פורסם מכרז לפרויקט שכירות ארוכת-טווח בכרמיאל

מדובר בפעם הראשונה שמכרז של החברה הממשלתית דירה להשכיר ורשות מקרקעי ישראל מפורסם בפריפריה ■ הפרויקט עתיד לכלול 176 דירות בסך-הכול, 132 להשכרה ועוד 44 דירות למכירה בשוק החופשי

כרמיאל / הדמיה : 3ddesign
כרמיאל / הדמיה : 3ddesign

דירה להשכיר יחד עם רשות מקרקעי ישראל פרסמו מכרז ראשון לדיור להשכרה בעיר כרמיאל. מדובר במכרז ראשון של החברה הממשלתית לדיור להשכרה, דירה להשכיר, בפריפריה הרחוקה יחסית. על פי חוברת המכרז, מדובר בשלושה מגרשים שונים המאפשרים בניית 176 יחידות דיור בסך-הכול בשכונת רמת רבין בדרום מערב העיר.

בניגוד לרוב מכרזי דירה להשכיר, במקרה הזה לא כל הדירות מיועדות להשכרה, ושיעור מסוים מהדירות יוכל להימכר על ידי היזם בשוק החופשי. כך, 132 דירות מיועדות להשכרה לטווח ארוך לתקופה של 20 שנה, ו-25% מהדירות הללו יושכרו בשכר דירה מפוקח לזכאי תוכנית מחיר למשתכן. במקביל, 44 מהדירות שייבנו בפרויקט מיועדות למכירה, ואף ממוקמות במגרש נפרד. בפרויקט גם חזית מסחרית אותה יוכל הזוכה להשכיר או למכור כנכס מניב במקשה אחת לאחר אכלוס 80% מהפרויקט.

עוד נזכיר כי כמו כל מכרז של דירה להשכיר הזוכה במכרז מתחייב ללבנות ולהפעיל את הפרויקט לתקופה בת 20 שנה במהלך לא ניתן למכור את הדירות (למעט הדירות למכירה). במקביל, הזוכה יוכל למכור את הנכס כולו כנכס מניב, כל עוד ימשיך לשמש כפרויקט דיור להשכרה על כל המשתמע מכך עם התחייבות לאותה תקופה בת 20 שנה.

עוד על פי מסמכי המכרז, עלות הפיתוח במגרשים השונים עומדת על כ-10 מיליון שקל. במקביל, אם הזוכה במכרז יבקש ויקבל הקלה מהרשות המקומית במסגרת הקלת שבס (הקלה המאפשרת תוספת דירות בפרויקט ללא תוספת בשטח הבנוי בסמכות הוועדה המקומית) הדירות הנוספות יהיו כולן להשכרה. עוד מודגש בחוברת המכרז כי קבוצות רכישה אינן רשאיות להגיש הצעות למכרז.

תנאי המכרז גם מכתיבים את משך הבנייה של הפרויקט מיום ההכרזה על הזכייה. מדובר בפרק זמן של 39 חודשים לבניית הפרויקט כולו מיום הזכייה. המכרז גם מפרט שלבים שונים של פרקי זמן קבועים מראש: תכנון מוקדם של הזוכה יצטרך לעבור לדירה להשכיר לא יותר מחצי שנה לאחר הזכייה, התכנון הסופי לא יאוחר מ-9 חודשים, הוצאת היתר בנייה - תוך 19 חודשים מהזכייה, וסיום בניית השלד - לא יאוחר מ-29 חודשים. במכרז מצוין כי במקרה של אי עמידה ביעדים האמורים, תוכל החברה הממשלתית לקנוס את הזוכה במכרז בסכום שיכול להגיע עד 20 מיליון שקל.

במכרז ישנה התייחסות גם לשכר הדירה המקסימאלי לדירות המיועדות לזכאים, בהן שכר הדירה הוא מופחת ממחיר השוק. נדגיש כי מדובר בסכומים הנכונים למועד פרסום המכרז ועשויים להשתנות עד אכלוס הפרויקט, אך הם מעידים על סביבת המחירים. כך, דירות בנות 2 חדרים (על פי בסיס של 25 מ"ר לחדר) יושכרו בכ-29 שקל למ"ר לחודש, כלומר דירת 50 מ"ר בכ-1,450 שקל לחודש. דירות 3 חדרים על פי אותו המפתח יושכרו ב-26 שקל למ"ר, ודירות 4 חדרים בעבור 25 שקל למ"ר. לסכומים אלו יתווספו דמי ניהול בגובה 4 שקל למ"ר לחודש בתוספת מע"מ.

"הפרויקט בכרמיאל מהווה חלק מתוכנית דירה להשכיר להקמת אלפי יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך, במטרה ליצור מסה קריטית של יחידות דיור להשכרה הן במרכז הארץ והן בנגב ובגליל. בזמן הקרוב תפרסם החברה גם מכרז בגן יבנה וכן פרויקטים באזורי ביקוש נוספים", כך אמר היום מנכ"ל דירה להשכיר, עוזי לוי. עדי אלדר, ראש העיר כרמיאל, התייחס אף הוא למכרז ואמר: ״מדובר בפרויקט חשוב הנותן מענה מגורים לזוגות צעירים ולאוכלוסיות ללא בית. אנו שמחים מאוד שחברת דירה להשכיר בחרה בכרמיאל כעיר הראשונה בצפון הארץ להקמת פרויקט כזה, דבר המראה על חוזקה של העיר והאמון הרבה לה היא זוכה״.

עוזי לוי / צילום: איל יצהר
 עוזי לוי / צילום: איל יצהר