פינוק (נוסף) לאלביט: העברת מפעל תעש תידחה

המדינה תאפשר לדחות בשנתיים את מועד הפינוי של מפעל תעש ברמת השרון, לפי פרטי הסדר מקרקעין שהתגבש לקראת ההפרטה והגיע לידי "גלובס" ■ מי שתרוויח מכך תהיה רוכשת החברה, אלביט מערכות

מפעל תעש ברמת השרון / צילום: תמר מצפי
מפעל תעש ברמת השרון / צילום: תמר מצפי

המדינה תאפשר לדחות בשנתיים את מועד הפינוי של מפעל תעש ברמת השרון על ידי הרוכשת של החברה, אלביט מערכות, כך עולה ממתווה של הסדר המקרקעין שהתגבש ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לקראת הפרטת תעש והגיע לידי "גלובס".

בתנאי המכרז למכירת תעש שפרסמה המדינה לפני כשלוש שנים, שנת 2022 נקבעה כמועד אחרון לפינוי המפעל שברמת השרון, שאת קרקעותיו ואת הקרקעות הסמוכות לו מייעד משרד האוצר לטיהור ולהרחבת היצע הדיור.

לפי החלטת רמ"י מלפני כחודש, פינוי המפעל ברמת השרון ידחה עד 31 לדצמבר 2023 "נוכח העיכוב בהליך ההפרטה ודחיית התשלומים והקנסות - בהתאם".

עקרונות המתווה אושרו במועצת רמ"י לפני כחודש, בזמן שהמשא ומתן בין משרד האוצר לבין אלביט מערכות התקרב אל הישורת האחרונה. אתמול, הוועדה למכירת מניות המדינה בתעש אישרה את המתווה שגיבש החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו שלפיו החברה תימכר לאלביט בסכום של 1.8 מיליארד שקל.

על פי תוכנית המדינה, שפרטיה מופיעים גם בתנאי המכרז למכירת תעש, כל רוכש של החברה יפעל להעברת פעילותה למתחם חדש שיוקם ברמת בקע שבנגב.

המתווה של רמ"י קובע עוד כי אלביט תפעל לפינוי מלא של מתחם תעש בטירת הכרמל בתוך תקופה של ארבע שנים ממועד אישור התוכניות הסטטוטוריות במתחם שבבעלותה ביוקנעם. המתחם בטירת הכרמל משמש את תעש בתהליכי היצור השונים ואילו המתחם של אלביט ביוקנעם הוא המתחם שבו פעל בעבר מפעל של סולתם, שנרכש על ידה ב-2004.

על פי התוכנית של אלביט, עם פינוי המתחם בטירת הכרמל, שמיועד לפנות קרקעות לבנייה בסמוך לרצועת החוף, פעילות זו תועתק למפעל שביוקנעם. בתמורה לפינוי המתחם בטירת הכרמל, אלביט צפויה לקבל מהמדינה כ 200 מיליון שקל.

גורמים שמעורבים בתהליך ההפרטה של תעש העריכו כי במסגרת ההיערכות של אלביט לקראת המיזוג עם תעש, זו מתכוונת לפרוס את מתקני הפעילות ומפעלי היצור שלה ברמת בקע, יוקנעם ובאזור התעשייה ציפורית. בשל אותה תוכנית פריסה, אלביט תזדקק לפי המסתמן לפחות לשטח ברמת בקע, כך שבמתווה של רמ"י נקבע כי היקף הבינוי המינימאלי ברמת בקע יהיה 40,000 מ"ר במקום 70,000 מ"ר - כפי שנקבע בתוכנית המקורית.

