ועדת הפנים אישרה את הארכת תוקף הותמ"ל

אישור הארכת תוקף הוועדה המיוחדת כפוף להתחייבות ממשלתית לשינוי נוהל העבודה מול הרשויות המקומיות והקפדת יתר על חריגה מתוכניות קיימות ■ במקביל, תוכנית סירקין דרום ככל הנראה תחזור לוועדה המחוזית

אביגדור יצחקי / צילום: תמר מצפי
אביגדור יצחקי / צילום: תמר מצפי

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אישרה את הארכת תוקף פעולת הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל). הארכת הוראת השעה של הותמ"ל כפופה להסכמה חלקית אליה הגיעו המדינה והמתנגדים. על פי הסכמות אליהם הגיעו נציגי המדינה וחלק מהמתנגדים טרם הדיון, הקריא יו"ר מטה הדיור, אביגדור יצחקי, התחייבות שנרשמה בפרוטוקול בנוגעת לפעילות הוועדה המיוחדת. התחייבות זו מתייחסת לשני נושאים.

נושא ראשון הוא שראשי הרשויות השונות יקבלו הודעה מוקדמת של שבועיים טרם הכרזה על מתחם ויגובש נוהל עבודה מוסדר בפעילות מול הרשויות המקומיות. במקביל, נושא נוסף עליו מוכנה המדינה להתחייב הוא שחריגה מתוכניות מתאר ארציות או מחוזיות, אם תיעשה, תיעשה בזהירות הראויה. נציין כי המתנגדים ביקשו גם לקבוע כי במקרה והותמ"ל תבקש לחרוג מתוכנית מתאר מחוזית, בקשה זו תצטרך לעבור להתייעצות במועצה הארצית לתכנון ובנייה. דרישה זו לא הייתה מקובל על המדינה.

אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור באוצר, אמר בהקשר זה כי "לא יכולנו לקבל את זה, כי אז יתחיל מחול שדים. אני לא רואה צורך בהיוועצות במועצה הארצית. יש גישה לשוחח עם חברי קבינט הדיור וגם עם יו"ר קבינט הדיור בהקשר הזה, ותהליך של התייעצות רק יעכב. רוב תוכניות המתאר המחוזיות חדשות למעט במחוז המרכז שיש תוכנית ישנה, ושם צריך לחדש אותה ונפעל גם בעניין הזה".

עוד נציין כי במהלך הדיון עלתה התייחסות ספציפית לתוכנית סירקין דרום, חלק מהתוכנית המקודמת בותמ"ל המתייחסת בין היתר לשטחי המושב. בעקבות התנגדויות רבות לתכנון מתחם זה אמר יצחקי בדיון כי התוכנית תעבור ככל הנראה חזרה לטיפול הוועדה המחוזית ותצא מידי הוועדה המיוחדת. עוד אמר יצחקי, כי במקביל, תוכניות התחדשות עירונית בתחומי העיר פתח-תקווה ייכנסו לטיפול הותמ"ל. נושא זה שהעלה יצחקי עלה עוד בדיון שהתקיים בשבוע שעבר כאשר ראש עיריית פתח-תקווה העלה את השאה מדוע הותמ"ל מטפלת בתוכניות המתייחסות לשטחים פתוחים עם הרבה התנגדויות ולא משקיעה בתוכניות התחדשות עירונית בתוך העיר פתח-תקווה.

נציין כי ההסכמות אותן הקריא יצחקי בדיון יכולות גם לקבל תוקף משפטי ברגע שהן מופיעות בפרוטוקול הדיון של וועדת הפנים, וחיזוק לכך התקבל הן מהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי) עו"ד ארז קמיניץ והן מהיועץ המשפטי לוועדת הפנים תומר רוזנר. "עצם העובדה שהממשלה הגיעה למצב שהיא מתחייבת למה שהתחייבה זה הישג משמעותי", כך עו"ד קמיניץ בדיון, "החוק קובע שהותמ"ל יכול להתגבר על תמ"מ (תוכנית מתאר מחוזית) או תמ"א (תוכנית מתאר ארצית) למעט תמ"א 35. אפשרות הפעלתו של החוק נתונה לשיקול קבינט הדיור או הוועדה עצמה.

