הבכיר בעיריית ירושלים שנעצר: מאיר תורג'מן, סגן ראש העירייה

(עדכון) - הולילנד 2? תורג'מן חשוד כי לקח שוחד מיזמי נדל"ן בתמורה לקידום אינטרסים שלהם בעיר; מעצרו הוארך עד יום חמישי ■ בנוסף נעצרו 5 יזמים, בהם איש עסקים מוכר ששימש בתפקידים בכירים בחברות ציבוריות ושנחקר בעבר בחשד למעורבות בפרשת דרעי החדשה

לא למדו דבר מפרשת הולילנד? היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 עצרה היום (ב') לחקירה באזהרה בכיר בעיריית ירושלים, בחשד כי לקח שוחד בתמורה לקידום אינטרסים של יזמי נדל"ן בבירה.

בשעות אחר-הצהריים הותר לפרסום כי מאיר תורג'מן, סגן ראש עיריית ירושלים, הוא הבכיר בעירייה שנעצר היום. מעצרו הוארך עד יום חמישי הקרוב על-ידי בית משפט השלום בראשון-לציון. 

תורג'מן, המקורב לראש העיר ניר ברקת, משמש בתפקידים בכירים בוועדות התכנון והבנייה בירושלים, ולפי החשד הוא ניצל את מעמדו וכוחו לביצוע מעשי השחיתות.

על-פי החשד, תורג'מן קיבל לכאורה טובות הנאה שוות-כסף בתמורה לקידום תועלתם של היזמים ובניגוד לחוק. בנוסף לחשד ללקיחת שוחד, תורג'מן חשוד גם בביצוע עבירות של מרמה והפרת אמונים, שימוש לרעה בכוח המשרה ובעבירות מס.

לצדו של תורג'מן עצרה המשטרה 5 חשודים נוספים, בהם יזמי נדל"ן, החשודים במתן שוחד ובעבירות נוספות. אחד מהחשודים המרכזיים הוא איש עסקים מוכר ששימש בעבר בתפקידים בכירים בחברות ציבוריות ושנחקר בעבר גם בחשד למעורבות בפרשת חקירת שר הפנים, אריה דרעי.

מעבר מחקירה סמויה לגלויה

לפי מידע שבידי "גלובס", במרכז החקירה עומד חשד להעברת שוחד סביב פרויקט השימור של בית הדואר בירושלים. לפי החשד, היזמים שנעצרו היום ביקשו לזכות במכרז לשיפוץ הבניין, כאשר אחד מהם היה הבעלים של הבניין. לפי החשד, תורג'מן פעל לטובתו, ובתמורה, כאמור, הובטחו לו טובות הנאה מאותו יזם ומשותפיו.

עם מעצרם של החשודים נערכו חיפושים בבתיהם ומשרדיהם, וכן מתבצעת אכיפה כלכלית נרחבת. כל החשודים נחקרו במשך שעות ארוכות על-ידי המשטרה, וחלקם יובאו הערב להארכות מעצר בבית משפט השלום בראשון-לציון.

פרשת החשד לשחיתות סביב שיפוץ בית הדואר הישן נחשפה ב-2016 בגלי צה"ל. המשטרה מסרה כי נוכח ראיות שהעלו חשדות לביצוע עבירות נוספות בפרשה, היא פתחה היום בשלב הגלוי של החקירה, בתום תקופה שבמהלכה התבצעה פעילות סמויה. החקירה מנוהלת על-ידי המשטרה, בשיתוף עם יחידת חקירות מס הכנסה תל-אביב ברשות המסים ובליווי פרקליטות מיסוי וכלכלה.

"הגיע הזמן לניקוי אורוות"

מעיריית ירושלים נמסר: "עיריית ירושלים אינה מכירה את פרטי החקירה, אך כמובן תשתף פעולה באופן מלא וגורף עם המשטרה ורשויות החוק ככל שתתבקש, כדי להגיע לחקר האמת ולמגר כל שחיתות ציבורית, באם ישנה כזו, ללא פשרות".

ח"כ רחל עזריה (כולנו), לשעבר סגנית ראש עיריית ירושלים, מסרה כי "הגיע הזמן לנקות אורוות בעיריית ירושלים. כבר היו בעבר פרשות חמורות מאוד, כמו הולילנד ואחרות, וחברי מועצה לשעבר מוועדת תכנון ובנייה יושבים היום בכלא על שחיתות. ראש העיר יחד עם המשטרה צריכים לשים לזה סוף. מי שמשלם את המחיר הם תושבי ירושלים".

