כחלון הכריע: ערן יעקב ימונה למנהל רשות המסים הבא

יעקב, המשמש כיום כממונה על השכר באוצר, גבר במירוץ לתפקיד על מירי סביון ■ מי יחליף את ערן יעקב כממונה על השכר? ■ היום שאחרי משה אשר: אילו אתגרים יעמדו בפני מנהל רשות המסים הבא?

ערן יעקב / צילום: תמר מצפי
ערן יעקב / צילום: תמר מצפי

כצפוי: שר האוצר, משה כחלון, הודיע היום (ה') על מינויו של ערן יעקב, הממונה על השכר באוצר, לתפקיד מנהל רשות המסים, במקום משה אשר הפורש מתפקידו בשבוע הבא.

אתמול (ד') פרסם "גלובס" כי הגם שהתמודדות על תפקיד הממונה על השכר באוצר לא נפתחה, באופן לא רשמי עסקו בימים האחרונים באוצר במה שמכונה "בורסת השמות" של מועמדים אפשריים לתפקיד מתוך אגף השכר ומחוצה לו. הידיעה ב"גלובס" פורסמה על רקע המינוי הצפוי של יעקב, שפורסם באופן רשמי הבוקר. 

מי יחליף את ערן יעקב כממונה על השכר במשרד האוצר?

יעקב (50) שימש בתפקידו הקודם כמשנה למנהל רשות המסים והיה אמון, בין היתר, על קידום תהליכים אסטרטגיים ופרויקטים מרכזיים ברשות, ניהול ועדות וקידום רפורמות. בנוסף, הוא המשיך לעמוד בראש החטיבה לתכנון וכלכלה ברשות, שאותה ניהל במשך כ-6 שנים. 

גורמים ברשות המסים אמרו ל"גלובס" כי מדובר באדם הנכון בזמן הנכון, וכי הניסיון המקצועי של יעקב וכישוריו מספקים לו את הכלים הנדרשים למלא את התפקיד.

יעקב נבחר על-ידי כחלון לאחר שוועדת האיתור בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, המליצה בפניו על שני מועמדים שלדעתה נמצאו כמתאימים וראויים ביותר לכהן בתפקיד: מירי סביון, המכהנת כמשנה למנהל רשות המסים; ויעקב.

סביון, שלה ניסיון רב ברשות המסים, הן בהיבט הניהולי והן בהיבט המקצועי, הפגינה ידע ובקיאות מקצועית והרשימה את חברי הוועדה, ובהם המשנה לנגידת בנק ישראל, ד"ר נדין טרכטנברג; המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מאיר לוין; מנהל מינהל הסגל הבכיר בנציבות שירות המדינה, אילן רם; ונציגת הציבור, פרופ' צילי דגן. באשר ליעקב, הוועדה התרשמה מכישוריו בהובלת תהליכים ומהיכולת יוצאת הדופן שלו בניהול עובדים.

בהודעת משרד האוצר על הבחירה ביעקב צוין כי "שר האוצר נתן משקל רב ליכולותיו וניסיונו הרב של יעקב בתחום המסים על כלל היבטיו. זאת, לצד יתרונו המובהק ביכולת להוביל תהליכים ובניהול עובדים והנעתם. במסגרת זו נתן שר האוצר גם משקל לאופן שבו מילא יעקב את תפקידיו האחרונים כמשנה למנהל רשות המסים וכממונה על השכר והסכמי עבודה".

עוד צוין בהודעה כי "השר נתן משקל לניסיון שצבר יעקב בעבודת מאקרו בניהול, בהובלת תהליכים אסטרטגיים ובראייה כלכלית רוחבית. שר האוצר התרשם כי יכולות אלה של יעקב יאפשרו לו למלא את תפקיד מנהל רשות המסים בצורה המיטיבה ביותר ולעמוד בפני האתגרים שרשות המסים צפויה לעמוד בהם בשנים הקרובות".

בנעליו הגדולות של אשר

בין האתגרים הללו צפוי יעקב להתמודד עם שטף המידע שמציף ועוד עתיד להציף את הרשות בשנים הקרובות בעקבות מהלכים שקידם משה אשר במסגרת המאבק בהון השחור, ובהם חילופי המידע ארצות-הברית במסגרת הסכם ה-FATKA; מידע על כספים של ישראלים בחו"ל המפורט ברשימות "לא רשמיות" של בנקים ומאגרים כלכליים נוספים שהגיעו לידי הרשות; בקשות גילוי מרצון ועוד.

כן יידרש יעקב להשלים מהלכי חקיקה שטרם הושלמו, ובהם החקיקה שתאפשר חילופי מידע עם מדינות אירופה, במסגרת הסכם ה-CRS. אתגרים נוספים שיעמדו בפני יעקב הם, בין היתר, "לשבור" את שיאי הגבייה שרשמה רשות המסים כל שנה במהלך חמש השנים שבהן כיהן משה בתפקיד. 

היום שאחרי משה אשר: מי יהיה "שר המסים" הבא - ואילו אתגרים יעמדו בפניו?

במידה רבה נחשב יעקב לממשיך דרכו של אשר, לאחר ששימש כמשנה שלו, וליווה אותו במהלכים אותם קידם ברשות. יעקב מכיר והיה שותף בגיבוש, התווית ויישום "תוכנית 2020" של אשר (כל הפרויקטים שמקדמים ברשות המסים בחקיקה, בשיפור השירות בטכנולוגיה ועוד, שאמורים להסתיים עד 2020).

בין היתר הוביל יעקב בשנים האחרונות את יישום מהפכת המיסוי הירוק ועמד בראש הוועדה הבין-משרדית למיסוי תחליפי דלק. בנוסף, הוא עמד בראש הוועדה לבחינת דרכי הטיפול ביהלומנים, שהמלצותיה סללו את הדרך להסדרת מיסוי הענף והיה פעיל בוועדות שגיבשו המלצות בנוגע ליוקר המחיה בישראל, ובהן ועדת טרכטנברג, ועדת קדמי ו-ועדת לנג. עוד היה יעקב שותף לעבודת שתי הוועדות בראשות פרופ' ששינסקי שבחנו את מיסוי משאבי טבע בישראל.

בתפקידו כממונה על השכר קידם יעקב הטמעת טכנולוגיות במגזר הציבורי באמצעות הסכם קיבוצי מיוחד שנחתם עם ההסתדרות בינואר השנה. יעקב, שרואה בהכנסת טכנולוגיות את הדרך העיקרית להעלאת הפריון במגזר הציבורי, סיכם כי ההסתדרות לא תנקוט בצעדים ארגוניים המעכבים הכנסת שינויים טכנולוגיים, כל עוד שהשינויים האלה אינם מביאים לצמצום במספר העובדים או להגדלת שעות העבודה של העובדים.

בנוסף, נחתם במהלך כהונתו של יעקב הסכם שכר חדש עם הסתדרות המורים, שההישג העיקרי בו, לדעת יעקב, הוא העלאת שכר הבסיס של מורים מתחילים ותשלום תוספת שכר אחידה שקלית - במקום תוספת אחידה באחוזים כפי שהיה נהוג עד כה.

ערן יעקב

גיל: 50

השכלה: תואר ראשון בניהול וכלכלה, תואר ראשון במשפטים ותואר שני במשפטים לכלכלנים ורואי חשבון

תפקיד: הממונה על השכר ויחסי העבודה באוצר

תפקיד קודם: המשנה למנהל רשות המסים