תושבים בפ"ת: נתיב נחיתת המסוקים בבילינסון מונע פינוי-בינוי

קיומו של המנחת מטיל מגבלת גובה על מתחם סמוך שבו מתוכננות 950 דירות במקום 256 דירות ישנות ■ לטענת הדיירים, העירייה מסרבת לפעול להסטת נתיב הטיסה ודורשת הקצאה נרחבת של שטחי ציבור על חשבון המתחם ■ העירייה: הנושא באחריות רשות התעופה האזרחית

רחוב אנסקי בפתח תקוה  / צילום: איל יצהר
רחוב אנסקי בפתח תקוה / צילום: איל יצהר

למעלה מ-250 בעלי דירות ישנות, הסמוכות לבית החולים בילינסון, טוענים כי מנחת המסוקים בתחום בית החולים מטיל מגבלת גובה שמונעת מהם לקדם פרויקט פינוי-בינוי. לטענת בעלי הדירות, באגף ההנדסה בעיריית פתח-תקווה מסרבים לקדם תוכנית שיזמה חברת תדהר, ולא פועלים מול בית החולים בדרישה להסטת נתיב הטיסה, או להעתקת המנחת לנקודה אחרת שתאפשר בנייה לגובה במתחם הסמוך.

המתחם שבו מדובר כולל 12 בנייני רכבת ישנים על שטח של כ-20 דונם, בין הרחובות אנסקי, קפלן, חרמון ועצמון, הכולל 256 דירות במצב רעוע. לשניים מהבניינים ברחובות אנסקי 11 ועצמון 6, אף הוצא על ידי העירייה צו מבנה מסוכן, שאילץ את בעלי הדירות להשקיע סכומי כסף ניכרים בתיקון הסדקים והעמודים בבניין, במטרה לבטל את הצו.

לטענת בעלי הדירות, שבחרו בחברת היזמית תדהר לקדם תוכנית לפינוי-בינוי במתחם, החברה יזמה באמצעות משרד האדריכלים יסקי מור סיון תוכנית להקמת כ-950 דירות חדשות. אלא שלטענתם, באגף ההנדסה דורשים הקצאה של שטחי ציבור נרחבים לרבות שטח בן 5.5 דונם להקמת בית ספר חדש, כאשר הקצאת השטח אפשרית, רק במקרה שניתן להקים את הדירות החדשות במגדלים גבוהים, שמפנים שטח ציבורי פתוח נרחב למבני ציבור. בפועל, מנחת המטוסים מטיל מגבלת גובה על שליש מהמתחם, שלא מאפשרת בנייה לגובה, ובניכוי 5.5 דונם לשם הקמת בית הספר, לא נותר די שטח לכלול בו את כמות הדירות הנדרשת לצורך פרויקט בעל היתכנות כלכלית (לפי מקדם של 3.5-4 דירות חדשות במקום כל דירה ישנה).

לטענת התושבים, כבר לפני עשור החלו בקידום תוכנית פינוי-בינוי עם החברה להתחדשות עירונית, שאחרי שנים בהן לא הצליחה לקדם תוכנית מול העירייה, החליטה שלא לקדם עוד פרויקט במתחם. לפני שנה, התקשרו הדיירים בהסכם עם חברת תדהר, ו-80% מהם חתמו על הסכמות עמה.

לטענתם, אגף ההנדסה מתעלם מהמגבלה, שלא מאפשרת הקצאת מבני הציבור ההכרחית לשם העברת התוכנית לוועדה המקומית. זאת בזמן שהבניינים הישנים הופכים רעועים יותר, ואינם עמידים בפני רעידות אדמה.

לדברי עו"ד יוסי קליין ממשרד עו"ד הרטבי, בורנשטיין, המייצג את הדיירים, "יש מכשול תכנוני, ולא סביר שהעירייה זורקת על הדיירים את הבעיה, שיתמודדו בעצמם מול רשות התעופה האזרחית ומול בית החולים. מי שאחראי לשלומם של הדיירים זאת העירייה, והתפקיד שלה הוא לפעול עבורם. ראשי הערים לא מעוניינים להוסיף דירות בערים שלהם, ומעדיפים תוספת של משרדים ועסקים, בניגוד לאינטרס הלאומי והחלטות הממשלה השונות, ובניגוד לטובת הציבור ובעלי הדירות המתגוררים במתחם, כאשר יש בכך כדי לחשוף את הדיירים לסכנות ממשיות.

מעיריית פתח-תקווה נמסר בתגובה: "היזמים פנו לעירייה לפני מספר חודשים והציגו למהנדסת העיר הצעה רעיונית בלבד. המתחם אכן מתאים להתחדשות ואדריכלי התוכנית התבקשו להשלים פתרונות לתשתיות תחבורה ושטחים לצורכי הציבור בשל היקף הפרויקט, ולהקצות שטח מינימלי של 5.5 דונם להקמת בית ספר יסודי. במקרה שיציגו תוכנית ראויה, ניתן יהיה לקדם את ההצעה לעומק. לגבי נתיבי מגבלות טיסה, הנושא באחריות רשות התעופה האזרחית".

מרשות התעופה האזרחית לא התקבלה תגובה.