לבקשת המדינה: נדחה הדיון בבג"ץ בזכות השביתה לעובדי חח"י

(עדכון) - לשכת רה"מ לבג"ץ: "בשל עניינים מדיניים דחופים ונוכח יציאתו לארה"ב, לא עלה בידו של רה"מ להשלים את הבחינה הדרושה לשם השלמת גיבוש עמדתנו" ■ במסמך שהוגש לבג"ץ לא פורט אילו עניינים דחופים יש על סדר היום של נתניהו, אך ניתן לשער כי מדובר בין היתר בחקירותיו

בנימין נתניהו  / צילום: איל יצהר
בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר

המדינה הגישה היום (ה') בקשה דחופה לבג"ץ לדחיית דיון שנקבע ליום שני הקרוב בנושא זכות השביתה של עובדי חברת החשמל, בעתירה שהוגשה בקיץ האחרון על-ידי המדינה. בעקבות בקשת לשכת ראש הממשלה, בוטל הדיון בבג"ץ ביום שני. 

"נוכח הסוגיות כבדות-המשקל סביבם סב תיק זה, אשר עניינן בנושאים עקרוניים ומשמעותיים למשק הישראלי, נדרש ראש הממשלה לנושא וקיים כבר מספר דיונים בראשותו", נכתב בבקשה שהוגשה לפני שעה קלה. על המסמך שהגיע לידי "גלובס" חתומים פרקליטות המדינה ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר.

"בשל עניינים מדיניים דחופים ונוכח יציאתו לארה"ב, לא עלה בידו של ראש הממשלה להשלים את הבחינה הדרושה לשם השלמת גיבוש עמדתנו", נכתב.

"בנסיבות אלה, ומבלי להקל ראש בכך מדובר בבקשה חריגה לדחיית מועד דיון שנקבע זה מכבר, מתבקש בית המשפט הנכבד לדחות את הדיון הקבוע ל-12.03.18 ולקבוע החל מעוד שבועיים במועד מוקדם בהתאם ליומן בית המשפט".

במסמך לא פורט אילו עניינים דחופים יש על סדר היום של ראש הממשלה נתניהו, אך ניתן לשער כי מדובר בין היתר בחקירות המתנהלות בימים אלה.

הסיבה הנוספת והלא רשמית לדחייה היא חוסר הסכמה מוחלט בין נתניהו ושר האוצר משה כחלון בנוגע להמשך העתירה: הפגישה שנערכה בין השניים לפני שבוע הסתיימה ללא תוצאות, כאשר ראש הממשלה מעוניין להמשיך בדיונים בבג"ץ כדי להשיג פסק דין תקדימי שיגביל את זכות השביתה של ארגוני עובדים. לעומת זאת, עמדת כחלון היא כי לראש הממשלה אין סמכות להתערב בנושא, מכיון שמדובר בנושא כלכלי שבסמכות שר האוצר. כחלון מזהיר כי המשך הדיון בעתירה עלול להוביל לפיצוץ מול ההסתדרות, שיביא לא רק לטרפוד הסכם הרפורמה אלא גם ייצור בור של 2 מיליארד שקל בתקציב המדינה 2019.

לקראת הדיון המכריע שהיה אמור להתקיים בשבוע הבא, המדינה אמורה להודיע לבית המשפט האם הגיעה להסכם עם חברת החשמל - או שבכוונתה להמשיך בעתירה. נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, כבר הבהירה כי לא תיתן למדינה ארכה נוספת בעתירה, אך לדעת גורמים במשק החשמל, לא יהיה מנוס מלבקש ארכה נוספת, לאור המחלוקות שנותרו בין הצדדים.