירים את הפרויקט, לא ניתן יהיה להפעילו לפני סוף השנה ■ לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", ברכבת ידעו אך לא התריעו בפני השר על העיכובים המשמעותיים בפרויקט

ישראל כץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ישראל כץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

גם המועד החדש והמאוחר להפעלת הקו המהיר של הרכבת מתל-אביב לירושלים, ערב חג סוכות, אינו ריאלי - כך טוענים מומחים בענף. זאת בעקבות הכרזותיו אתמול של שר התחבורה, ישראל כ"ץ, כי הקו החדש יופעל באופן חלקי החל מערב סוכות - המועד השלישי שבו נוקב השר בחודשיים האחרונים - אך לפי הערכות מהנדסים המכירים את הפרויקט, לא ניתן יהיה להפעיל את הקו לפני סוף השנה והפעלתו המלאה, עד תחנת הרצליה ובתדירות של 4 רכבות לשעה, תתאפשר רק באמצע 2019. מעבר לכך, בדיקת "גלובס" מגלה כי העבודות לחשמול ארבעה קווי רכבת נוספים, שהיו אמורות להימצא בשלבי ביצוע מתקדמים, כלל לא החלו.

הזיגזוגים של כץ
 הזיגזוגים של כץ

כ"ץ אמר בשבוע שעבר בוועדת הכספים כי הציב לרכבת יעד חדש של הפעלה מלאה של הקו עד להרצליה לא יאוחר מערב ראש השנה. אתמול הציג השר לוועדה לביקורת המדינה יעדים חדשים, ולפיהם הרכבת תופעל במתכונת חלקית עד לתחנת השלום החל מערב חג סוכות. הסיבה לשינוי הייתה ישיבה נוספת שקיים השר עם הנהלת הרכבת. "האמירה הקודמת של כ"ץ על הפעלת הקו להרצליה מעידה על נתק מוחלט", אמרו ל"גלובס" מומחי תחבורה. "בנתיבי איילון יש יכולת לעבוד לא יותר מארבע שעות ביממה, כשהרכבות האחרות משובתות. חשמול המסילה מתחנת ההגנה להרצליה הוא פרויקט שלוקח חצי שנה לחברה מאוד מקצועית ויעילה, או שנה במקרה של החברה שעובדת בשביל הרכבת".

בהודעת הרכבת לפני שבוע על הדחייה בהפעלת הפרויקט בחצי שנה נכתב באופן לקוני כי הסיבה לעיכובים היא הצורך לעמוד בדרישות הבטיחות של המשטרה וגורמי ההצלה. בשתי הופעותיו בכנסת בימים האחרונים, חזר כ"ץ על הטיעון כי השיקול היחיד שהביא לדחיית מועד ההפעלה היה דרישות הבטיחות של המשטרה וגופי הצלה אחרים. ואולם, המידע שהגיע לידי "גלובס" מצביע על-כך שהסיבה העיקרית לדחייה היא שהפרויקט רחוק מאוד מסיומו ההנדסי, ללא קשר למילוי דרישות המשטרה, מכבי האש ומד"א. כך, התקנת עמודי החשמול טרם הושלמה, לא הותקנו מערכות תקשורת ואיתות במנהרות העיקריות, ונסיעות הטסטים של הרכבת יושלמו רק באמצע ספטמבר. מעבר לכך, הפעלת פרויקט החשמול, במיוחד בשל היותו ראשון מסוגו בישראל, דורשת קבלת אישור ISA - Independent safety assessor. מדובר בהליך, שלדברי הגורמים המעורים בפרויקט, עשוי לקחת בין חצי שנה לשנה, כשהחלק העיקרי של הבדיקות מתחיל לאחר השלמת כל עבודות ההקמה.

להערכת הגורמים המקצועיים שמלווים את הפרויקט, העבודות יסתיימו בסמוך להפעלתו - ספטמבר השנה. כלומר, ניתן לצפות כי הפעלת הקו המהיר תדחה בפעם נוספת - הפעם לסוף 2018 או לתחילת 2019. 