אתמול בצהריים, עם פרסום ההודעה הרשמית של משרד האוצר אודות ההחלטה של הוועדה למכירת מניות המדינה בתעש, הפליגו שר האוצר, משה כחלון ושר הביטחון, אביגדור ליברמן בשבחו של המהלך. בזמן שכחלון מסמן את פינוי הקרקעות הרבות באזורי ביקוש כהישג משמעותי, שר הביטחון דיבר על פתיחת מקומות תעסוקה רבים באזור הנגב - בזכות המעבר הצפוי של אלביט-תעש לרמת בקע: "גם אזור הצפון הוא פריפריה, וזה אך מבורך שאלביט הממוזגת עם תעש תפעל גם ביוקנעם ובציפורית, וגם ברמת בקע", חידד היום גורם שמעורב בתהליך ההפרטה.

גורמים אחרים שמצויים בתהליך ההפרטה הסבוך וארוך השנים התרעמו על ההטבות המפליגות שאלביט מקבלת מהמדינה במסגרת העסקה לרכישת תעש: "מדובר בהטבות ששוות מאות מיליוני שקלים, שלא לדבר בכלל על העצמה האדירה שאלביט עומדת לצבור בשוק הביטחוני: אחיזה ביכולות בתחום הרקטות והטילים, הרחבת השליטה שלה בזרוע היבשה של צה"ל ולא בכדי המתחרות שלה, התעשייה האווירית ורפאל מביטות בה מהצד בדאגה", אמר.

הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין השלימה באחרונה בדיקה אודות השפעת המכירה של תעש בידי אלביט על כלל השוק הביטחוני בארץ ובדגש על התע"א ורפאל - אך בדיקת "גלובס" ברשות ההגבלים העלתה כי חוות הדעת שחוברה בנושא - טרם הוגשה לחשב הכללי.

זאת, בזמן שמבקר המדינה, השופט יוסף חיים שפירא שוקד על כתיבת דוח ביקורת מיוחד אודות תהליך קבלת ההחלטות בהפרטת תעש.

"השאלה מה מרוויחה המדינה ממכירת תעש היא לא השאלה הכי חשובה: לאוצר, בעיקר לאגף התקציבים, היה דחוף להיפטר מתעש כדי לא להמשיך ולשפוך עליה מיליארדים. הבעיה היא הדרך, ומה יהיה כאן ביום שאחרי, מבחינת יכולות המקח העתידיות של משרד הביטחון מול אלביט הענקית שתעמוד לפניו. אם התהליך הזה היה מתקיים בשקיפות המתבקשת מתהליך של מכירת נכסי מדינה, ניחא. אבל גם שקיפות לא היתה כאן", אמר היום ל"גלובס" גורם מקצועי בכיר.

על רקע האצת עסקת תעש וההטבות שמקבלת במסגרתה אלביט, ברקע מתגבשת במערכת הביטחון עסקת טילים ורקטות בהיקף שהוערך בכ-8 מיליארד שקל במתווה של עשור. מדובר ברקטות מדויקות שרובן המוחלט מיוצר בתעש, והמרוויחה הגדולה תהיה אלביט.

אתמול, במקביל להליכים במשרד האוצר, התכנסה גם ועדת השרים לענייני ביטחון ואשרה תוכנית אחרת שמיטיבה עם אלביט, ובעיקר מבטיחה לה הרבה כסף, כשאשרה את ההצעה של משרד הביטחון לרכוש ממנה תותחים חדשים לשימוש צה"ל בעלות שהוערכה בכ-1.5 מיליארד דולר. מדובר בתותחי אטמוס שאלביט מתכוונת לייצר במפעל שלה ביוקנעם.

מדובר בעסקה שנויה במחלוקת, שהוביל המינהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות במשרד הביטחון (מפא"ת), שתקיימה בלי שקדם לה מכרז ובלי שקיפות - באופן שעורר שאלות רבות על תקינותה מצד חברות בארץ ובחו"ל שדרשו להתחרות במסגרת מכרז. אלא שמשרד הביטחון בחר להתקשר בפרויקט זה עם אלביט, שקיבלה מעמד של "ספק יחיד".