"התקשורת צריכה לחשוב איך קרה שכל-כך שונאים אותה"

דיוויד רודס, נשיא CBS ניוז, בכנס INTV של קשת: "הרשתות החברתיות יצרו פלטפורמה שמעצימה ומגבירה פייק ניוז ומעמידה אותו באותה שורה עם מידע אמיתי, וזה באמת מזעזע, אבל יש אנשים שרוצים שיעשו עליהם מניפולציה"

דיויד רודס / צילום: עודד קרני
דיויד רודס / צילום: עודד קרני

"אחרי האירועים שהיו בשארלוטסוויל (הפגנות שכללו גם ארגונים ניאו-נאצים), כשהנשיא דונלד טראמפ אמר שהוא מגנה את שני הצדדים, עשינו סקרים וניסינו להבין את האנשים שתמכו באמירה הזאת. חלקם אמרו 'אני לא מסכים עם טראמפ, אני חושב שהוא טועה, אבל אני כל-כך שונא את גופי המדיה, אז אני איתו'. ואנחנו כתקשורת צריכים לחשוב איך הגענו לכאן. הדבר הכי מסוכן שאתה יכול לעשות זה לפטור את זה ולהגיד שככה זה, זה אף פעם לא טוב לארגון חדשות".

את הדברים הללו אמר היום (ג') דיוויד רודס, נשיא CBS ניוז, במהלך ראיון למגישת המהדורה המרכזית של חברת החדשות, יונית לוי, בכנס INTV שעורכת קשת בירושלים. 

דיויד רודס ויונית לוי / צילום: עודד קרני
 דיויד רודס ויונית לוי / צילום: עודד קרני

רודס התייחס גם לעידן הייחודי מבחינה תקשורתית שהביא איתו ממשל טראמפ, ובתשובה לשאלה של לוי האם מסוכן היום להיות עיתונאי בארה"ב, הוא דווקא נטה להכניס את הדברים לפרופורציות.

"אני לא רוצה להיות נאיבי, אבל חלק מהדברים האלה הם הגזמות, ואמרתי את זה גם בעבר. אחד הכתבים שלנו בבית הלבן אמר שהאתגר האמיתי בסיקור הממשל הזה הוא בלהפריד את המעניין מהחשוב. הציוצים (של טראמפ) הם מעניינים, אבל בסופו של דבר זה לא באמת חשוב. יש דברים חשובים שקורים, ואנחנו מנסים לסקר אותם. חלק מזה זה הסחות. הדבר הנוסף הוא שזה למעשה לא חדש. יש יותר מדי אמירות של זה 'מעולם לא היה כך' ו'זה שונה לגמרי', וזאת טעות. היה גרוע יותר בעבר".

בתשובה לשאלתה של לוי מתי היה גרוע יותר, הוא הביא כדוגמה את כתב הרשת, מורלי סייפר המנוח, שה-FBI הציב עליו חקירה, רק בגלל שלא אהבו את הדיווחים שלו על מלחמת וייטנאם. "אני חושב שקל לשכוח שבאותה תקופה זה היה לגמרי שגרתי", הוסיף.

בעניין תופעת ה"פייק ניוז" רודס היה נחרץ יותר. "יש כמה בעיות בתחום הזה, והראשונה היא שהרשתות החברתיות יצרו פלטפורמה שמעצימה ומגבירה פייק ניוז ומעמידה אותו באותה שורה עם מידע אמיתי, וזה באמת מזעזע. הפלטפורמות והרשתות החברתיות לא עושות עבודה מספיק טובה בהפרדה בין אמת לשקר, וזאת בעיה מאוד גדולה של התעשייה הזאת. הבעיה השנייה היא שיש אנשים שרוצים את זה, שרוצים שיעשו עליהם מניפולציה. יש שוק למניפולציה".

בהמשך נשאל רודס על-ידי לוי על תופעת ההטרדות המיניות,ועל פיטוריו של מגיש תוכנית הבוקר של CBS, צ'ארלי רוז, בעקבות תלונות על התנהלותו בעניין זה - והשיב: "לא הכנו עבור המגישות שהחליפו את רוז באותו בוקר הצהרות לתקשורת, ולא ביקשנו מהן להגיד משהו מסוים. הן אמרו באותו בוקר מה שהן הרגישו".

על התופעה עצמה אמר רודס: "כארגון חדשותי וכתעשייה, יש לנו עוד דרך ארוכה לעבור. התהליך עוד לא הושלם. חשוב לנו להדגיש שמה שאולי פעם היה מקובל, היום לא מתקבל. צריך לחזור שוב ושוב על המסר: אנחנו רוצים לשמוע את התלונות, כי אנחנו ניקח אותן ברצינות".