הרשות השנייה ביקשה סמכות להשיב לקשת ולרשת ערבויות

לאחר שוועדת הכלכלה כבר סיימה את דיוניה בחוק ההסדרים, היא כונסה היום בדחיפות בבקשה להעביר לרשות השנייה את הסמכות לגבי ערבויות שהפקידו קשת ורשת שניתנו כנגד מחויבות תוכן שנפרסו להן ■ נציגת רשת חשפה: "לאחרונה נפגשו בכירי הערוץ עם שר האוצר"

לאחר שנדמה היה שוועדת הכלכלה של הכנסת סיימה את דיוניה בפרק התקשורת של חוק ההסדרים, היום (ה') היא כונסה בבהילות כדי לדון בבקשת הרשות השנייה להעביר לידיה את הסמכויות הנוגעות לערבויות שהפקידו קשת ורשת כערבון לקיום מחויבויות התוכן שנפרסו להן, עם המעבר לרישיון.

מדובר בערבויות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, שכיום למועצת הרשות השנייה אין סמכות לגביהן, ועל-פי הערכות, אם הכנסת תעביר את הסמכות לידיה, היא צפויה לבטל אותן ולהשיב את הכסף לידי שני הערוצים.

יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', שהדיון שלא היה בלו"ז נערך כאמור לבקשתה, לחמה בצורה עיקשת על העברת הנושא לסמכויותיה. "אנחנו לא מתכוונים להקטין או לפגוע במחויבויות של הערוצים התוכן והיצירה שלך הערוצים, אבל כשאני יודעת שיש עשרות מיליוני שקלים 'סגורים' (שמופקדים כערבות), שעליהם הם משלמים ריביות מטורפות, והכסף של הריביות הללו היה יכול לחזור לטובתם של היוצרים, אז אני לא מבינה איפה אנחנו נמצאים", אמרה שמאלוב-ברקוביץ', שביקשה מיו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, לאשר את בקשתה. "אני מאוד מבקשת ממך להצביע לטובת הסעיף הזה ולתת לנו את הסמכות. היוצרים יודעים שאנחנו מאוד דואגים להם".

גם עו"ד אילאיל לבנת, היועצת המשפטית של רשת, שנכחה בדיון, ביקשה שהסמכות לגבי הערבויות תועבר לרשות השנייה, שצפויה כאמור לבטלן, והזכירה את מצבם הקשה של הערוצים לאחר הפיצול: "לצערי, נטל הערבויות שרובץ היום על הכתפיים שלנו מפריע לנו בעבודה היומיומית. העבודה היומיומית שלנו היא לשלם יותר מהר לעובדים. כרגע, כשאנחנו לא רואים את האופק בגלל המצב הכלכלי שאליו אנחנו נקלעים, לא יכול להיות שעשרות מיליונים יהיו משותקים. אם אנחנו נקרוס, היוצרים הם הראשונים שייפגעו מכך".

בהמשך, לאחר שנציגת משרד האוצר בדיון הסבירה כי המשרד אינו יכול להביע את דעתו לגבי התיקון המוצע, מכיוון שלא הועברו לו הנתונים שביקש, חשפה עו"ד לבנת כי "לפני שבועיים בכירי רשת, כולל יו"ר רשת (יוסי רוזן), נפגשו עם שר האוצר ואנשי משרדו כדי לדון בשורה של נושאים"; וכי למרות "התגובה המגומגמת" בוועדה של אנשי המשרד, בפגישה עמם הביע השר משה כחלון פליאה על כך ששני הערוצים שעבדו לטובת המדינה עשרות מיליוני שקלים בסוגיה כזאת, וטען FH לא לשם כך נועד נושא הערבויות. עו"ד לבנת אף טענה כי בידי רשת יש חוות-דעת שגורסת כי גם כעת, ללא שינוי חקיקה, הרשות מוסמכת לפסוק בעניין.

בהמשך הצטרף לדיון גם מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, והביע תמיכה בהעברת הסמכות בנושא לרשות השנייה.

מנגד, נציג היוצרים בדיון, איתמר אביטן, התנגד לשינוי ואמר: "אנחנו רואים שמשרד האוצר לא יודע לתת תשובות, אז אני יכול להגיד אם זה מסכן אותי או לא? יש להם חובות עבר בעשרות מיליונים, זה לא משהו חדש, הם מכירים את זה שנים".

יו"ר הוועדה כבל היה חבר הכנסת היחיד שנכח בדיון, ולמרות שאישר את קיום הדיון המיוחד, הוא נטה שלא לאשר את התיקון, על רקע העובדה שלא קיבל נייר עמדה מסודר בעניין, ולאור העובדה שגם משרד התקשורת לא תמך בצורה ברורה בתיקון. "אם הגורמים המוסמכים לא ידעו לומר לי שזה עומד על אדני ברזל שלא תהיה פגיעה ביצירה הישראלית, אני לא אאפשר את זה", הוא אמר כבר בפתח הישיבה.

לבסוף סוכם כי בהמשך היום תעביר הרשות השנייה נוסח שאותו היא מציעה להעמיד להצבעה, ויופק גם מסמך מפורט יותר של משרד האוצר, והוועדה תכריע בסוגיה ביום ראשון.