ככל שהממשלה אומרת שיוגבל שיקול הדעת, ויש התחייבות ממשלתית לאופן שיקול הדעת, הממשלה בדבריה מתחייבת בפני הכנסת להפעלת שיקול הדעת. זו התחייבות ממשלתית. אם לא יתקיים, תהיה עילה משפטית כזו או אחרת לפעול נגד זה. אבל צריך לשים לב מה נאמר וכדי לתקוף את הדברים יצטרכו לבדוק עד כמה החריגה משמעותית מהתמ"א או התמ"מ ואותו הדבר לגבי ההתייעצות עם הרשויות המקומיות והעברת החומרים לפני לעיון" .

עוד אמר עו"ד קמיניץ בדיון כי "גם שהגענו לדיון על חוק הותמ"ל לפני 4 שנים ,אנחנו במשרד המשפטים אמרנו שאנחנו לא אוהבים מנגנונים שעוקפים את המנגנונים הרגילים. ובותמ"ל יש את זה בהיבט המוסדי בעובדה שיש וועדה אחת וגם בהיבט התכנון כי זה מדלג על תכנון מתארי מקומי ומחוזי. אבל הבנו את גודל הצורך וגודל השעה בגלל משבר הדיור, והיעדר תכנון מספק של יחידות דיור. גם היום אנחנו עדיין נמצאים בסיטואציה משברית. המספרים טובים יותר, אבל עדיין במשבר. הצלחנו להגדיל באמצעות הותמ"ל את ההיצע התכנוני, אבל עדיין השתכנענו בישיבות רבות בנושא שעדיין יש צורך במחוזות מסוימים במאמץ מוגבר של הותמ"ל. לכן יש צורך בהארכת הותמ"ל. נכון, צריך להכהות השיניים של הותמ"ל, וזה נעשה בהצהרה הזו של הממשלה".

"חשוב שנקבל החלטה כבר היום"

"חשוב שנקבל ההחלטה כבר היום", כך אמר יו"ר וועדת פנים והגנת הסביבה של הכנסת, ח"כ יואב קיש בפתח הדיון השני שמתקיים היום (א') בשאלה האם להאריך את פעילות הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) בשנה נוספת. "שום דבר לא מושלם, השאלה היא האלטרנטיבה", המשיך ח"כ קיש, "את חוק הותמ"ל אי אפשר לשנות, והשאלה האם להאריך אותו או לא. ניסינו להגיע להצהרה שתכניס שקט למערכת והגענו ל-90% הסכמות, אבל בסופו של דבר צריך לקחת את מה שנכון. אני נשאלתי, האם נכון באי וודאות של היום ללכת להצבעה כל כך רגישה עם כל כך הרבה השפעות. הרבה אמרו לי שכדאי לדחות ההחלטה.

אבל אני אמרתי שהותמ"ל טוב למדינת ישראל, ובתור יו"ר הוועדה שדנה בנושא אני קודם כל עושה מה שטוב למדינת ישראל. אם הייתי חושב שהותמ"ל לא טובה, לא הייתי מביא את ההצעה להצבעה בכלל. אני מאוד הקפדתי על ההליך, ולכן לא הסכמתי להעביר להצבעה בישיבה הקודמת. ניסינו להגיע להסכמות, ולא להעביר יש למליאה ביום רביעי האחרון. אני חושב שהיום נגיע לרמת בשלות יותר טובה, ובלי קשר לשאלה האם יהיו בחירות או לא".