עבודות בקו המהיר לירושלים / צילום: עמירם ברקת
 עבודות בקו המהיר לירושלים / צילום: עמירם ברקת

אישור ISA נדרש על-מנת לאפשר הפעלה מסחרית עם נוסעים לאחר שכל המערכת הוקמה ונבדקה, על-פי סטנדרט אירופי ובינלאומי, זאת לכלל המערכות בקו המהיר כולל מנהור, כיבוי וגילוי אש, חשמול ותקשורת. בדרך-כלל נהוג להתחיל את התהליך כמה חודשים לפני סיום הפרויקט.

מה שמעיב עוד יותר על התחזית היא העובדה שקבלן הביצוע העיקרי - חברת Semi הספרדית - גילה עד היום יכולת ביצוע נמוכה מאוד. החשש הזה מודגש לאור דוח הביקורת האחרון של מבקר המדינה שהזהיר כי החיפזון לסיים את העבודות בזמן עלול להוביל ליצירת סיכונים בטיחותיים.

ל"גלובס" הגיע מידע על תקלה שאירעה לאחרונה במהלך עבודות להקמת עמודי חשמול לאורך גשר הרכבת בכניסה לירושלים - שהביאה להשבתת המסילה. בנוסף, לדברי מהנדס בכיר המעורב בהתנהלות הפרויקט, קצב הביצוע של semi לא תאם את הלו"ז שנקבע. לטענתו, לקח שנה עד שהקבלן התחיל את השלב התכנוני, והסיבה לכך נעוצה בקשיי התמודדות הקבלן הספרדי עם הממשקים הרגולטוריים בישראל. לדבריו, "מלכתחילה לא היה ברור מדוע האחריות על השגת היתרים ותיאומים הוטלה על קבלן ספרדי שאין לו שום מושג ויכולת להשיג אישורים כאלה".

בעיה נוספת שתיאר לנו המהנדס היא קצב הקמת תחנות ההשנאה - כדי לעמוד בלו"ז על הקבלן היה להקים 4 תחנות עד יולי 2017 (בהראל, בשפלה, בהולץ וברשפון), אלא שבפועל הושלמה רק הקמת תחנה אחת, באופן חלקי ביותר. כדי לענות על הצורך בשנאים, הזמינה הרכבת שני שנאים ניידים בעלות של עשרות מיליונים - אך הם אינם יכולים לספק מתח באמינות דומה לזו של תחנות השנאה קבועות, מה שמעלה את הסכנה להפסקות חשמל.

על-פי המידע שהגיע לידי "גלובס", הרכבת לא פנתה לקבלן החשמול ולא התריעה בפניו על העיכובים. השאלה היא מה היא תוכל לעשות במידה והקבלן ימשיך להפר את מחוייבויותיו החוזיות. הגוף האחראי לפרויקט החשמול ברכבת היא מנהלת חשמול - שם, על-פי הגורמים בענף, ידעו על העיכובים המשמעותיים, ואולם, ככל הנראה, המידע לא הועבר לדרגים הגבוהים ברכבת.

מה יעלה בגורל הקווים העתידיים?

פרויקט החשמול נאמד בלמעלה מ-2 מיליארד שקל, כולל חשמול של 13 קווים, ביניהם גם הקו המהיר לי-ם. על-פי המידע שהגיע לידי "גלובס", גם הפעלת הקווים הבאים צפויה להידחות, זאת משום שעל-מנת לעמוד בלו"ז, כבר בשלב זה היו אמורות להתחיל עבודות החשמול של לפחות 4 קווים נוספים.

מהרכבת נמסר כי "פרויקט החשמול עתיד להיות מושלם בין ירושלים לתחנת תל-אביב ההגנה, בקו אחד, בשבועות הקרובים. כמה שבועות קדימה יושלם גם הקו השני עד ההגנה. במקביל, יושלמו גם האישורים הבטיחותיים הנדרשים, בכלל זה isa. קיים דיאלוג שוטף ומלא עם גופי התכנון והקבלן המבצע. שאר הקווים להנעה חשמלית מיועדים להיבנות בשנים הקרובות".

מה נדרש להפעלת הקו המהיר
 מה נדרש להפעלת הקו המהיר