לבנקים שהלוו לטבע יש אינטרס מובהק בהצלחת הנפקת האג"ח

כך סבור לירון זיידין, מנהל תחום החוב באוסקר גרוס ■ לדבריו, "טבע במצוקה, וזה לא סוד; ההנפקה תגדיל את הוצאות המימון ב-170 מיליון דולר בשנה"

טבע / צילום: רויטרס - Ammar Awad
טבע / צילום: רויטרס - Ammar Awad

בשבוע שעבר הודיעה חברת התרופות טבע על כוונתה לגייס כ-3.5 מיליארד דולר בהנפקת אג"ח, במטרה לפרוע חוב קיים. היום פורסם כי היקף ההנפקה יגדל לכ-4.5 מיליארד דולר.

לדברי לירון זיידין, מנהל תחום החוב בחברת Oscar Gruss & Sons, בעקבות ההנפקה יתייקרו הוצאות המימון של טבע בכ-5% על סכום של 3.5 מיליארד דולר, כלומר עלייה של כ-170 מיליון דולר בהוצאות המימון השנתיות (על סכום של 3.5 מיליארד דולר).

בניתוח שביצע לקראת הנפקת האג"ח, מזכיר זיידין כי טבע תשתמש בכספי ההנפקה בין היתר לפירעון ההלוואות הבנקאיות: הלוואה נקובה ב-ין בסך 630 מיליון דולר מהבנקים Mizuho ו-Sumitomo, והלוואה בסך 2.5 מיליארד דולר מסיטיגרופ. "מכיוון שהבנקים שהעניקו הלוואות לטבע גם שותפים להנפקה, יש להם אינטרס מובהק שההנפקה תצליח - משמע, הם יעניקו התחייבות חתם לרכישה של אג"ח בהיקף עד שליש מיתרת ההלוואה של טבע כלפיהם", כותב זיידין. "באופן זה, הבנקים יחליפו למעשה 100% הלוואה לא סחירה ב-65% פירעון ו-35% אג"ח סחירות במקרה שבו יש ביקוש נמוך מצד גופים בשוק ההון".

לשאלה האם כדאי להחזיק באג"ח או לבצע "סיבוב מהיר", זיידין משיב כי לעניין החזקה, "טבע במצוקה, וזה לא סוד. החזקה רלוונטית למי שיודע לנתח את השוק ואת יכולתה של טבע לשווק תרופת בלוקבאסטר חדשה".

לעניין של רווח מהיר, הוא כותב, "יש צורך להציג ריבית גבוהה למי שישתתף בהנפקה משום שלקוחות שכבר מחזיקים אג"ח של טבע, לא יוכלו או בהכרח מעוניינים לספוג עוד 3.5 מיליארדי דולר, ויש צורך למשוך משקיעים נוספים, באמצעות הנפקה בריבית גבוהה. בשלב זה מדברים לדוגמה על כך שהאיגרת הדולרית לעשר שנים תונפק ב-7%, כשההנפקה עצמה בסבירות גבוהה תיסגר בשיעור ריבית נמוך יותר, כשהמטרה היא בעיקר לשווק ריבית אטרקטיבית שתמשוך משקיעים להשתתף בהנפקה". הוא מזכיר שתעודות של אג"ח בדירוג השקעה לא ישתתפו בהנפקה, וצריך למשוך משקיעים מוסדיים עם ביקושים (דוגמת קרנות פימקו).

לבסוף מציין זיידין כי אם ההנפקה לא הייתה של "טבע שלנו", "אף אחד לא היה נוגע בזה עם מקל", כהגדרתו. "אבל מכיוון שטבע מוחזקת על-ידי רובם המכריע של המשקיעים הישראלים, ההשתתפות בהנפקה הופכת משיקול מקצועי גרידא לשאלה של 'איפה אני נמצא בהחזקה של טבע ביחס למתחרים' - וזה כבר שיקול לא פשוט בכלל".