נציין כי בפתח הדיון ניתנה רשות הדיבור למספר חברי כנסת מהרשימה המשותפת, וכולם הביעו תמיכה בהארכת תוקף הוועדה המיוחדת. כך למשל, ח"כ איימן עודה אמר בדיון כי "הותמ"ל היא שמחת עניים. אנחנו מחפשים משהו מחוץ לקופסא. אף יישוב ערבי חדש לא נבנה מאז 1948. באה הותמ"ל ופותרת בעיות. אנחנו תומכים בהארכה כי זה דבר מאוד נחוץ לאוכלוסייה הערבית". ח"כ אחמד טיבי התייחס אף הוא לנושא הדיון ואמר: "שמעתי הרבה התנגדויות של ראשי הרשויות. מהרשויות היהודיות ואני מדגיש את זה, כי אתם תראו כאן תמיכה גורפת של המפלגות הערביות . למה? כי מי שסבל הכי הרבה מההליכים הבירוקרטיים המגבילים אלו הרשיות הערביות. מצבנו בתכנון ובנייה בכי רע בגלל מדיניות ממשלתית. אבל בא הותמ"ל ורואים שכל ראש רשות ערבית רוצה שתהיה אצלו תוכנית של הוועדה המיוחדת. יש הרבה ישיבות, בדרגי המקצוע ובדרגים הפוליטיים. זה לא מושלם, זה לא הכי מהיר, אבל יותר טוב מה שהיה בעבר. חד משמעית. פנו אליי ראשי יישובים יהודיים ושאלו למה אנחנו בעד. אז עניתי כי לפעמים הדרכים שלנו לא מצטלבות. וזה מקרה כזה. קיצור הליכים והאפשרות לבנות הוא טוב ליישובים הערביים שמצויים במצוקה תכנונית מזה שנים".

חבר הכנסת בני בגין (הליכוד) התייחס גם הוא לסוגיית הדיון ואמר כי לטענו היה נכון לגבש חוות דעת מקדימה, מסמך מדיניות רשמי, שיפרט את הנושא לקראת הדיון. "עשינו זאת במקרה של התיקון לחוק התכנון והבנייה לפני כשנתיים. מסמך בן חמישה עמודים שגובש אז שסייע מאוד כדי להפיג חששות רבים בקרב הציבור הרחב וגם בכנסת. הצעתי שנקבל מסמך דומה גם במקרה הזה".

גם בדיון הנוכחי התבטאו המתנגדים נגד הארכת תוקף הוועדה. כך למשל, נציג החברה להגנת הטבע, ניר פפאי, אמר כי ההערכות של המדינה בכל הקשור למלאי התכנוני הם בחסר וכי אין צורך להאריך את תוקף הוועדה. ראש מרכז המועצות האזוריות, עמיר ריטוב, אמר בדיון: "הותמ"ל, בכל מה שקשור להתחדשות עירונית ולרשויות הערביות - הוא מבורך. לא באנו ואמרנו שכל השלטון המקומי לא מעוניין בותמ"ל, אמרנו שאנחנו רוצים להגיע להבנות, שבסופן תהיה אמירה שהותמ"ל יוארך בשנה בהתאם להבנות שכל השלטון המקומי, כל הגופים הירוקים כל גופי ההתיישבות יסמכו עליהן את ידם. עשינו משא ומתן עם אביגדור יצחקי ואנשי קבינט הדיור, אבל לחץ הזמנים הזה לא ברור. אמר אביגדור יצחקי שתינתן התראה של שבוע לרשות מקומית לפני שתוכנית בשטחה עולה לדיון. ואם זה יהיה שבועיים, המדינה תתמוטט? משבר הדיור לא ייפתר? יש לנו הליכה לקראת אחד לשני, שנעצרה באיזה שהוא שלב, שלא מאפשרת לנו להגיד "טוב, נקבל רק את חצי טהרתנו". לכן הבקשה שלנו פה היום היא לעוד קצת זמן, בכדי להגיע לאיזה שהיא אמירה משותפת".

בשורה התחתונה, לאחר שנשמעו כל הדוברים בוועדת הפנים, הוחלט לעבור להצבעה על הארכת הוראת השעה, בכפוף למסמך ההבנות והתחייבות הממשלה כפי שגובשה בדיון. התחייבות זו כוללת יידוע של רשויות מקומיות אודות הכרזה של מתחם בשטחן שבועיים טרם הדיון בקבינט הדיור, הצהרה שחריגה מתוכנית מתאר מחוזית או ארצית תיעשה רק בשיקול דעת ובתשומת הלב הראויה. במקביל, נושא של פיצוי שניתן לפדיון קרקע זמנית שנתפסה לתקופה ארוכה, ייבחן מחדש על ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ורשות המסים.

כאמור, בסיום הדיון התקיימה הצבעה על הארכת חוק הותמ"ל. ההצעה אושרה וכעת תעבור ההכרעה למליאת הכנסת.