הכתב שחשף את הפרשה וחקירתו התמוהה: כך חילצו מפקד גלי צה"ל והפצ"ר את הכתב הצבאי שחשף את הפרשה

חשיפת פרשת השחיתות לכאורה בעיריית ירושלים על-ידי כתב גלי צה"ל לשעבר, מיכאל שמש, באפריל 2016 הולידה פרשיית משנה מוזרה ומדאיגה כאחד.

מתברר כי שעות ספורות אחרי ששמש שידר את הכתבה בגלי צה"ל שבו סיפר את סיפור השחיתות לכאורה בעירייה שהוליד את החקירה של המשטרה, זומן שמש עצמו לחקירה במשטרה.

לפי מידע שבידי "גלובס", הדבר קרה ככה: זמן קצר אחרי שידור הכתבה בגלי צה"ל, פנה הבכיר בעיריית ירושלים שנעצר היום, או מי מטעמו, למכריהם במשטרת העיר והגיש תלונה נגד שמש על רקע שידור הכתבה. הבכיר טען כי העיתונאי הטריד אותו ועבר עבירה של הפרעה לעובד ציבור.

במקום לשלח את הבכיר לדרכו, מיהרו חוקרי משטרת ירושלים, בניגוד לכללים ולנהלים, לזמן לחקירה את שמש, אז חייל בשירות סדיר.

למעשה, לפי המידע שבידי "גלובס", שמש קיבל טלפון מהמשטרה שהוא מוזמן לחקירה כשעתיים בלבד אחרי ששודרה הכתבה!

מפקד גלי צה"ל דאז, ירון דקל, ומנהל החדשות בגלי צה"ל, אבי ברזילי, ראו בזימון לחקירה של שמש כחקירת השתקה שנועדה לפגוע בעבודתו המקצועית של הכתב.

דקל, שגם הסתייע בפרקליט הצבאי הראשי (הפצ"ר) דאז, שרון אפק, הצליח לבלום את ניסיון החקירה הזה ומנע את הפארסה שבחקירתו של שמש. בסופו של דבר, כעבור כשנה, שמש קיבל מכתב מהמשטרה בו נכתב כי התיק נגדו נסגר.

החשד: היזמים נתקלו בקשיים לעמוד בכללי שימור הבניין של בית הדואר הישן וניסו לקבל הקלות בעירייה

בית הדואר ברחוב יפו בבירה הוקם ב-1938 ונחשב למבנה היסטורי לשימור. בתחילת 2016 נחשף בגלי צה"ל כי אחד היזמים שנעצרו היום ביקש להשביח את הנכס ולשם כך התקשר עם יזם נוסף (שגם הוא נעצר היום ונחקר באזהרה). השניים נתקלו בקשיים לעמוד בכללי שימור קפדניים, ולכן ניסו לקבל הקלות בעיריית ירושלים.

לפי הפרסום בגלי צה"ל, בישיבת ועדת השימור של העירייה ביולי 2014 נדונה בקשת שני היזמים החשודים לפרוץ פתחים במבנה בית הדואר העתיק. הבעיה הייתה שעוד פתחים יפגעו ביופייה של החזית הארכיטקטונית של הבניין. בפרוטוקול הישיבה נאמר כי האדריכל שעיה רוט ממחלקת השימור בעירייה הזהיר כי אין לגעת במבנה הנדיר מהמאה הקודמת, ואמר כי "יש להתייחס אליו כאל תכשיט יקר-ערך".

לפי הדיווח בגלי צה"ל, בעקבות כך התפתח עימות חריף בין האדריכל לבין הבכיר בעירייה שנעצר, בשאלה על עד כמה ניתן לתת הקלות ליזמים, כדי שיוכלו לפתח את ירושלים. הבכיר החשוד תקף מילולית את האדריכל והעלה טענות שונות בפני הנוכחים נגד תפקודם של רוט ושל מחלקת השימור בעירייה. הבכיר - כך דווח - אף איים לסגור את מחלקת השימוש וטען שאין לעובדים בה זכות קיום.

לפי הדיווח מ-2016, בתום הדיון הזה נתנו ועדות התכנון בעירייה ליזמים אישור לפתוח פתח אחד בחזית בניין הדואר, בכפוף לאישורים משפטיים. כעת נחקר החשד שכל הפעילות של הבכיר בהקשר למבנה הדואר נעשתה ממניעים מושחתים ולמען האינטרסים של היזמים - ולא, כטענתו, למען האינטרס הציבורי.