בנק ישראל על תוכנית הסיעוד של כחלון: התחלה טובה

בסקירה על הרפורמה בסיעוד שיזמו משה כחלון ויעקב ליצמן, קובע בנק ישראל כי הרפורמה מהווה צעד חשוב אך התחלתי בהתמודדות עם אתגרי הסיעוד הצפויים לגדול מאד בשנים הקרובות ■ ואולם בבנק מציינים כי "הרפורמה אינה מטפלת ברבות מהבעיות במערכת שירותי הסיעוד בישראל"

ביטוח סיעודי / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ביטוח סיעודי / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בנק ישראל קורא לממשלה לשקול הנהגת ביטוח סיעודי ממלכתי לכלל האוכלוסייה. בסקירה על הרפורמה בסיעוד שיזמו שר האוצר משה כחלון ושר הבריאות יעקב ליצמן קובע הבנק כי הרפורמה מהווה צעד חשוב אך התחלתי בהתמודדות עם אתגרי הסיעוד הצפויים לגדול מאד בשנים הקרובות.

ההוצאה הלאומית לסיעוד מתחלקת כיום בחלקים שווים בין הממשלה לבין הציבור שמשלם מכיסו הפרטי על ביטוחים סיעודיים והוצאות נוספות. כתוצאה מהרפורמה תגדל ההוצאה הממשלתית על סיעוד ב-1 מיליארד שקל ב-2019 ובהדרגה עד ל-1.4 מיליארד שקל ב-2021. בבנק קובעים כי הגדלת ההוצאה הממשלתית על סיעוד (בשיעור של 18% ביחס להוצאה ב-2015) צפויה להקל את נטל ההוצאה המוטל על משקי-הבית.

ואולם בבנק מציינים כי "הרפורמה אינה מטפלת ברבות מהבעיות במערכת שירותי הסיעוד בישראל, ובחלק מהמקרים אין זה ברור אם התקציב שהוקצה תואם את יעדיה. זאת ועוד, חלק מהפתרונות שהתוכנית מציעה אינם מביאים בחשבון את ההתפתחויות הצפויות בעתיד". בהקשר זה מציינים בבנק ישראל ליקויים רבים במערך הסיעוד שעלו מדוחות מבקר המדינה בדגש על הפיקוח וההכשרה של עובדים סיעודיים המטפלים בחולים בבית. בנוסף מציינים בבנק כי המדינה אינה מכינה תוכנית כוללת וארוכת-טווח להתמודדות עם אתגרי הסיעוד, למשל בדרך של הכנסת טכנולוגיות חדשות (כמו רובוטים) שיאפשרו לייעל את מערך הטיפול בחולים הסיעודיים.

בבנק ישראל מציינים כי עלויות הטיפול הסיעודי הן נטל כבד בעיקר על קשישים בודדים או על משפחות שיש להן הוצאה חודשית גדולה אחרת, למשל על שכר דירה או משכנתא. "בהנחה שההוצאה על טיפול סיעודי אישי בקהילה מסתכמת בכ-8,000 שקל לחודש כי הטיפול בקהילה מטיל על משקי-הבית של הקשישים נטל כספי כבד, ובחלק ניכר מהאוכלוסייה ההוצאה הכרוכה בו עולה על ההכנסה השוטפת נטו" נכתב בדוח. "רבים מהקשישים יתקשו לממנו בעצמם בהיעדר חסכונות או מקורות הכנסה נוספים, ביניהם הכנסות מהון ומרכוש, העברות ממשקי-בית אחרים או ביטוח ייעודי. "אפשר לפתור את קשיי המימון, או לפחות למתן אותם מאוד, באמצעות ביטוח סיעוד פרטי מהסוג שמשווקים הביטוחים המשלימים של קופות החולים, כאשר המבוטח עומד בקריטריון התפקודי להפעלת הביטוח" כותבת תמר רמות ניסקה מחטיבת המחקר בבנק ישראל.

בבנק ישראל מדגישים כי אתגרי הסיעוד צפויים לגדול משמעותית בשנים הקרובות כתוצאה מהזדקנות האוכלוסייה. על רקע זה ערך בנק ישראל תחזית לגבי הוצאות הסיעוד בישראל בטווח הארוך. על-פי התרחיש המתון ביותר תגדל ההוצאה מ-1.2% תוצר ב-2015 ל-1.3% תוצר ב-2030 ול-1.4% תוצר ב-2045; בתרחיש התלול ביותר תגדל ההוצאה ל-2.1% תוצר ב-2030 ול-3.2% תוצר ב-2045.